sunnuntai 24. elokuuta 2014

Dysselin lähtö maailman merille lähestyy

Maanantaina 25.8., eli huomenna, irtoaa vihdoin Dysselin köydet ja vene aloittaa matkansa kohti aurinkoa Atlantin toiselle puolelle. Ilmatieteenlaitos lupaa lähtöhetkelle jatkuvaa sadetta, pohjoisen puolista tuulta ja lämpöä alle 15 astetta. Mikä olisikaan parempi sää lähteä Suomesta kohti etelää (ainakin muistaa, mistä lähtee)!

Ensimmäinen etappi pitäisi viedä n. 5 vrk purjehduksen avulla Kiel:iin Saksaan 5 henkilön voimin. Mahdollisesti matkalla otamme take-away kahvit Visbyssä ja käymme ottamassa yhdet kunnon yöunet Bornholmissa Tanskassa - tai jotain muuta, meri näyttää.
Lähtö on merkittävä hetki koko projektille. Venettä on valmisteltu pitkään, samoin sen omistajia. Lähdön suunnittelu on vaatinut tuhansia tunteja töitä, vastoinkäymisiä ja onnistumisia. Maailman merille lähteminen on osoittautunut paljon työläämmäksi prosessiksi kuin mitä olisi uskonut. Kuitenkin tärkeintä on se, että vene ja miehistö on nyt valmiina seikkailuun! Kaveriporukka on myös hyvin hioutunut yhteen tässä intensiivisessä projektissa.
Reittisuunnitelma on muuttunut projektin aikana useasti, välillä piti kiertää myös Etelä-Amerikka, välillä piti käydä Tyynenmeren puolella, mutta moni tosielämän realiteetti on palauttanut suunnitelman Caribian meren kiertämiseen. Mutta ensimmäinen tavoite on saada Dyssel ja sen miehistö turvallisesti Caribialle jouluksi. Matkaa sinne on n. 6000 merimailia. Laskennallisesti olemme arvioineen kulkevamme n. 110 merimailia (n. 200 km) vuorokaudessa, joten laskennallisesti matka kestää 50 vrk. Lokikirja kertokoon meille sitten Caribialla, miten matka todellisuudessa eteni.

Kaiken veneen ja projektin valmistelun ohessa meinaa unohtua se tosiasia, että tällaiseen reissuun pitää valmistautua hieman enemmän kuin mökkiviikonloppuun. Lähteminen merkitsee omasta kodista luopumista, töistä poissaoloa jne. Suuria asioita normaalissa arjessa. Omia tunteita kuvaa hyvin töissä lähettämäni viesti omalle tiimilleni:

"
Pelonsekaisin tuntein pitää jättää tuttu ja turvallinen toimisto (ja koti) ja vaihtaa ne n. 7 m2 sisätilaan, joka pitää jakaa vähintään kolmen ihmisen kanssa 24/7 ja jonka lattia heiluu 365 vrk vuodessa – joskus enemmän ja joskus vähemmän. Nukkuminen hoituu vuoroissa ja pitää totutella n. 4h unipätkiin. Ympärillä on usein hyvin paljon suolavettä (ja usein ei mitään muuta) ja luultavasti kaikki mikä on unohdettu laittaa muovipussiin on märkää. Tavoitteena olisi silti kerätä merimatkaa yhteensä reilu 30 000 km ja samalla poiketa mahdollisimman moneen paikkaan ihmettelemään. Matkantekoa ohjaa sääennusteet ja eri valtioiden tullikäytännöt ja yleinen fiilis.

Kaikesta tästä huolimatta lähden siis ennakkoluulottomasti katsomaan, miltä maailma näyttää Helsingin ulkopuolella! Toivottavasti matkalla myös paistaa aurinko :)"

Edessä on siis paljon epävarmuutta ja tuntemattomia asioita, mutta juuri ne tuovat tsemppiä ja intoa tähän reissuun. Näiden vastapainona on suuria odotuksia ja ajatus aivan huikeasta kokemuksesta! Blogimme pyrkii jakamaan ajatuksia ja tarinoita reissusta kaikille kiinnostuneille. Tervetuloa lukemaan!

Espoossa (vielä) 24.8.2014

Arimo
Dysselin kipparina





1 kommentti:

  1. Moikka:-) Vahingossa löysin bloginne netin ihmeellisestä maailmasta. Mukava seurata reissuanne ja Onnittelut liikkeelle lähdöstä. Itse lähdimme reissuun viime kesänä, seilasimme Kanarian ja Kap Verden kautta Karibialle, tällä hetkellä veneemme Panthera on säilytyksessä telakalla Curacaolla ja itse olemme viettäneet kesää Suomessa. Veneelle palaamme marraskuussa ja jatkamme seilausta Karibian meren alueella ainakin ensi kevääseen. T. Maiju ja Juha s/y Panthera

    VastaaPoista