sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

...Ranska, Englanti, Belgia, Hollanti – ja kohta Saksa

Mitä tapahtuu, kun kirjoittaa lokikirjaan ”saavuttiin Euroopan mantereelle, ei tullimuodollisuuksia, ketään ei kiinnostanut tarkistaa veneen tai meidän papereita”? Vastaus lienee yllättävän selvä. Seuraavana päivänä Ranskan rannikolla minut herätetään siihen, että merivartioston alus ajoi kovaa takaa vierellemme. Sitten pojat alkoivat laittaa tohinalla heidän kumivenettään alas. Lähtevätköhän he kalaan? Todennäköisempää oli kuitenkin, että Dyssel kiinnostaa heitä enemmän kuin kalastus.

Ajattelin, että hoituisikohan homma VHF:ssä ja kutsuin alusta. Paljon kaikkea kyselivät, mutta siitä huolimatta saimme aamuvieraiksi kasan ranskan tullin ja merivartioston virkamiehiä. Johtuikohan siitä, että en osannut antaa järkevää vastausta kysymykseen ”how many crew members there are on your ship?”. Ensin laskin väärin kolmeen, sitten mietin, että pitäisikö sanoa 1+2 vai 2+1 vai 1+1+1 vai 3? Halusivatko tietää miehistön määrän vai koko henkilömäärän? No, meidän lukumäärä ja vene tuli muutenkin kyllä tsekattua heidän tunnin mittaisessa tarkastuksessa. Selvittiin puhtain paperein!

Keräsimme irtopisteet myös Rotterdamin sisäänajoväylältä. Viime syksynä painelimme suorinta tietä laivojen kääntöalueen läpi eteenpäin ja saimme VHF:ssä hieman sanomista tästä suorasta suomalaisesta toiminnasta. Tällä kertaa menimme ”pienveneille” osoitettua reittiä pitkin ja kysyimme oikein luvan ylittää laivaväylä. Tuntui ihan kuin VHF:n päässä istunut liikenteenohjaaja olisi muistanut meidät viime syksyltä. Taasko se Dyssel on täällä?

Rantauduimme juuri Den Helderiin, Hollannin luoteisnurkkaan. Hollanti pääsi myös Dysselin maalistalle, sillä viime syksynä painelimme Hollannin ohitse lainkaan pysähtymättä. Matka Brestistä tänne meni nopeasti ja valtamerien yksinäisyys oli tipotiessään. Matkaa värittivät vaihteleva sää ja tuulet, maailman vilkkaimmin liikennöidyt laivaväylät, vuorovesivirrat, reiteiltään eksyneet laivat, merituulipuistot, öljynporauslautat jne. Muuten ihan asian vierestä, Belgialla on rannikkoa vain n. 35 merimailia ja Dyssel paineli Belgian ohitse reilussa viidessä tunnissa – pakko olla pieni maa.

Viime syksystä opittiin sen verran, että ne virtataulukot (tai siis iPadin ohjelma) ei ole lainkaan turha ja saimmekin nyt optimoitua muutamien tuntien pohdiskelulla vuorovesivirtojen avulla matkastamme melkeinpä 12 tuntia pois. Mitä tekisi ylimääräisellä puolella vuorokaudella? Vaikka pysähtyä Haagiin. Vietimme viime yön Haagin erittäin eloisassa rantakaupungissa Scheveningenissä. Saimme nukkua yhtenäisen yöunen, syödä ravintolassa, käydä suihkussa, ostaa tuoretta ruokaa ja huollettua paattia. Mitä luksusta! Vaikka olisin ollut onnellisempi, jos rantautumiseen liittyneen yhden yllättävän huoltohomman olisi voinut jättää pois…

Den Helderissä emme ehdi kauaa vanheta, sillä tarkoitus olisi vain tankata dieseliä ja illansuussa ottaa miehistöön mukaan Matti ja suunnata vielä ennen pimeää uudelleen merelle ja kohti Kielin kanavaa, jonne ennustelemme saapuvamme tiistaina.

Keskiviikkona saatamme olla jo Itämerellä. Ja ehkä siihen liittyen tietynlainen TJ-0 meininki alkaa hieman jo kutitella Dysseliä, vaikka maileja on vielä kasa jäljellä Itämerenkin puolella. Hengailimme Antin kanssa sisällä ja Arnie tuli kysymään noin 7 mailia ennen Den Helderiä, että nyt on alkanut tuulemaan hyvin, pitäisikö nostaa genuakin? Antti katsoi minua kirjan takaa sillä ilmeellä, että ei kai tässä nyt seilejä jaksa enää nostaa, kun ollaan kohta satamassa ja kirjakin on kesken. Onneksi seuraaviksi päiviksi on luvassa hyvää purjehdustuulta, niin päästään taas seilaamaan!

// Arimo
Den Helder, Alankomaat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti