keskiviikko 15. lokakuuta 2014

This is Africa

Eurooppa (Portugal) – Afrikka (Marokko, Tanger)

Pääsimme tutustumaan Vilamourassa Quinta de Ombria rakennusprojektiin projektinvetäjä Ville Tallbackan johdolla.

Portugalin kukkuloille nousee suuri viiden tähden paratiisi hotelleineen, golfkenttineen, kylpylöineen – ja mitä sitä muuta lomalainen voi kaivatakaan. Kävimme myös tontilla, johon tämä koko suuri kompleksi tulee. Hahmotuskyvyn ylärajoilla pyrimme ymmärtämään miten huvilan terassilta avautuu muutaman hetken päästä näkymä upeaan luonnonmukaiseen lomaparatiisiin. Hahmotuskyvyn ylärajoilla menivät myös projektiin liittyvät rakennustekniset, juridiset ja muut suunnittelua ja ajatustyötä vaativat vaiheet sekä toimenpiteet. Tämän projektin ”parissa” viettämämme muutama päivä olivat ehdottomasti reissun tähän mennessä antoisimpia, josta haluamme kiittää Villeä suuresta vieraanvaraisuudesta ja ajan allokoimisesta meille!  

Villen kertoessa projektin eri vaiheista ilmeni Portugalin monimutkaiset maankäyttösäädökset sekä muutkin ehkä suomalaiselle hassulta kuulostavat säännökset esimerkiksi taimen muuttumisesta puuksi sen kasvettua yli metrin korkuiseksi (käsitykseni mukaan lähtökohtaisesti vain taimia - ei puita - sai kaataa ilman erinäköisiä monimutkaisia lupamenettelyjä).

Ei kyllä paranisi naureskella ulkomaalaisten säännöksille, kun ei Suomessakaan taida ihan aina pysyä homma näppäimissä kaikissa lainsäädäntöhankkeissa. Varsinkin alkoholilainsäädännön puitteissa voidaan ilmeisesti keksiä lähes mitä tahansa. Onkohan ihan perustelua todeta, ettei ”viskistä” taikka ”viskiin liittyvästä tapahtumasta” voisi kirjoittaa ihan mitä mieltä asiasta on? Milläköhän tavoin internetissä julkaistu teksti eroaa painetusta tekstistä – vai oliko se tekstin tykkääminen se ongelma? Oikiksen pääsykoekirjassa 1/2008 ylevästi todetaan, että perustuslain perusoikeuspykäliin vetoavaa juristia ei naureta ulos oikeussalista. Aluehallintovirastosta taidetaan vielä nauraa. Dysselin oikeus”oppineet” paheksuvat sananvapauden rajoittamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Asialla ei sinällään ole valtavaa merkitystä arkeemme tällä hetkellä.

Varustukseemme kuuluu pullo 18 v Aberlouria. Mutta tosiaan nyt olemme purjehtineet Helsingin lauttasaaresta Afrikkaan.

Uloskirjautuessamme Vilamouran satamasta satamamestari tiedusteli olimmeko lueskelleet säätiedot. Tämän lisäksi hän tenttasi tiedämmekö mitenkä suurta reilu kaksimetrinen vallitseva maininki on – ja onko veneemme suunniteltu siihen. Läpäisimme satamamestarin tentin täysin pistein ja ystävällinen portugalilainen toivotti hyvää matkaa. Tällaiset ”infosessoit” ovat varmasti hyviä ja ”pakottavat” kaikki seilorit tutustumaan tarkkaan säätietoihin ennen merille lähtöä. Tästä lähdimmekin navakkaan (Suomen sääslangissa kovaan) sivutuuleen, jossa uusimme jälleen Dysselin vuorokauden ennätyksen (tällä kertaa tosin vuorokausi ei ehtinyt tulla täyteen 140 NM matkan taituttua). Purjeina meillä oli isossa 2. reivi ja tämän lisäksi aika paljon jennyä. Keli noudatti täsmällisesti ennustetta: tuulta oli myötäisesti/sivulta noin 12-15 m/s tyyntyen yöksi. Aaltoennusteen mukaan aallokkoa on jotakin pari metriä, joka voi aiheuttaa ”turbulencea” merenpohjan madaltuessa.

Ruorilla ei tällä kertaa ehtinyt juurikaan ihailemaan yli kymmenen knotsin surffeja, kun vene rullasi voimakkaassa myötäaallossa aivan omassa luokassaan ruorimiehen keskiettyessä pitämään kurssia suunnilleen oikeana. Yövahdissa oli mielenkiintoista pohtia, mitenköhän jätkät saavat nukuttua sellaisessa vispauksessa. Veneen rullausefekti vain paheni tuulen tyyntyessä aallokon heitellessä veneen keulaa sivulta sivulle sopivan epätasaisessa liikkeessä. Itse etsin veneen kaikki tyynyt ja fendarin yökaveriksi. Nämä kun tunkee keulan meripunkkaan itse äijän lisäksi, saa itsensä pysymään suhteellisen paikoillaan punkassa. Usein sopiva soppu tuntuu löytyvän hetken asettelun jälkeen. Unten maille on varmasti päässyt viimeistään siinä vaiheessa kun kaveri tulee lausumaan yön odotetuimmat sanat ”herätys, herätys, sun vuki”.

Gibratarin salmi on aika kapea ränni, joten siellä on paljon liikennettä. Vastarannalla näkee helposti korkeiden kallioiden vuoksi. Väli on jotakin 16NM.  Suuri osa Eurooppaan tulevasta tuonnista tulee Suezin kanavan läpi. Hieman ennen salmea Antti bongasi muuan Volvo Ocean Race –kilpailun purkit, jotka ohittivat meidät mailin päästä. Vaikka VOR –veneillä näytti olevan kiirus, saimme napattua ne filmille. Näyttivät ihan purjeveneiltä.

Afrikan majakka näkyi yöllä pitkään, mutta varsinaisesti uudelle manterelle saavuimme vasta aamupäivällä.

Tätä ennen pääsimme vielä luovimaan tiukkaan reilun kympin vastatuuleen. Tässä kohtaa Jennymme yläliikin käyttötunnit tulivat täyteen ja sekunnissa purje oli kannella, odottamassa toista sekuntia jolloin se olisi meressä. Lienee turha mainita, että joku meistä totesi ehkä minuuttia aiemmin ”nythän tämä vasta hyvin kulkee”. Saimme purjeen aika näppärästi pysymään kannella ja pakettiin odottelemaan huoltoa. Pikku-genua tulille ja homma jatkui. Onneksi purje itsessään ei kokenut mitään vahinkoa. Gibratarilla taidamme silti käydä purjeneulojan puheilla, jotta hän neuloisi uuden lenkin irronneen tilalle. Tämän voisimme periaatteessa korjata itsekin, mutta meidän vehkeillämme super-kevlar-tms-vahvistettu genuamme on aika kovaa tavaraa.

Afrikka, sen sijaan, on vähän erityyppinen mesta mitä Vilamouran turistikompleksi.

Saavuimme tarkalleen Tangeriin, Marokon yhteen suurimmista kaupungeista. Kysymyksessä on maailman neljänneksi suurin islamistinen valtio. Saavuimme Tangerin uuteen satamaan, jota Reedsin satamaopus (seilorin google) kovin kehui. Lievähkönä ongelmana oli se, että satamaa ei vielä tosiaankaan ollutkaan. Tosin sanoen sataman rakennusprojekti on edelleen käynnissä. Hetken ihmeteltyämme, että mihinköhän täällä parkkeeraisi, kuului ranskaksi huutoa. Melko random mies viittoi meitä ottamaan kylkikiinnitykseen matkustajalaivaan. Ilman varsinaisesti parempaakaan suunnitelmaa, otimme tähän reilut 100 metriä pitkään katamaraanin perään kiinni. Keulamme meinasi painua katamaraanin ponttoonien väliin. Saimme veneen kuitenkin aika hyvin parkkiin (kaikki muut rantautumiset ovat olleet tyyliin täydellisiä aisapaikkoja) keulan ollessa kiinni laivassa ja perän isossa luotsiveneessä. Kyljen saimme kiinni toiseen satamaan rantautuneeseen huviveneeseen ja myös parinkymmenen metrin päässä olevaan laivalaituriin. Parin tunnin päästä tuli sama projekti uudelleen, kun Italiasta tullut Dufour 40 otti kiinni vuorostaan meidän kylkeen.

Meille vakuuteltiin, ettei iso laiva ole lähdössä mihinkään. Myöhemmin ilmeni, että matkustajalaivan yhtiö oli mennyt konkurssiin. Yksi henkilö pitää laivaa kunnossa ostajaa varten. Sama heppu pyysi meiltä muutaman euron hänen antamaa apuansa vastaan. Niin siis, Marokossa myynnissä 100 metrinen katamaraani, anyone? Sen sijaan luotsivene saattoi olla lähdössä jonnekin. Tämä aiheuttaisi ”lieviä” ongelmia veneen perän kiinnityksessä, sillä varsinaisesti emme saaneet perää mihinkään muuallekaan kiinni.

Aamuyöllä heräsimme siihen, että luotsivene oli lähdössä vastaanottamaan saapuvaa laivaa. Peräköysi käytiin kauniisti viikkaamassa peräkannellemme. Myös viereisen Dufourin takaköydet siirrettiin pilottiveneen edestä meidän takaknaapiin. Hyvin siinä muutama tunti pysyttiin, joten peräköydet taitaa olla vähän yliarvostettuja. Luotsin palatessa köydet kiinnitettiin luotsin laivaan uudelleen.

Satamamestari pahoitteli meille, ettei satama ollut vielä valmis. Muilta osin kaikki viranomaistoimenpiteet menivät hyvin ja kaikki ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä.  
Nyt tosiaan rantauduimme jo Gibraltarin ”valtioon”, joka sinällään on UK:n alaisuudessa. Tänne tulimme muutaman solmun myötävirrassa melkoista kyytiä reippaaseen sivutuuleen. Laivojen väistely sai täällä legillä ihan uuden määritelmän.

Seuraavassa postissa palaamme takaisin Afrikankiertueellemme, jossa vietimme muutaman päivän tutustuessa Marokkoon.



-ossi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti