lauantai 14. helmikuuta 2015

Atolleja ja hiukan Rapalaa

Atolleja ja hiukan Rapalaa

Antigua jäi taakse ja saavuimme jälleen Eurooppaan, tällä kertaa Hollannin Antilleille. Yhden päivän ja yhden yön päässä Antiguasta on tarkemmin sanottuna St. Martinin saari, joka on puoliksi Ranskaa ja puoliksi Hollantia. Hollannissa ei vielä ole vierailtu tällä reissulla, joten korjasimme asian. St. Martinilla oli parkissa muuan Kalifornialaisen hedelmäyhtiön edesmenneen toimitusjohtajan & perustajan huvivene m/y Venus.

Monet lentokoneharrastelijat (sekä mahdollisesti lentopelkoiset karibianmatkaajat) tuntevat St. Martinin lentokentän yhtenä jännimmistä kentistä. Rannalta voi seurata lentokoneen laskeutumista todella läheltä. Myös lentsikoiden nousukiito poikkeaa monelta muulta kentältä, sillä isot jumbojetit ”väistävät” vuorenrinnettä heti noustuaan ilmaan.

Saimme vihdoin (ja lukuisten mahi-mahien ja muiden kalojen jälkeen) tonnikalaa!

Tarkemmin sanottuna nostimme pienen väsytystaistelun jälkeen nelikiloisen keltapyrstötonnikalan (yellow fin tuna, vapaa suomennos). Kyseinen fisu on erittäin hyvä ruokakala. Kala tuli Portugalista ostetulla Rapalan sinisellä vaapulla. Dominicalla kalastajat muuten sanovat kaikkia uistimia ja vaappuja yleistermillä – Rapala. Mad respect Kuusamoon! Luultavasti ovat hoitaneet hienosti myös uistintensa suojaamisen piraattikopioilta.

Vaapun tai uistimen suojaaminen on oikeastaan oikeudellisesti melko mielenkiintoinen kysymys. ”Urheilukalastusvälineiden immateriaalioikeudellinen suoja” Hmm.

Harmiksi kala sattui tarttumaan kiinni melko lähellä koralliriuttaa. Riuttakaloja onkiessa pitää olla hyvin perillä mitä tekee, ettei satu saamaan mitään riuttakalojen tauteja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitäisi käydä kyselemässä paikallisilta kalamiehiltä mitä riuttakaloja voi pyydystää ja syödä ja millä alueilla tauteja esiintyy tarkemmin.

Ciguatera on tyypillinen riuttakaloissa esiintyvä myrkky, jonka myrkytyksen voi saada syötyään riutoilta kalastettuja kaloja. Myrkytys on siinä mielessä melko vaarallinen, että taudin oireet voivat jatkua vielä kuukausia myrkytyksen jälkeen. Erään kalakirjamme mukaan kaikissa riuttakaloissa voi periaatteessa olla myrkkyä, vaikkakin tonnikala ja isommat valtameren kalalajit eivät tyypillisesti kanna myrkkyä lainkaan. Myöskin tarinat myrkyllisyyden selvittämiseksi lienevät pääosin legendoja. Yhden tarinan mukaan hopeakolikko muuttuu myrkyllisen kalan kohdalla mustaksi tai jotakin vastaavaa.

Tekemämme analyysin perusteella päästimme kalan takaisin mereen eikä dinneriksi ollutkaan tunapihvejä.

St. Martinilta jatkoimme edelleen kohti Brittien Neitsytsaaria. Saarien välimatkat kasvavat koko ajan, ja jälleen piti purjehtia yön ylitse tuulen puhaltaessa täysin myötäisenä. Yön neljä tuntia menikin musiikkia kuunnellessa ja pyöritellessä ruoria sivulta tulleessa mainingissa.

Brittien Neitsytsaarilla pysähdyimme ensin Virgin Gordan saarella, jossa kävimme vähän pulaamassa vedessä ja Antti teki lähituttavuutta paikallisen sting ray:n (mikäköhän se olisi suomeksi, joku piikkilisko varmaan…) kanssa. Eläintä ei vahingoitettu. Kävimme myös surffailemassa Atlannin aaltoja vesiskoottereilla. Vauhdikas kruisailu aalloissa muistutti hiukan offarilaskettelua syvässä lumessa.

Virgin Gordalta jatkoimme aivan oudoissa etelätuulissa kohti Tortolan Road Townia, koko Brittien Neitsytsaarien pääkaupunkia. Tortolasta lähdimme aamulla pimeällä kohti Ameriikkoja! Amerikkoihin päädyimme tällä kertaa kaupallisen lautan kyydissä. Amerikoissa (US Neitsytsaarilla) emme tosin viipyneet kuin nelisen tuntia, jonka jälkeen suuntasimme takaisin Britteihin.

Jenkkien Neitsytsaaret on muuten ostettu ainakin osittain Tanskalta. Päivän polttavin kysymys lienee se, että jos Tanska on alun perin asuttanut St. Thomaksen saarta ja on myöhemmin myynyt tämän USA:lle jonka hallinnassa se on ollut jo pitkään – miten hemmetissä siellä voidaan ajaa väärällä puolella katua?? Toinen kysymys lienee se, että miksiköhän Tanska on myynyt saaristoa Karibialta eikä pohjoisnavan suunnalta?

Joka tapauksessa pääsimme harjoittelemaan ajamista väärällä puolella katua. Saavuimme Anagodan saarelle, koko Brittien Neitsytsaarien pohjoisimpaan kolkkaan, jossa vuokrasimme pyörät. Koska saarella oli vain kymmenkunta autoa, ei pyöräily tien väärällä puolella tuottanut suuria ongelmia.

Kävimme snorklaamassa saaren pohjoisrannikolla. 



 -ossi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti