perjantai 10. lokakuuta 2014

Portugalin aallokkoa Lagosissa

Portugalin aallokkoa Lagosissa

Lähdimme sunnuntaina Cascaisista kohti Lagosia. Matkaa tälle välille tulisi jotain ~140 NM.

Tuulen piti tulla näppärästi sivusta, mutta jälleen tuuli oli hiljempaa kuin ennusteessa – ja täysin takaata. Tuuli kuitenkin yltyi muutamissa minuuteissa noin 14m/s täysmyötäiseksi.

Purjehduksessa (niin kuin ei monessa muussakaan asiassa) asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Voidaan helposti todeta, ettei täysi vastatuuli ole millään muotoa optimein tuulensuunta perillepääsemisen kannalta. Harvemmin asiaa tulee mietittyä siltä kannalta, että täysi myötätuuli ei myöskään usein ole parhaasta mahdollisimmasta päästä. Ensimmäinen kysymys lienee purjekonfiguraatio. Täydessä myötätuulessa genuaan on hankala saada vetoa ja purjepinta-ala jää pieneksi. Spinnulla homma toimii, mutta sitä on turha hajottaa liian kovassa tuulessa. Tuuleen leikkaaminen olisi paras vaihtoehto, mutta tälläkin pätkällä molemmilta puoliltamme meni laivaväylä ja päädyimme jo muutenkin taas reittijakojärjestelmän lähettyville tankkerien ihailtavaksi.

Mielestäni on parempi saada vene kulkemaan mahdollisimman hyvin oikeaan suuntaan kuin kikkailla laivaväylien ylitse yöllä. Tämän lisäksi isohkoon sivuaallokkoon ajaminen myötätuulessa vaatii keskittymistä ruorilla paljon enemmän kuin täyteen myötäaallokkoon ajaminen täysmyötäisessä.

Päätimme jättää spinnun purjevarastoomme, sillä tuulta oli luvattu 12-14 m/s. Tämä on hiukan liikaa meidän kevyen tuulen purjeelle. Alkumatkasta ajoimme spinnupuomilla spiiratulla genualla ja isolla, mutta vene ei oikein kulkenut sivuaallokossa (tuuli ei vielä ollut noussut mihinkään). 

Tuuli kuitenkin nousi ja saimme laitettua enemmän traditionaalisen purjesetin salkoon, jonka S&S:n kaverit New Yorkissa ovat tähän veneeseen alun perin suunnitelleet. Tuulen noustessa lisää reivasimme isoa. Tuulen noustessa vieläkin lisää vedimme genuan pois kokonaan ja jatkoimme matkaa pelkällä reivatulla isolla. Noussut tuuli ja edeltävä maininki nostattivat melko suuren aallokon, jossa joutui taas pyörittelemään ruoria isolla i:llä. Sääfaksimme piippaili ja lähetti yön aikana koko laidallisen erinäköisiä aallokko –ja myrskyvaroituksia. Nämä varoitukset kuitenkin osuivat Biscayn-lahdelle, jossa kuulosti olevan kuoppaista.

Aallot eivät olleet lainkaan niin pitkiä ja loivia tällä kertaa kuin Espanjan rannikolla, vaan osa aalloista murtui päältä ja piti läiskähtäessään mereen melkoisen pauhun. Nämä aallot sivuuttaessaan Dysselin heittävät veneen kurssin Azoreille. Tässä voi olla lähellä perinteinen vahinkojiippi, jossa vene tekee suunnittelemattoman myötätuulikäännöksen. Voimaa isopurjeessa on niin paljon, että vahinkojiipissä voi hajota paljon kaikkea purjeesta mastoon. Ei hyvä. Muun muassa tästä syystä meillä on ruori, jolla venettä voi ohjata sinne mihin haluaa mennä. Ohjaaminen tällaisessa aallokossa on jossain määrin haastavaa, mutta ei lainkaan rakettitiedettä. (On meillä myös preventteri, joka, eh, preventoi jiippiä mutta 8 solmua meitä kuljettavien voimien kanssa ei parane pelleillä. Melkoisen tuunauksen jälkeen preventterimme on muuten melko pro!)

Muutama lähelle kohahtanut aalto tuli sisäänkin heittäen melkoiset vesimassat veneen kannelle.
Aaltojen korkeutta on vaikea arvioida merillä, mutta nämä aallot olivat suurimpia mitä olemme reissulla nähneet tähän mennessä. Muutaman monsterimaisemman aallon kohdalla tuntui, että vene lähti oikeaan suuntaan vasta kun ruorilla kääntää ihan tosissaan. Tämän lisäksi katse kiinnittyi puomiin, joka viilsi vedenpintaa aallon liikuttaessa venettä voimakkaasti. Ottaen huomioon lyhyen puomimme, aallot olivat Airiston ristiaallokkoa pahempia.

Purjehdimme koko yön myötäiseen, mutta loppumatkasta myös aallokko kääntyi täysin myötäiseksi. Maininki työnsi oikein hyvää vauhtia eteenpäin tuulen tuivertaessa keskimäärin jotakin 14 m/s. Mentiin huimaa vauhtia ja vene kulki täydellisesti. Pelkkä reivattu iso vei meitä niin paljon eteenpäin, että ohjaaminen oli kevyttä vaikka vaatikin keskittymistä. 24 tunnin nopeusennätyksemme parani aika lailla tällä pätkällä.

Tuollaisessa myötäaallokkossa veneen saa tarkkaa ajamalla täydelliseen zen-tilaan, jolloin sisällä on mukavaa (tai ainakin jonkin verran mukavampaa) nukkua. Venettä ei myöskään tarvitse ohjata juuri lainkaan. Keskittymisen herpaantuessa kurssi kääntyy ja uuteen zeniin osuminen vaatii taas tarkkuutta. Zeniin pääseminen edellytti näissä olosuhteissa uskallusta ajaa melko lailla täyteen myötikseen.

Viimeinen pari tuntia painettiin muuten aivan täyteen vastatuuleen. Tämä paatti kryssii oikein mukavasti, reissullamme ei taida vain juuri tuulla vastaan.

Vietimme pari yötä Lagosissa. Paikka on brittituristien suuressa suosiossa, jotenka alueella ei sataman lisäksi ollut juurikaan mitään. Satamamaksuun kuului melko kolea uima-allas, jossa kävimme vähän uimassa ja netissä latailemassa lisää valokuvia reissun päältä. Allasalueeseen kuului myös health&well-being&tms –alue, jossa oli sauna. Sinne. Sauna oli kaikin puolin kuuma ja oikein jees, vaikka olivatkin unohtaneet löylynheittovarustuksen. Meillä meni noin neljä sekuntia ennen kuin tyhjä krogilasi sai parempaa käyttöä.

Odottelimme kovasti AIS:n saapumista korjauksesta. Lähdimme kuitenkin jo irti laiturista kohti Vila Mouraa, sillä ajattelimme vuokrata auton ja hakea AIS:n sillä laite kun ei näyttänyt saapuvan perille. Näimme kuitenkin satamasta juuri lähdettyämme DHL:n auton, jossa todennäköisesti AIS-vehkeemme ”kiisi” kohti satamakonttoria. Käännyimme takaisin ja poimimme AIS:n kyytiin.

Nyt AIS toimii. AIS:n varjopuoli muuten on sen aika merkittävä sähkönkulutus. Normaalikulutuksella (eli aika kasalla kaikkia laitteita, vaikkakin ilman AIS:ia) akut latautuivat tasaisesti hieman jopa yli 5A. Näin käsittämättömän hyvä latausteho selittyy vesigeneraattorin eksponentiaalisesti parantuvasta tuotosta nopeuden noustessa yli 7 solmuun. Myös tuuligeneraattori tekee hyvin sähköä +10m/s apparent tuulessa.

Saavuimme eilen Vila Mouraan, joka on melkoinen pytinki. Kyseessä on Euroopan suurimpia yhtenäisiä turistikomplekseja – ja Portugalin suurin satama. Absurdeinta asiassa on se, että koko kompleksi on tehty satamineen ja kaikkineen keskelle ei mitään. Satama on kaivettu maalle (tänne mahtuu +1000 jahtia) ja golfkentät, hotellit ja systeemit aivan viereen. Pretty cool.

Tuli myös ensimmäinen sadepäivä varmaankin yli kuukauteen. Pitäneekin harkita lähtemistä vielä lähemmäs aurinkoa. 

Taidamme olla jossain 37'N paikkeilla, että kyllä täältä vielä aika tavalla pääsee etelään.





-ossi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti