keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Crossing the Bay of Biscay & muutakin seilaamista

Plymouth (Englanti) – Brest (Ranska) – La Coruna (Espanja)

Ei liene yllättävää, että muonitus parani aika lailla saavuttuamme Ranskan mantereelle. Brest on ranskalainen keskikokoinen kaupunki, joka on tunnettu simpukoistaan. Emme pystyneet vastustamaan kiusausta ja lähdimmekin veneestä syömään simpukoita pienehköön rantaravintolaan. Noin kilon jälkeen tuoreita herkullisia simpukoita voi mennä hyvillä mielin nukkumaan.

Illallista kuitenkin edelsi ensimmäinen varsinainen veneen huoltopäivä.

Kävimme läpi veneen oleelliset osat ja fiksasimme ärsyttäviä puutteita. Tällaiset pienet epäkohdat tuppaavat ärsyttämään. Nyt esimerkiksi vessan suihkun lattiakaivon pumppu toimii moitteettomasti eivätkä sukat kastu missään olosuhteissa. Tämän lisäksi korjasimme toisen kompassivalon, joka oli saanut vettä. Kompassin taustavaloksi taitaisi riittää aivan minimaalinen tuikku, sillä muuten se häikäisee turhaan. Tämän lisäksi ompelimme isopurjeeseemme pienen paikan toisen tutkamme kohdalle (tutka on mastossa ensimmäisten saalinkien kohdilla), koska myötätuulessa purje voi hangata tutkaa vastaan ja kulua turhaan. Olemme nimenneet mastossa olevan vanhemman tutkan ”säätutkaksi” sen suhteellisen pitkän rangen ja korkean sijoituspaikan vuoksi. Varsinaisesti käytämme B&G:n tutkaa, joka onkin osoittautunut huippuhankinnaksi. Vaihdoimme myös loput vanhemmat liitokset makeavesijärjestelmästä uusiin, ettei makeavesijärjestelmä sinällään voisi esimerkiksi lorahtaa pilssiin yhden vanhan liitoksen petettyä. Myös mastoon tuli kiivettyä ja tarkastimme kaikki rikiin littyvät liitokset, kiinnitykset, teippaukset, antennit jne.

Suoritimme myös normaalia huoltoa veneen eri systeemeille, esimerkiksi koneelle. Pesimme veneen kyljet, jotka olivat tulleet melko likaisiksi. Sen sijaan veneen pohjassa ei ollut yllättäen oikein mitään pestävää pois lukien muutamaa näkkiä. Brest on ensimmäinen satama Ruotsin jälkeen, johon oli mukava pulahtaa uimaan harjan kanssa. Muut satamat ovat olleet melko likaisia ja ahtaita satama-altaita. Täällä vesi ilmeisesti vaihtuu aallonmurtajien lävitse ja on siltä osin hyvin raikkaan tuntuista. Täällä on myös paikallisten mukaan ensimmäiset hait! Nämä ”hait” pörräävät ja katselevat veneen pohjan pesutoimenpiteitä melko läheltä. Oikeasti nämä kalat (mitä ovatkaan) ovat jotakin sukua lohikaloille eivätkä siis millään tavoin muistuta haita. Aivan pikkusinttejä nämä fisut eivät kuitenkaan enää ole, sillä ne näyttävät isoilta hauilta. Samannäköisiä kaloja myytiin kaupassa 25 euron kilohinnalla.

Otava on muuttelee asentoaan. Se näyttää tällä hetkellä hakevan puuroa kattilasta. Tähtinavigointi vaatii vielä muilta osin pientä treenaamista.

Näimme ensimmäiset suomalaiset kanssapurjehtijat. Isä ja tytär suuntaavat Chileen.

Matkaa Brestiin tuli Englannista jotakin reilut 150 mailia. Matkalle taittui reilun 10 metrin sivutuulessa, jossa Dyssel kulkee kauniisti. Tuuli tyyntyi hieman yöllä, mutta matka taittui silti melko nopeasti. Ylitimme Englannin kanaalin (taas) ja kohtasimme sivuttaiseen suuntaan kulkevaa laivaliikennettä (taas). AISsilla homma menee kuin videopeliä pelaamalla. Ensimmäistä kertaa yö oli jollain tavoin hyisen kylmä. Pelkäsimme jo hetken saapuvamme Brestiin suoraan yöllä, mutta vastavirta jarrutti jonkin verran saapumista ja otimmekin kiinni joskus aamupäivällä paikallista aikaa. Brestin satama on ylivoimaisesti suurin satama, jossa on kaikki palvelut (nettiä lukuun ottamatta!).
Sää Portugalin rannikolla näytti aika huonolta Biscayan ylitystä silmälläpitäen, joten odottelimme edelleen Brestissä kunnes tuuli myös Espanjan rannikolla tyyntyisi.

Biscayan lahden ylitys lienee ensimmäinen avomeriylitykseksi laskettava pätkä matkallamme, joten mietimme asiaa melko tarkasti. Jälkikäteen ajatellen mielestäni Biscayaa ei varsinaisesti voi pitää mitenkään erityisenä monestakin eri syystä. Kysymyksessä on kuitenkin lahti eikä mitään varsinaisesti ylitetä. Tämän lisäksi keli voi nousta yhtä lailla lyhyemmilläkin matkoilla taikka laivoja pursuilevassa Englannin kanaalissa joka myös on hyvin matala.

Tästä huolimatta lahdenylityksestä on kirjoitettu paljon - on jopa ”peloteltu” olosuhteiden karskiudesta.

Asia liittyy paljolti lahdella olevaan maininkiin - aallokkoon. Normaali valtameri on jotakin +4km syvää – Biscayan lahti on ensimmäiseltä kolmannekseltaan vain noin 200m syvä. Murroskohdassa vesi syvenee melko nopeasti 200m -> 4km. Tämä murroskohta – ja matalikko ennen sitä – muodostaa suurta aallokkoa, joka voi muuttua tuulen noustessa vaaralliseksi.

Omalla kohdallamme sääikkuna oli enemmän kuin optimi, joskin lahden keskellä oli paikoitellen täysin tyyntä; emme kohdanneet merkittävää aallokkoa eikä tuuli noussut missään vaiheessa yli 10 m/s. Näissä olosuhteissa oli oikein letkeää purjehtia keskellä ei-mitään. Muutamaan päivään emme nähneet muitakaan laivoja, vaikka yhtenä yönä taisimmekin sivuta jotakin paikallista kala-apajaa. Sen verran tuli kalapaatteja vastaan muutaman tunnin aikana.

Saadun huikean lukijapalautteen perusteella veneen eri teknisiin vempaimiin voi vaihteeksi kiinnittää vähemmän huomiota – ja kertoa millaista siellä merellä sitten on. Totta.

Asiaa voidaan miettiä näkökulmasta, jossa satojen kilometrien päässä ei ole mitään muuta kuin vettä eikä todennäköisesti juuri muita ihmisiä. Plotteria jos ei katso, ei tiedä että jossain horisontin takaa puksuttaa useampikin 300 metrinen rahtilaiva. Silti jostain poukkoilee delfiinejä seuraamaan menoa. Maininki siirtää venettä rauhalliseen tahtiin hieman eri suuntiin tuulen viedessä venettä eteenpäin. Sisällä kajuutassa pienet puuskat huomaa helposti skuuteista ja köysistä tulevasta vaimeasta narinasta. Ruorimiehen ajaessa venettä tarkkaan, ei sisällä juurikaan huomaa veneen liikkuvan. Isomman aallon kohdalla Dysselin keula sukeltaa hieman veden alle ja kannelle tulee saavillinen vettä. Pari isompaa aaltoa saattaa heittää pari tippaa sitloodaankin.

Avomerimaininki muuttaa toimintaa sisätiloissa esimerkiksi ruoanlaiton suhteen. Juuri pilkotut porkkanat eivät pysy rivissä vaan vaeltelevat ympäri keittiön pöytää. Isommassa aallokossa aamupalan tekijä saa mad-respectin, jos aamupalapöydästä löytyy omin pikkukätösin termariin kaadettua suodatinkahvia pikakahvin sijaan. Peräsintilaan ei ole mukavaa tetsata ihan muuten vaan.
Aloitimme heti toisena päivänä avomerikalastajanuramme.

Meillä on avomerikalastuksen ”The Book”, jonka mukaan kalaa ei todennäköisesti saa lukematta opusta. Olemme noin puolivälissä kirjaa – ja kirjoittajan kommentti pitänee vielä toistaiseksi paikkansa. Olemme kuitenkin optimistisia tulevan kalastusuramme kanssa, ja meillä on keittiössä suhteellisen hyvä varustus ensimmäistä kala-ateriaa varten. Sinällään kalavehkeemme todennäköisesti vielä tuottaa tulosta, koska saimme lähestulkoon saalista! Kysymyksessä ei kuitenkaan ollut kala vaan lintu. Kyseinen ankka pyrki haalimaan noin viiden sekunnin välein veden pintaan (kalakirjan ohjeen mukaan) tulevaa lurettamme. Lintu kuitenkin totesi, että lure ei ole hyvä juttu ja lensi pois. Emme ehtineet kaivaa lintukirjaa, mutta myös paisti olisi varmaan ollut ihan maittavaa.

Kalaa odotellessa leivoimme kokonaan omatekoista pitsaa. Pitsan onnistuminen valaa uskoa tuleviin Dysselin keittiön antimiin sekä tuoreen leivän että muiden leivonnaisten osalta. Stay tuned! Pitsan leipominen (mitä ei ihan joka päivä tule kotona muutenkaan tehtyä) vie meriolosuhteissa sen verran aikaa, että taisimme alkaa puuhailemaan ja miettimään asiaa pikkuisen aamupalan jälkeen. Ruoka-aikaan (=kun on nälkä) pitsa tulikin uunista.

Muilta osin Biscayalla ajoimme spinnulla kun se oli mahdollista, koneella kun ei tuullut lainkaan ja taidettiin melko tiukkaa sivutuultakin olla jollakin hetkellä. Delfiinit seurailivat touhuamme usean tunnin ajan ja jokunen kävi aina yölläkin hyppäämässä perän vierestä. Muutama kirja ja yksi artikkeli tuli lueskeltua. Kirja käsitteli tekijänoikeutta, patentteja sekä varsinaisesti IP  –omaisuuden tehokasta hallintaa. Artikkeli oli myös aika akateeminen ja käsitteli lisensointikysymyksiä hyyyvinkin syvällisesti keskittyen hieman tuonne patenttien jännään ja eriskummalliseen maailmaan open source softan osalta. (what? oikiksessa opetettiin, ettei softaa voi patentoida...) Lisenssejä meillä on muuten Dysselissäkin aikamoinen kasa. Open source on niin mielenkiintoista juridisesti mietittynä, joten siitä voisi jotain omia näkemyksiä kirjoitella myöhemmin.

Softasta tuli mieleen – ja teknisyydestä huolimatta – meidän AIS järjestelmään tuli bugi! Teknologiayhtiössä työskennelleenä bugi (=virhe ohjelmassa) tai mahdollisuus sellaisen olemassaoloon jossain vaiheessa tuotteen kehitystä ei tunnu ihan hirvittävän kaukaiselta. Meidän AIS ilmoitti keskellä ainoaa sumuista yötä, että ”software problem, sent to repair”. Koomista tässä on se, että AIS jatkoi toimintaansa aamulla auringon noustessa ja hajosi jälleen illan suussa. Taas päivällä AIS toimi aivan hyvin. Joku insinööri voisi miettiä, että mistä ja miten vehje saa kellonajan ja miksi se ei toimi juuri yöllä (jolloin sitä tietty tarvitaan). Laitteessa on GPS, joten kellonaika voi periaatteessa tulla sieltä? Saimme laitteen huoltoon, ja lähettävät meille korjatun viikon sisällä.

Saavuimme La Corunaan aamutuimaan. Espajanja näyttää olevan rento & aurinkoinen. Kävimme syömässä tapas välipalaa ’ylityksen’ kunniaksi – oli jopa parempaa kuin Dysselin pitsa.

Pari päivää täällä on mennyt aika rennosti lomaillessa. Keulapotkuriin piti sukellella kun siellä oli jokin elukka (kasa levää).

Täältä matka jatkunee huomenna kohti pienempää kylää Espanjan ja Portugalin rajalla.





-ossi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti