s/y DYSSEL
S&S Nautor's Swan 41
s/y Dyssel kotisatamassa HSK:n lauttasaaressa |
Dyssel on perinteinen Sparkman & Stephensin suunnittelema ja Nautorin rakentama Swan 41. Lisätietoja veneen mallista löytyy täältä.
Aloitimme Dysselin intensiivisen valmistelun pitkään purjehdukseen elokuussa 2013.
Varsinainen varustelu ja rakentaminen tapahtui Inkoossa GripMarinen tiloissa syksyn ja talven aikana. Inkoo muuten tuli varsin tutuksi... Voimme lämpimästi suositella GripMarinea kaikille. Muiltakin osin veneen varusteluprosessista voi varmasti lukea myöhemmin yksittäisistä blogiteksteistä. Kuvia varustelusta löytyy täältä.
Veneen massiivinen varustelu ei olisi ollut mahdollista ilman syvällistä tutustumista valtameripurjehduksen kirjallisuuteen, joka tarjosi korvaamatonta apua sekä satoja hyödyllisiä vinkkejä. Tämän lisäksi saimme huomattavaa apua myös muilta sukulaisilta, ystäviltä sekä toisilta purjehtijoilta. Ilman apuanne ei projekti olisi tässä vaiheessa - suuri kiitos siis siitä!
Nyt kesällä 2014 veneemme on kaikilta osin varusteltu haluamallamme tavalla, ja sillä voi purjehtia vaikka maailman ympäri.
Alla on suhteellisen tarkka listaus veneemme varusteista. Tämän lisäksi listauksessa on pyritty selventämään myös meidän itsemme tekemät muutokset. Mikäli jokin asia askaruttaa sinua taikka haluat lisätietoa jostakin yksittäisestä laitteesta, kerromme mielipiteistämme ja kokemuksistamme mieluusti tarkemmin.
VENEEN PERUSTIEDOT
'The Classic Swan'
Rakennettu: 1977 Pietarsaaressa, Suomessa
Rakennettuja: Nautor’s Swan
Runkonumero: 57/61
Suunnittelija: Sparkman & Stephens (USA)
Pituus (LOA): 12,53 m
Vesilinja (LWL): 9,22 m
Leveys: 3,64 m
Korkeus: n. 18m vesilinjasta (sis. antennit n. 19,5m), korkeampi riki
Syväys: 2,10 m (alkuperäinen), matkalla n. 2,30 m
Paino: n. 11t (kölipaino n. 4,4t), matkalla n. 13t
Purjepinta-ala: 96,8 m2, 274 m2 (spinaakkeri + blooper)
Rakennettuja: Nautor’s Swan
Runkonumero: 57/61
Suunnittelija: Sparkman & Stephens (USA)
Pituus (LOA): 12,53 m
Vesilinja (LWL): 9,22 m
Leveys: 3,64 m
Korkeus: n. 18m vesilinjasta (sis. antennit n. 19,5m), korkeampi riki
Syväys: 2,10 m (alkuperäinen), matkalla n. 2,30 m
Paino: n. 11t (kölipaino n. 4,4t), matkalla n. 13t
Purjepinta-ala: 96,8 m2, 274 m2 (spinaakkeri + blooper)
Purjenumero: FIN-7082
Rekisterinumero: A50113 (Finland)
MMSI-numero: 230980570 (käsi-VHF 823000187)
Kutsutunnus: OH3645
Kotiseura: Turun Pursiseura
Kotisatama: Helsinki, Suomi
Katsastettu 1-luokkaan (avomeri) Suomessa, 2014.
Nykyiset omistajat ovat veneen historian 5. omistajat.
RUNKO JA MOOTTORI
'Nautor's refitted perfect-conditioned teak deck and renewed reliable Volvo's MD22 engine to provide beauty and performance.'
- Runko & kansi
- Rungon materiaali on paksua lasikuitua, GRP. Kansi on kauttaaltaan 12 mm teak-puuta, kansi on uusittu Nautorilla Pietarsaaressa (1997).
- Riki ja vinssit
- Yksi masto, kaksi etustaagia, barduunat, kaikki vantit ja staagit uusittu 1998. Takastaagi uusittu 2014. Lisäksi varalla eristetty takastaagi. Dirk uusittu 2014.
- Suuri osa nostimista uusittu 2014.
- Preventteri uusittu 2014. Kikkitalja uusittu 2014.
- Ison skuutti uusittu 2014. Levanki uusittu 2014 (alkuperäinen kisko säilytetty).
- 8 kpl Lewmar itseskuuttavia vinssejä (2x järeät two-speed päävinssit (58), 2x pienemmät two-speed päävinssit (50) ja 4x two-speed nostinvinssit (40), kaikki uusittu 2011), lukuisia vinssikampia Lewmar.
- Moottori
- VolvoPenta MD22 (L-B, P-B), 57 hv (1997). Täysin huollettu ja uusittu 2012.
- diesel-tankit yhteensä 230 litraa (tankki 180l + varatankki 52l + 2 jerrykannua)
- diesel-suodatin Racor (suodattaa mm. veden ja pienhiukkaset; 2014), AntiTheft -järjestelmä (2014). Polttoainemittari VDO.
- potkuri 3-lapainen taittolapapotkuri (Volvo, uusittu)
- moottorin äänieristys uusittu ja lisätty uusi konetilan tuuletin (2014).
PURJEET
'Sails for every possible condition.'
- Isopurje
- Sliceline, Dacron 270/Hydra Net 350, Elvström 2005 (3 reiviä), varalla toinen isopurje tyhjiöpakattuna.
- Rullagenua
- n. 45,2 m2, Elvström 2004 (vähän käytetty)
- Rullakutteripurje
- Elvström 2006
- Code-0
- Elvström 2006 (lähes käyttämätön, erillisellä puomilla keulaan)
- Spinaakkeri
- n. 168 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön),
- lisäksi täydellinen spinaakkerivarustus, mm. kaksi spinaakkeripuomia omilla köysillään ja spinaakkeri asennettuna sukkaan (ATN-sukka, WB-Sailsin kautta, 2014)
- Blooper
- n. 100 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön), emme ota blooperia mukaan pitkälle purjehdukselle.
- Try-sail
- Myrsky-iso, Elvström 2006 (käyttämätön), omalla nostokiskolla helpon nostamisen takaamiseksi.
Varsinaisten purjeiden lisäksi matkassa on mukana lukuisia skuutteja, köysiä, varanostimia, vaijereita hätärikaukseen, plokeja (Lewmar).
KIINNITTYMINEN
'Bow thruster, windlass and heavily chained main anchor for smooth and safe anchorage.'
- Keulapotkuri
- MaxPower, Compact Retract 70, 6.4 hv (2010), langaton kaukosäätö, sisäänrakennettu.
- Ankkurivinssi
- Lewmar V3 1000W (2014), kaukosäädöllä.
- Ankkurit
- Pääankkurina Lewmar Delta 25 kg (2014), 8 mm teräsketjulla ja leikarilla (yhteensä n. 70 m), vara-ankkurina Lewmar CQR 16 kg, 100 m varaköydellä josta 10 m 8 mm teräsketjua. Myrskyankkurina 23 kg tukkiankkuri.
Tämän lisäksi lukuisia kiinnitysköysiä (sis. pitkiä varakiinnitysköysiä) vedonpoistimia, fendareita, sekä 'chafe-free' -tuotteita.
NAVIGOINTI
'In addition to traditional navigation instruments and methods, we have incorporated two completely independent inclusive navigation systems based on the most reliable technology available.'
Ensisijainen järjestelmä
- B&G Zeus Touch 7 GPS:llä (2014), asennettu sitloodaan. Integroitu veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk dataverkkojärjestelmiin.
- B&G laajakaistatutka 3G (2014), asennettu Seaview SLM-1SS -tutkakeinuun (2014). Sis mm. overlay toiminnot.
- B&G GoFree Wifi (siirtää kaiken navigaatiodatan langattomasti esimerkiksi iPad:lle).
- Autopilootti Raymarine Autohelm ST 8001 (20006).
- AIS (lähettävä+vastaanottava), Digital Yacht AIT-2000 (B-luokka), integroitu kaikkiin navigointijärjestelmiin (2014).
- Navtex -vastaanotin (mahdollistaa säätietojen ja navigointivaroitusten vastaanottamisen), Furuno NX300 (2006).
- Digital Yacht Smart Track (full edition, 2014) tarjoaa mahdollisuuden intensiiviseen navigointiin tietokoneella ja mm. säätiedostojen positioinnin kartalle.
- Navionics Gold elektroniset merikartat Suomi-Caribia varmuuskopioituneena tietokoneelle.
- Steiner 7x50 -kiikarit kompassilla, varalla toiset Steiner -kiikarit.
- Ilmapuntari, varalla pienempi ilmapuntari
- Raymarine C80 karttaplotteri (2006) GPS:llä. Integroitu veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk dataverkkojärjestelmiin.
- Raymarine 2KW 18" tutka, asennettu mastoon (2006). Integroitu sis. mm. overlay toiminnot.
- Mittarijärjestelmä Raymarine (nopeus, kaiku, tuuli), Raymarine ST60+ (2006).
- Raymarine Multi ja Graphic ST60 lisänäytöt ruorin vieressä sekä navigointipöydällä (2006).
- Luotinaru, manuaalinen tuulimittari.
- Navionics Gold elektroniset merikartat Suomi-Caribia varmuuskopioituneena tietokoneelle.
- Paperikartat koko matkalle.
- Satamakirjat koko matkalle
- Pienen kirjaston verran purjehduskirjoja; ennen kaikkea hakuteoksia valtameripurjehduksesta, mutta myös kaikkea muuta purjehdukseen ja matkustukseen liittyvää.
- Navionics iPad-kartat iPad Mini:ssä.
- Sekstantti taulukkoineen
- Harpit, sekuntikellot, suuntimakompassit jne.
- Navigointipöydällä oma kompassi sekä kello UTC -ajassa.
- Veneen pääkompassi ruorin vieressä (Suunto), joka on peräisin legendaarisesta s/y Runn -veneestä.
KOMMUNIKAATIO
'For easy access to information, we have always-stand-by ready-to-go internet connection via satellite link including voice and sms.'
VHF
- Simrad DSC VHF (2006) ulkokaiuttimella ja kahdella vara-antennilla. Pääantenni maston topissa (2014).
- Simrad DSC VHF HH36 (2014), kannettava malli.
- VHF -puhelin, Raymarine kannettava malli.
- Satelliittipuhelin Iridium Extreme 9575. Sateliittipuhelimessa on myös ulkoinen kiinteä antenni, telakointiasema, kiinteä luuri sekä wifi-optimizer datayhteyden WLAN -verkon muodostamiseen (2014).
- Satelliittipuhelin IsatPro (2013), kannettava.
- Kiinteiä Wifi -antenni Rogue Wave langattomien verkkojen käyttöön jopa 8 km kantomatkalla (2014).
- FM/AM -radio.
- Grundic maailman radio Single Sideband modulation (SSB) kuuntelumahdollisuudella.
- Useita matkapuhelimia.
TURVALLISUUS
'Safety no matter the conditions.'
- Pelastuslautta BFA ISAF
- Pacific, 8 henkilöä, 2006, huollettu 2013.
- Hydrostatic Release Hammar (vedenpaineesta reagoiva pakkolaukaisu) (2014).
- Grab Bag (sisältää vettä, muonaa, hätäraketit, turvavarusteita, lääkkeitä jne.)
- MOB -järjestelmä
- AIS-SART lähettimet 3 kpl (2014).
- Hätälähettimet
- EPIRB McMurdo G5 GPS:llä (2009, tarkastettu ja paristo vaihdettu 2014).
- EPIRB Simrad hydrostaattisella laukaisimella (huollettu ja paristo vaihdettu 2014).
- SART -hätälähetin McMurdo (2009),
- Pelastusliivit
- Crewsaver Ergofit Offshore 190N (sis. huppu+valo) (2014), 6 kpl.
- Baltic Offshore integroiduilla turvavaljaskoukuilla, 6 kpl.
- Henkilökohtaiset strobovalot.
- Baltic valjaat 3 -kiinnityslenkillä, 6 kpl, lisäksi varalla useita vastaavia turvavaljaita.
- MOB-poiju ja pelastusrenkaat
- Ocean Safety Jon Buoy Danbuoy (+varapatruuna) (2014)
- 2 pelastusrengasta omilla ajoankkureilla, 1 MOB-nostin, 1 heittoliina, 1 pintapelastajan turvaköysi.
- Hätäraketit
- Raketit, soihdut ja savut (mm. 6 kpl punainen raketti, 4 kpl käsisoihtu, 2 kpl oranssi
savu, sekä varalla paljon lisäraketteja ja valkoisia sekä oransseja soihtuja) - Tutkaheijastimet
- Echomax EM230 (vastaa 24 m2 heijastinpintaa) (2014)
- Lisäksi vanteissa pienempi tutkaheijastin
- Varalla koottava tutkaheijastin
- Sumutorvi
- Sähköinen mastossa (2014).
- Toinen sähköinen äänitorvi (2009).
- Varalla messinkitorvi.
- Navigointivalot
- HellaMarine NaviLED TRIO tri-color -navigointivalo (2014), asennettu maston toppiin.
- Navigointivalot (LED) varapolttimoineen, varalla paristokäyttöiset navigointivalot.
- Hakuvalot ja taskulamput
- Vedenkestävä 12V halogeenivalo (2014), varalla toinen 12V halogeeni hakuvalo.
- StreamLight 44900 Waypoint Rechargeable SpotLight IPX8, kelluva ja iskunkestävä. (2014).
- Olight S80 Baton, IPX8, iskunkestävä (2014)
- IPX8 otsavaloja sekä taskulamppuja (tämän lisäksi muita taskulamppuja mm. 4 x LedLenser).
- Ajoankkurit & myrskysuojat
- Lalizas Professional Drogue 3x2.5m (2014), köysillä ja sakkeleilla.
- Laahausankkuri Lalizas
- Luukkuihin perinteiset Nautorin myrskysuojat, MP-kuomu (2014).
- GPS, käsikäyttöinen, Garmin (2008), lisäksi toinen käsikäyttöinen GPS, Garmin varalla.
- Paloturvallisuus
- Palovaroittimet kaikissa tiloissa, lisäksi häkävaroitin takahytissä ja kaasuvaroitin keittiössä.
- Jauhesammuttimia yhteensä 5 kpl (3 x 2 kg ja 2 x 6 kg), lisäksi sammutuspeite keittiössä.
- Sammutusaukko moottorille, moottorin manuaalinen hätäpysäytin (2014).
- Kaasujärjestelmän lisäsulku ja päivitys (2014).
- Pilssipumput
- Automaattinen Johnson Pump L2200 Ultima-kytkimellä (2014).
- 2 kpl manuaalinen (1 kannelta pumpattava, 1 sisältä pumpattava).
- 1 kpl sähkökäyttöinen varalla, Johnson Pump Bilge Mate 12V (2014).
- Tämän lisäksi yksi 12V Johnson Pump Bilge Mate varalla (2014).
- Hätätyökaluja
- Vaijerileikkurit rikin hätäpurkamiseen (2014).
- Turvakirves.
- Turvapuukko eri puolilla kantta ja sisällä.
- SpareAir, varahappipullo (2014).
- Ensiaputarvikkeet ja lääkkeet
- Laaja varasto kaikkiin merellä sattuviin tapaturmiin ja sairauksiin (2014).
- Varkaustapaukset
- Varashälytin (2014).
- Lukot (2014).
- Erinäisiä muita turvallisuuteen liittyviä suojauksia ja välineitä.
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
'The core principles for Dyssel's electrical system are autonomy, capacity and eco-friendliness.'
- Akut
- WhisperPower / Sunwind AGM-akut 3 kpl, yhteensä 579 Ah käyttöakkuina (2014).
- WhisperPower AGM-akku 100Ah keulapotkurille ja ankkurivinssiin (2014).
- Käynnistysakku 75 Ah.
- Vara-akku irrallaan kaikesta 75 Ah.
- Sähköntuotto
- Watt & Sea Hydrogenerator 300W asennustelineellä (2014).
- Tuuligeneraattori Rutland 913 (200W nimellisteho) (2001).
- Aurinkopaneelit biminin päällä, 2 kpl tuotto noin 36W (2001).
- Moottorin laturi 70A (2014), varalaturi 65A mukana (2011).
- Moottorin laturin teho optimoitu MasterVolt Alpha Pro –lataussäätimellä (2014).
- Moottorin laturin latauksen kohdistus optimoitu Cristec-latausjakajalla (2014).
- Maasähkölaturi, 25A.
- Pääinvertterinä siniaalto (True Sine Wave Power) 600W, intergoituna veneen
sähköjärjestelmään (2014). - Siniaaltoinvertteri 150W (2014).
- Ukkosjohdatus läpi veneen
ELÄMINEN VENEESSÄ
'Innovation & technology powering everyday life at sea.'
- Vesi
- Katadyn Power Survivor 40E vesikone makean veden tekemiseen suoraan merivedestä (2014), tuotto n. 5l/h.
- Makean veden kapasiteetti yhteensä noin 250l.
- Päävesitankin elektroninen mittari VDO (2014).
- Keittiön vesihana varustettu Aqua Clean aktiivihiilisuodattimella (2014).
- SodaStreamer vichyn ja limun tekemiseen.
- Makea painevesi (keittiö, WC, kansisuihku).
- Solar Shower -aurinkosuihku kannella.
- Merivesi (keittiö, WC).
- Suihku (WC ja kansi).
- WC Baby Blake (uudistettu 2006, mutta täysin alkuperäisen mallinen), modernisoituna
sähköisellä vedentulopumpulla (2014). - Tuuletus & lämmitys
- Sisätuulettimet, 5 kpl, HellaMarine TurboFan / Fan (2014).
- Lämmitin (diesel-käyttöinen), Eberspächer D5, teho n. 4800W (huollettu ja korjattu 2014).
- Koneellinen tuuletus WC-tilassa sekä jääkaapin koneistolle (puhallus ulos) (2014).
- Lisäksi erillinen koneellinen tuuletus moottorille (puhallus ulos) (2014).
- Alkuperäiset tuulteusventtiilit (tiivistetty uudelleen sekä lisätty hyönteissuojat kaikkiin venttiileihin sekä myrskyvalmius venttiilien tukkimiseksi) (2014).
- Tuulikaapparit (2014).
- Hyttysverkot kaikissa luukuissa (2014).
- Aurinkoverhot kaikissa luukuissa ja ikkunoissa (2014).
- Kansi
- Bimini sitloodassa suojaamaan auringonpaisteelta, MP-kuomu. Biminissä LED-valo. (2014).
- Satamakäyttöön suurempi aurinkosuoja.
- Kansivaloina LED-valonheittimet Purelux 27 W, 2 kpl toinen asennettu tutkatolppaan ja toinen 1. saalinkiin (2014). Lisäksi mastossa himmeämpi LED -kansivalo.
- Sprayhood (2007).
- Punainen LED-valo ruorilla (2014).
- Keittiö & sisustus & valaistus
- Keittiö varusteltu 8 henkilön täydellistä ruokailua varten (posliiniastiat). Lisäksi merelle
kaikki astiat muovisina. - Kaasuliesi uunilla ja sähköisellä sytytyksellä (2006).
- Liesituuletin, Vetus.
- Vedenkeitin, Waeco (2014).
- Jääkaappi kahdella koneistolla:
- Waeco CU-55 ja VD-01 jääkaappikoneisto (2014)
- Varaava Isotherm 3000/3500 (lisätuuletuksella) (1990-luvulta)
- Jääkaapin eristys uusittu (2014).
- Jääkaapin hyllyt uusittu (teak-puuta) (2014).
- Sisustuksen kaikki kankaat tumman sininen alcantara (1998) + salongin penkeillä erillisuojat.
- Öljulamput 3 kpl.
- Kaikki sisävalojen polttimot LED-päivitetty, lisäksi asennettu erillinen LED-valojärjestelmä jolla saadaan toteutettua myös punainen yöpurjehdusvalaistus (2014).
- Tunnelmavalaistus (2014).
- Keulan LED -valaistus (2014).
- Keulan ja perän säilytystilojen LED -valaistus (2014).
- Meripunkat, 6 kpl.
VIIHDE
'Complete living-room at sea'.
- Full HD TV, 12V Finlux, integroidulla DVD-soittimella, 22”, integroitu tietokoneeseen ja audiojärjestelmään.
- TV-antennina Glomex Talitha, sähköisellä vahvistimella (liitin myös FM-radioon) (2014)
- B&G Zeus integroitavissa Video OUT halutessa myös sitloodaan.
- Radio Kenwood KDC-BT32U CD-soittimella ja AUX -in ja BT -liitännällä, erillinen vahvistin SPL PRO, yhteensä 8 kpl kaiuttimia (2014).
- Sitloodassa 2 kpl Fusion MS-FR402, 120W (vesitiiviit ulkokaiuttimet) (2014) ja 2 kpl tavallisia vesitiivitä kaiuttimia.
- Acer K750 LED/laser-kotiteatteriprojektori (n. 75” kuvakoko), äänet
integroitavissa (2014). - n. 70" valkokangas vanhasta purjekankaasta (2014).
- Sony PlayStation mini pelikonsoli (voidaan integroida joko TV:n tai projektoriin).
- Muutama läppäri & tabletti.
- Kirjastomme sisältää musiikkia, elokuvia ja kirjallisuutta.
- Pelikortit, lautapelejä, ulkopelejä, palloja, lukusia urheiluvälineitä rannalle ja merellä.
MUUTA
'What else is needed?'
- m/s Dorf
- 3.00 m, Kumijolla Bush Crab (2014).
- Perämoottori Mercury 5hv, 2-tahti (2010), varustettuna lisäsiivillä.
- Nostin perämoottorille tutkatolpassa.
- Varaperämoottori, Mercury 3.3hv.
- Nautor’s Swanin jälkiasennetut uimaportaat, keulatikkaat ja kylkitikkaat.
- Iso määrä työkaluja ja monenlaisia varaosia (mm. moottorin kuluvia osia useat varalla,
WC-järjestelmän kattava varaosapaketti, vesipumppu, vesikoneen huolto-osat, vesigeneraattorin huolto-osat, jne.) - Suomen lippuja, kohteliaisuuslippuja, täydellinen viestilippusarja järjesteltynä valmiiksi juhlaliputukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti