maanantai 17. marraskuuta 2014

Atlantin ruokatäydennys vol. 789

Atlantin ruokatäydennys vol. 789

Käytiin kaupassa. Ostettiin niin paljon & kaikkea, että kesken ostosreissun vartijat tulivat ihmettelemään touhuamme. Myöskään yhteen taksiin emme ruokiemme kanssa mahtuneet (tämä kohta taitaa mennä taksien ay-henkisyydelle ennemminkin kuin sille, etteivätkö ruoat olisi sinne taksiin mahtuneet). Swan sai lisää massaa kait jotain lähemmäs 0.4 tonnia. Laiturilla joku mietti mahtaakohan veneemme kantaa kaiken tuon määrän sapuskaa. Please? Totta kai se kantaa. Vanha sanonta taitaa mennä jotakuinkin niin, että paino on voimaa – ylipaino ylivoimaa. Jääköön nähtäväksi.

Usean tunnin kauppareissun jälkeen alkaa varsinainen huvi: jokaikinen objekti puretaan atomeiksi (poistetaan pahvit, etiketit ja kaikki mitä ei voida syödä). Etikettien ja pahvien poistaminen on purjehdusoppaiden mukaan tärkeää siksi, ettei torakat tee maihinnousua alukseemme. Saimme Saarisen Kallelta s/y Immigrantista torakkahotelleita (cheers Kalle!), johon majoittaa näitä luonto-olentoja mikäli niitä jostakin sattuisi ilmaantumaan.

Elokuvassa All Is Lost eräs suuri seilorimies ei poistanut säilykkeistään etikettejä lainkaan. Ikävä kyllä elokuvan edetessä tapahtumaketjun päätteeksi kaikki tölkit olivat kastuneet. Tämän jälkeen luonto hoiti etikettien poiston ja päähenkilömme söi vaihtelevalla menestyksellä joko nötköttiä, ananasta, lihapullia taikka hedelmäsalaattia. Muilta osin elokuva ei liene mainitsemisen arvoinen. 

Etenkin valtameriylityksen leffailtaan on syytä valita muuta katseltavaa.

Meillä ei vastaavaa ongelmaa ilmene, sillä kirjoitimme jokaisen tölkin kylkeen vedenpitävällä tussilla mitä kyseinen purnukka sisältää. Itse asiassa, meidän tölkeistä löytyy koodeja tyyliin 5 5 4 1/5  indikoiden mikä ruokamix (lounas, iltapala, jälkiruoka) kysymyksessä on. Vastaus löytyy tuttuun tapaan Microsoftin taulukkolaskentaohjelman avulla. Ruoat ja tavarat kuitenkin menivät kannen alle jälleen tyylikkäästi Arimon ja Antin häikäisevällä pakkausvimmalla.

Säilyketölkkien etiketit muun muassa, muttei ainoastaan, on aika jännä juttu.

Säilyketölkkien etiketit ovat suhteellisen paksua paperia ja niissä on vieläpä melkoinen määrä liimaa pitämässä etiketin purkin kyljessä kiinni (asiaa ei välttämättä ajattele ennen kuin poistelee etikettejä muutaman tunnin laiturilla). Saattaisi olla järkevää miettiä paperittomia etikettejä, jossa etiketin sisältö saataisiin erinäköisestä älyetiketistä esim. nfc-yhteyden kautta sähköisessä muodossa printattuna pienemmän painetun etiketin lisäksi. Tämä voisi säästää etiketin kiinnitys –ja materiaalikustannuksissa, mutta saattaisi myös olla parempi hygienian kannalta kehittyvillä alueilla. Elintarvikelainsäädäntö varmaan aiheuttaa haasteita tällaiselle kehitykselle.

Muitakin huoltotöitä tässä on puuhailtu muutamien viime päivien aikana, jotta vene on täydessä iskussa. Code –purjeeseemme saimme kevlar-vahvistetut kulmat, sillä alkuperäinen konfiguraatio oli liian altis kitkalle ja kulutti kiinnityspisteitä liikaa. Tämän lisäksi viimeistelimme jonkin verran erinäköisiä pieniä arkipurjehdusta helpottavia asioita, kuten esimerkiksi köysien pleissailuja ja nyörityksiä jne. Saimme Watt&Sea:lta hydrogeneraattorimme suunnittelijan paikan päälle tarkastelemaan vehjettä. Parin tunnin säädön jälkeen olemme saaneet sen vihdoin niin optimaaliseksi kuin mahdollista – sähköä voisi tulla jopa kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin. Raymarinen insinööri kävi katsomassa autopilootin – kuulemma erinomaisessa kunnossa ja loistava vehje. Jerry Jerry’s Rigging Ltd:stä kävi katselemassa koko maston, rikin, vantit ja kaiken purjehtimiseen liittyvän kommentilla ”Nautor knows how to do this.” Jerry myös näytti loistavan keinon, miten mastoon voi silpata vantteja pitkin ”jos on oikein vahva ja hyvässä kunnossa”. Tällaisen haasteen jälkeen lienee asianmukaista todeta, että Dysselin masto on tarkastettu myös ilman ulkopuolista vinssausapua (pois lukien laskeminen).

Tämän lisäksi olemme lomailleet ja seilasimme Annikan ja Tomin kanssa Teneriffalta Las Palmasiin. Reilu 100 kilometria avomerta tuli jälleen plakkariin, joskin vene keikkui hieman Irlannissa riehuneen myrskystä saapuneesta mainingista.

Mount Teidellä kävimme pilvien yläpuolella ihmettelemässä maisemia ja optisesti tarkkailemassa mihin suuntaan pitää lähteä, jotta päästäisiin Las Palmasiin (on meillä kyllä karttojakin). Teiden lähistöllä on suuri määrä astetta isompia teleskooppeja, sillä paikka on yksi parhaimmista tähtiasioista kiinnostuneille. Tähdet muuten näkyvätkin aika kirkkaana. Allekirjoittanut pelästyi yövahdissa aivan veneen edestä korkealle hypännyttä delfiiniä.

Annika ja Tomi palasivat takaisin Suomeen. Sen sijaan Las Palmasissa ARC –meiningi käy päivä päivältä suuremmaksi. Aamulla herätessä kymmenissä veneissä on seilit ylhäällä taikka ihmiset kiipeilemässä mastossa. Joissain veneessä asennellaan parempaa spinnuvarustusta, joissain kuoritaan porkkanoita. Purjehdustarvikekaupan herra hieroo käsiään. Toisaalta siitä huolimatta kotosuomessa usea objekti maksaa paljon enemmän. Kysyntä, tarjonta, what?


-ossi

Dyssel täydentämässä dieseliä Las Palmasissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti