lauantai 1. tammikuuta 2000

s/y Dyssel myytävänä

s/y DYSSEL myytävänä - MYYTY
S&S Nautor's Swan 41



Dyssel on myyty ja vene jäi Suomeen. Toivotamme uudelle omistajalle paljon mukavia maileja Dysselin kanssa!

Meillä on vielä muutamia valtamerivarusteita myytävänä, joten jos tarvitset valtamerivarustusta veneeseesi, niin ole yhteydessä: arimo . leppa @ gmail.com

Huippukuntoinen Sparkman & Stephesin suunnittelema ja Nautorin 1977 rakentama perinteisen kaunis Swan 41 – s/y Dyssel – on nyt myytävänä.

S&S:n suunnittelemia Swaneja pidetään yksinä maailman parhaina, vankkarakenteisimpina, merikelpoisimpina ja turvallisimpina purjeveneinä. Dyssel on vielä nykyään lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin mitä se oli vuonna -77. Vuosien varrella venettä on pidetty arvokkaasti ja modernisoitu koko ajan säilyttäen kuitenkin Swanin aitous ja alkuperäisyys. Viimeisin kokonaisvaltainen uudistus- ja huoltotyö tehtiin talvella 13-14.

Vene on ehdoton klassikko, mutta siitä huolimatta se täyttää tänä päivänä vaativankin matkapurjehtijan toiveet.

Veneen varustelu on todella kattava. Veneessä on uusittu teak-kansi ja moottori, purje-layout genualla ja kutteripurjeella, spinaakkeri, code-0 -purje, -14 asennettu B&G:n navigointijärjestelmä tutkalla, AIS:lla, wifi:llä jne. (ja -06 asennettu Raymarine varajärjestelmänä), keulapotkuri, taittolapapotkuri, uusittu sähköjärjestelmä, akut, jääkaappi & ankkurivinssi jne. Veneen turvavarusteet ovat kattavat ja vene saikin ARC 2014 -tapahtumassa palkinnon tapahtuman turvallisimpana veneenä.

Veneen sisätilat majoittavat mukavasti 6-8 hlö, mutta veneen purjehtiminen onnistuu hyvin myös kahdestaan.

Vene on ollut koko elinkaarensa Itämeren alueella, pääosin Suomessa ja Ruotsissa – yhteensä viidellä eri omistajalla, joista neljäs piti venettä lähes 25 vuoden ajan. Veneellä on käyty kuitenkin purjehtimassa Pohjanmerellä ja viimeisen vuoden ajan vene on purjehtinut valtameriä, käynyt mm. Karibialla. Vene palaa takaisin Suomeen kesäkuussa 2015, jolloin vene vapautuu uudelle omistajalle – valmiina saaristopurjehduksen lisäksi myös pidemmille matkoille minne päin tahansa.



VENEEN PERUSTIEDOT
'The Classic Swan'
Rakennettu: 1977 Pietarsaaressa, Suomessa
Rakennettuja: Nautor’s Swan
Runkonumero: 57/61
Suunnittelija: Sparkman & Stephens (USA)
Pituus (LOA): 12,53 m
Vesilinja (LWL): 9,22 m
Leveys: 3,64 m
Korkeus: n. 18m vesilinjasta (sis. antennit n. 19,5m), korkeampi riki
Syväys: 2,10 m
Paino: n. 11t (kölipaino n. 4,4t), matkalla n. 13t
Purjepinta-ala: 96,8 m2, 274 m2 (spinaakkeri + blooper)

Purjenumero: FIN-7082
Rekisterinumero: A50113
Kutsutunnus: OH3645
Kotiseura: Turun Pursiseura
Kotisatama: Helsinki, Suomi

Katsastettu 1-luokkaan (avomeri) Suomessa, 2014.
Nykyiset omistajat ovat veneen historian 5. omistajat.

RUNKO JA MOOTTORI
'Teak-kansi ja moottori täysin uudistettu.'
  • Runko & kansi 
    • Rungon materiaali on paksua lasikuitua, GRP. Kansi on kauttaaltaan 12 mm teak-puuta, kansi on uusittu Nautorilla Pietarsaaressa (1997).
  • Riki ja vinssit 
    • Yksi masto, kaksi etustaagia, barduunat, kaikki vantit ja staagit uusittu 1998. Takastaagi uusittu 2014. Lisäksi varalla eristetty takastaagi. Dirk uusittu 2014. 
    • Suuri osa nostimista uusittu 2014. 
    • Preventteri uusittu 2014. Kikkitalja uusittu 2014. 
    • Ison skuutti uusittu 2014. Levanki uusittu 2014 (alkuperäinen kisko säilytetty). 
    • 8 kpl Lewmar itseskuuttavia vinssejä (2x järeät two-speed päävinssit (58), 2x pienemmät two-speed päävinssit (50) ja 4x two-speed nostinvinssit (40), kaikki uusittu 2011), useita vinssikampia Lewmar.
  • Moottori 
    • VolvoPenta MD22, 57 hv (1997). Täysin huollettu 2012.
    • diesel-tankit yhteensä 230 litraa (tankki 180l + varatankki 52l )
    • diesel-suodatin Racor (suodattaa mm. veden ja pienhiukkaset; 2014), AntiTheft -järjestelmä (2014). Polttoainemittari VDO.
    • potkuri 3-lapainen taittolapapotkuri (Volvo, uusittu 2015)
    • moottorin äänieristys uusittu ja lisätty uusi konetilan tuuletin (2014).

PURJEET
'matkapurjehtijan täydelliset purjeet”
  • Isopurje 
    • Sliceline, Dacron 270/Hydra Net 350, Elvström 2005 (3 reiviä), varalla toinen isopurje (Elvström)
  • Rullagenua 
    • n. 45,2 m2, Elvström 2004, uusi UV-suoja 2014
  • Rullakutteripurje 
    • Elvström 2006, erillisellä UV-suojapussilla
  • Code-0 
    • Elvström 2006 (lähes käyttämätön)
  • Spinaakkeri 
    • n. 168 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön)
    • lisäksi täydellinen spinaakkerivarustus, mm. kaksi spinaakkeripuomia omilla köysillään ja spinaakkeri asennettuna sukkaan (ATN-sukka, WB-Sailsin kautta, 2014)
  • Blooper  
    • n. 100 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön).
  • Try-sail   
    • Myrsky-iso, Elvström 2006 (käyttämätön), omalla nostokiskolla helpon nostamisen takaamiseksi. 

Varsinaisten purjeiden lisäksi varaskuutteja, köysiä ja plokeja. 


KIINNITTYMINEN
'keulapotkuri, ankkurivinssi ja muut kiinnittymistarvikkeet' 
  • Keulapotkuri  
    • MaxPower, Compact Retract 70, 6.4 hv (2010), langaton kaukosäätö, sisäänrakennettu runkoon, laskeutuu alas käytettäessä.
  • Ankkurivinssi 
    • Lewmar V3 1000W (2014), kaukosäädöllä.  
  • Ankkurit  
    • Lewmar Delta 25 kg (2014), 8 mm teräsketjulla ja leikarilla (yhteensä n. 70 m), vara-ankkurina 23 kg tukkiankkuri.
Tämän lisäksi useita kiinnitysköysiä vedonpoistimia ja fendareita.

NAVIGOINTI
' uusinta parasta tekniikka roppakaupalla ja varmuusjärjestelmät kaupan päälle '

Ensisijainen järjestelmä
  • B&G Zeus Touch 7 GPS:llä (2014), asennettu sitloodaan. Integroitu veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk dataverkkojärjestelmiin.
  • B&G laajakaistatutka 3G (2014), asennettu Seaview SLM-1SS -tutkakeinuun (2014). Sis mm. overlay toiminnot.
  • B&G GoFree Wifi (siirtää kaiken navigaatiodatan langattomasti esimerkiksi iPad:lle).
  • Autopilootti Raymarine Autohelm ST 8001 (2006).
  • AIS (lähettävä+vastaanottava), Digital Yacht AIT-2000 (B-luokka), integroitu kaikkiin navigointijärjestelmiin (2014).
  • Navtex -vastaanotin (mahdollistaa säätietojen ja navigointivaroitusten vastaanottamisen), Furuno NX300 (2006).
  • Digital Yacht Smart Track (full edition, 2014) tarjoaa mahdollisuuden intensiiviseen navigointiin tietokoneella ja mm. säätiedostojen positioinnin kartalle (tietokoneohjelman lisenssi).
  • Navionics elektroniset merikartat
  • Ilmapuntari, varalla pienempi ilmapuntari
  • Simrad DSC VHF (2006) ulkokaiuttimella ja kahdella vara-antennilla. Pääantenni maston topissa (2014). 
  • VHF -puhelin, Raymarine kannettava malli. 
  • FM/AM -radio
Toinen järjestelmä 
  • Raymarine C80 karttaplotteri (2006) GPS:llä. Integroitu veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk dataverkkojärjestelmiin.
  • Raymarine 2KW 18" tutka, asennettu mastoon (2006). Integroitu sis. mm. overlay toiminnot.
  • Mittarijärjestelmä Raymarine (nopeus, kaiku, tuuli), Raymarine ST60+ (2006).
  • Raymarine Multi ja Graphic ST60 lisänäytöt ruorin vieressä sekä navigointipöydällä (2006).
  • Veneen pääkompassi ruorin vieressä (Suunto), joka on peräisin legendaarisesta s/y Runn -veneestä.
  • Navigointipöydällä oma kompassi

TURVALLISUUS
'ARC 2014 palkitsi Dysselin Philip Hitchcock:n palkinnolla tapahtuman turvallisimpana veneenä.'
  • Pelastuslautta BFA ISAF
    • Pacific, 8 henkilöä, 2006, huollettu 2013.
    • Hydrostatic Release Hammar (vedenpaineesta reagoiva pakkolaukaisu) (2014).
    • Grab Bag (sisältää vettä, muonaa, hätäraketit, turvavarusteita, lääkkeitä jne.)
    • ARC (Atlantic Rally for Cruisers) hyväksyntä 2014
  • Hätälähettin
    • EPIRB Simrad hydrostaattisella laukaisimella (huollettu ja paristo vaihdettu 2014). 
  • Pelastusliivit
    • Baltic Offshore integroiduilla turvavaljaskoukuilla, 6 kpl.
  • MOB-poiju ja pelastusrenkaat
    • Ocean Safety Jon Buoy Danbuoy (+varapatruuna) (2014)
    • 2 pelastusrengasta omilla ajoankkureilla, 1 MOB-nostin, 1 heittoliina.
  • Hätäraketit 
    • Raketit, soihdut ja savut (mm. 6 kpl punainen raketti, 4 kpl käsisoihtu, 2 kpl oranssi
      savu, sekä varalla paljon lisäraketteja ja soihtuja)
  • Tutkaheijastimet
    • Echomax EM230 (vastaa 24 m2 heijastinpintaa) (2014)
    • Lisäksi vanteissa pienempi tutkaheijastin
    • Varalla koottava tutkaheijastin
  • Sumutorvi 
    • Sähköinen mastossa (2014).
    • Varalla messinkitorvi.
  •  Navigointivalot
    • HellaMarine NaviLED TRIO tri-color -navigointivalo (2014), asennettu maston toppiin.
    • Navigointivalot.
  • Hakuvalot ja taskulamput
    • Vedenkestävä 12V halogeenivalo (2014), varalla toinen 12V halogeeni hakuvalo.
    • LED-kansivalot keulakannelle ja sitloodan alueelle
  • Ajoankkuri & myrskysuojat.
    • Laahausankkuri Lalizas
    • Luukkuihin perinteiset Nautorin myrskysuojat, MP-kuomu (2014).
  • Paloturvallisuus
    • Palovaroittimet kaikissa tiloissa, lisäksi häkävaroitin takahytissä ja kaasuvaroitin keittiössä.
    • Jauhesammuttimia yhteensä 4 kpl (3 x 2 kg ja 6 kg), lisäksi sammutuspeite keittiössä.
    • Sammutusaukko moottorille, moottorin manuaalinen hätäpysäytin (2014).
    • Kaasujärjestelmän lisäsulku ja päivitys (2014).
  • Pilssipumput
    •  Automaattinen Johnson Pump L2200 Ultima-kytkimellä (2014).
    • 2 kpl manuaalinen (1 kannelta pumpattava, 1 sisältä pumpattava).
  • Ensiaputarvikkeet
    • Ensiapuvarustus keskusteltavissa ostajan tarpeiden mukaan.  
  • Varkaussuojaus
    • Varashälytin (2014).
    • Lukot (2014).
    • Kassakaappi (2014).  

SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
' autonomisuus ja sähköä kaikkiin tilanteisiin aina tarpeeksi'
  • Akut
    • WhisperPower / Sunwind AGM-akut 3 kpl, yhteensä 579 Ah käyttöakkuina (2014). 
    • WhisperPower AGM-akku 100Ah keulapotkurille ja ankkurivinssiin (2014). 
    • Käynnistysakku 75 Ah (2015).
    • Vara-akku irrallaan kaikesta 75 Ah.
  • Sähköntuotto
    • Tuuligeneraattori Rutland 913 (200W nimellisteho) (2001).
    • Aurinkopaneelit biminin päällä, 2 kpl tuotto noin 36W (2001).
    • Moottorin laturi 70A, varalaturi 65A mukana.
    • Moottorin laturin teho optimoitu MasterVolt Alpha Pro –lataussäätimellä (2014).
    • Moottorin laturin latauksen kohdistus optimoitu Cristec-latausjakajalla (2014).
    • Maasähkölaturi, 25A. 
    • Pääinvertterinä siniaalto (True Sine Wave Power) 600W, intergoituna veneen
      sähköjärjestelmään (2014).
  • Ukkosjohdatus läpi veneen  

ELÄMINEN VENEESSÄ
' pienet tekniikan innovaatiot helpottavat arkea huomattavasti'
  • Vesi
    • Makean veden kapasiteetti yhteensä noin 250l.
    • Päävesitankin elektroninen mittari VDO (2014).
    • Keittiön vesihana varustettu Aqua Clean aktiivihiilisuodattimella (2014).   
    • Makea painevesi (keittiö, WC, kansisuihku).
    • Vedenlämmitin (määsähkö + kone)
    • Merivesi (keittiö).
    • Suihku (WC ja kansi).
    • WC Baby Blake (uudistettu 2006, mutta täysin alkuperäisen mallinen), modernisoituna
      sähköisellä vedentulopumpulla (2014).
  • Tuuletus & lämmitys
    • Sisätuulettimet, 4 kpl, HellaMarine TurboFan / Fan (2014).
    • Lämmitin (diesel-käyttöinen), Eberspächer D5, teho n. 4800W (huollettu ja korjattu 2014).
    • Koneellinen tuuletus WC-tilassa sekä jääkaapin koneistolle (puhallus ulos) (2014).
    • Lisäksi erillinen koneellinen tuuletus moottorille (puhallus ulos) (2014).
    • Alkuperäiset tuulteusventtiilit (tiivistetty uudelleen sekä lisätty hyönteissuojat kaikkiin venttiileihin) (2014).
    • Hyttysverkot luukuissa (2014).
    • Aurinkoverhot luukuissa (2014).
  • Kansi
    • Bimini sitloodassa suojaamaan auringonpaisteelta, MP-kuomu. Biminissä LED-valo. (2014).
    • Satamakäyttöön suurempi aurinkosuoja.
    • Kansivaloina LED-valonheittimet Purelux 27 W, 2 kpl toinen asennettu tutkatolppaan ja toinen 1. saalinkiin (2014). Lisäksi mastossa himmeämpi LED -kansivalo.
    • Sprayhood (2007).
    • Punainen LED-valo ruorilla (2014).
  • Keittiö & sisustus & valaistus
    • Keittiö varusteltu 6 henkilön ruokailua varten
    • Kaasuliesi uunilla ja sähköisellä sytytyksellä (2006).
    • Liesituuletin, Vetus.
    • Vedenkeitin, Waeco (2014).
    • Jääkaappi kahdella koneistolla:
      • Waeco CU-55 ja VD-01 jääkaappikoneisto (2014)
      • Varaava Isotherm 3000/3500 (lisätuuletuksella) (1990-luvulta)
      • Jääkaapin eristys uusittu (2014).
      • Jääkaapin hyllyt uusittu (teak-puuta) (2014). 
    • Sisustuksen kaikki kankaat tumman sininen alcantara (1998) + salongin penkeillä erillisuojat.
    • Kaikki sisävalojen polttimot LED-päivitetty, lisäksi asennettu erillinen LED-valojärjestelmä jolla saadaan toteutettua myös punainen yöpurjehdusvalaistus (2014).
    • Meripunkat, 6 kpl. 

VIIHDE
  • Full HD TV, 12V Finlux, integroidulla DVD-soittimella, 22”, integroitu tietokoneeseen ja audiojärjestelmään.
    • TV-antennina Glomex Talitha, sähköisellä vahvistimella (liitin myös FM-radioon) (2014)
  • Radio Kenwood KDC-BT32U CD-soittimella ja AUX -in ja BT -liitännällä, erillinen vahvistin SPL PRO, yhteensä 8 kpl kaiuttimia (2014).
    • Sitloodassa 2 kpl Fusion MS-FR402, 120W (vesitiiviit ulkokaiuttimet) (2014) ja 2 kpl tavallisia vesitiivitä kaiuttimia.
MUUTA
  • Nautor’s Swanin jälkiasennetut uimaportaat, keulatikkaat ja kylkitikkaat.
  • täydellinen viestilippusarja järjesteltynä valmiiksi juhlaliputukseen.
  • Veneen alkuperäinen manuaali ja piirustukset sekä erittäin kattava kokoelma laitteiden manuaaleja ja veneen historiaan liittyvää dokumentaatiota


MINIKATSAUS DYSSELIN HUOLTOHISTORIAAN:
Dysseliä on huollettu sen koko elinajan erittäin kattavasti ja huoltohistoria on myös dokumentoitu todella tarkasti. Viimeisin merkittävä uudistus/huoltotyö suoritettiin talven 2013-2014 aikana. Tällöin suoritetut toimet (yllä mainittujen lisäksi) on lueteltu suuntaa-antavasti alla. Aiemmista huoltotoimista on paperidokumentaatiota kattavasti olemassa ja keskustelemme mielellämme Dysselin huoltohistoriasta tarkemmin.
-          Veneen sisätilat:
o   Veneen kaikki sisätilat pesty ja puhdistettu alkaneesta homeesta (mm. purettu kaikki seinäristikot ja suurin osa kattoa) ja käsitelty home-estoaineella. Kaikki tekstiilit pesty ja käsitelty home-estoaineella.
o   Portaiden kiinnityksen uusiminen ja turvaköyden lisäys
o   Portaikon uudelleen lakkaus
o   Sisätilojen perinpohjainen lakkaus useista kohdin
o   TV:n ja radion antennijohtojen ja antennin asentaminen
o   Kaikkien sänkyjen alle ilmanvaihtoa parantava ilmanvaihtoverkko
o   Salongissa olleen kahden katosta tulleen vesivuodon korjaus
o   Uudet yöpöydät/pussit purjekankaasta jokaiselle sängylle ja WC-tilaan
o   Uusi säilytystila vasemman takapunkan taakse
o   Uusi säilytystila perähytin taakse
o   Karttapöydän laiteseinien vanhat teak-seinät vaihdettu uusiin
o   Salongin LED-valaistuksen uusiminen/lisääminen, lisäksi laitettu veneen vanha ankkurivalo salongin pöydän tunnelmavaloksi LED-päivityksellä + lisäksi lisätty punainen yöpurjehdusvalaistus
o   Jääkaapin lisäeristäminen uretaanilla (pitää kylmän paremmin)
o   Jääkaapin hyllyjen ja tölkkitilan tekeminen teak-puusta
o   Jääkaapin valon asennus
o   Jääkaappikoneiden tilan koneellinen tuuletus (vähentää jääkaappien sähkönkulutusta)
o   Hellan kaasujärjestelmän tarkastus ja ulkopuolinen koeponnistus (todistus olemassa)
o   Hellan kaasukatkaisimen uusiminen
o   Hellan kaasupolttimien huolto
o   Astioiden kuivatuskaapin tekeminen keittiöön (irrotettava alusta)
o   Peilien lisääminen WC-tilaan ja keulahyttiin
o   Ilmanvaihdon lisääminen säilytystiloissa (lisätuuletusreiät, ympäri venettä yht. n. 15 kpl)
o   Keulahytin ja takahytin kaappeihin hyllyjen asentaminen
o   WC:n kaappeihin hyllyjen asentaminen
o   WC:n peilikaapin avausmekanismin uusiminen (parannettu Nautorin ratkaisua)
o   Sulkuklipsit lisätty veneen kaikkiin kaappeihin
o   Keulahytin ankkuriboksin uusiminen ja vesieristäminen. Hyllyjen rakentaminen.
o   Sitloodan ulkopöydän säilytyspaikan rakentaminen keulahytin etuseinään
o   Pimennysverhot mittatilausteetetty keulahyttiin, takahyttiin ja salonkiin.
o   Mittatilausteetetyt salongin sohvien suojakankaat
o   Kokonaishuollettu WC:n pönttö ja vaihdettu kuluvat osat (Baby Blakes). Siirretty WC pönttöä n. 2 cm sivulle, jotta WC:n ovi pääsee liikkumaan vapaasti (parannettu Nautorin ratkaisua). Lisäksi modernisoitu WC-pönttö sähköisellä tulovesipumpulla (helpottaa huomattavasti WC:n käyttöä)
o   Uusittu WC:n harmaavesijärjestelmä
o   WC:seen lisätty koneellinen poistoilma
o   Vesipumpun,             lämmittimen diesel-pumpun ja tuulettimien äänieristäminen
o   Moottorin äänierityksen uusiminen (paksummat ja parempilaatuiset eristeet)
o   Vedenjohtamisjärjestelmän rakentaminen ankkuriboksista keskipilssiin.
o   Pääluukun lukitsemismekanismin uusiminen
o   Keula- ja keskiluukkuun mittatilausteetetyt hyttysverkot

-          Purjeet:
o   Purjeiden tarkastus/huolto
o   Genuan UV-suojan korjaus, uusittu UV-suoja
o   Puomin nivelen erikoisprikkojen uusiminen
o   Levangin täysuudistus (uudet lukot, pyörät/blogit ja köydet)
o   Isopurjeen skuutin täysuudistus (uusi blogijärjestelmä ja skuutti, Baltic Rigging Oy)
o   Isopurjeen kikin uusiminen (uudet blogit ja köysi)
o   Puomin nostimen uusiminen (vaijeri vaihdettu dynemaan)
o   Päänostimien (2 kpl) uusiminen (2 x 40 m), vanhat jätetty varalle
o   Kutteripurjeen skuuttien uusiminen (köydet, blogit jne.)
o   Vaihdettu kutteripurjeen skuuttausjärjestelmä modernimpaan.
o   Vanttiruuvien ns. ”10-vuotishuolto” (erikoispesu jne.)
o   Vanttiruuvien, saalinkien ja vanttien tarkastaminen, Baltic Rigging Oy ja ARC 2014
o   Genuan ja kutteripurjeen sisäänveto/reiviköysijärjestelmän uusiminen ja uudet Spinlockin lukot
o   Furlexien huolto ja tarkastus (mm. tarkastettu kuvaamalla erikoiskameralla Furlexin vaijeri)
o   Iso purjeen 3. reiviköysi ja reivausjärjestelmä uusittu
o   Maston huipun VHF-antennin vaihtaminen uuteen, liitoksien uusiminen, kaapelin tarkastaminen – kaapelina erikoispaksu VHF-kaapeli
o   Masto tarkastettu, pesty ja suojavahattu ja poistettu vanhoja johtoja jne.
o   Vinssien Lewmarin ohjeistuksen mukainen huolto (lisäksi varaosia olemassa veneessä)

-          Kansi/ulkotilat:
o   Kaikkien gelcoat-osien (kyljet ja kansi) puhdistaminen ja vahaaminen 3-kertaan UV-suojavahalla
o   Kannen 12V pistokkeiden uusiminen
o   Keulakannen alkuperäisen mastonvalon LED-päivitys
o   Moottorin kaasukahvan ja virtalukon huolto
o   Dorado-venttiilien sisäpesu (venttiilit purettu ja pesty sekä lisätty hyttysverkot)
o   Kompassivalojen ja niiden sähköjohtojen uusinta
o   Pelastuslautan kiinnityksen uudelleen rakentaminen
o   Pelastuslautan määräaikaishuolto tehty 12/2013, Maritim Oy, erillinen huoltotodistus olemassa. Lisäksi lisätty pelastuslauttaa ylimääräisiä hätäraketteja.
o   Sitloodaan lisätty lifeline-kiinnityskoukut
o   Tuuligeneraattori/tutkatolpan tukeminen haponkestävillä tukipilareilla
o   Tuuligeneraattorin huolto
o   Maston huippuun olemassa n. 1,5 korkea erillinen lipputanko + lippunaru
o   Varalla veneessä vanha takastaagi, jossa olemassa radioeristys

-          Tekniset järjestelmät:
o   Moottorin vuosihuolto ja erityinen tarkastus
o   Potkuriakselin tiivisteet vaihdettu, tiivistys tarkastettu ja päivitetty järjestelmään nykyaikainen rasvauspumppu
o   Ruorijarrun korjaus ja huolto
o   Ohjausjärjestelmän tarkistaminen, huolto, rasvaus ja varavaijerien hankkiminen (veneessä)
o   Tuuligeneraattorin lataussäätimen uusiminen ja sähköjärjestelmän päivittäminen
o   Peräsinakselin tiiviste vaihdettu ja tiivistys tarkistettu
o   Kaikki merivesiläpiviennit huollettu kokonaisuudessaan (purettu)
o   Ukkossuojauskaapelit (ukkosjohdaus) liitoksineen huollettu koko veneessä
o   Koko akkujärjestelmän uusinta, nykyaikaisen kaksoisakkujärjestelmän rakentaminen
o   Sähkönkulutuksen nykyaikainen mittaus (reaaliaikainen tarkka kulutus/lataus), BM-1 –mittari karttapöydällä (shutti asennettu akkujen viereen)
o   Karttapöydän ympäristön kaikki sähköt uusittu. Uusittu satoja metriä vanhaa sähköjohtoa. Kaikki uudet asennukset tehty uusilla marine-luokan sähköjohdoilla. Uusittu vanhoja jälkiasennettuja sähkökytkentöjä Nautorin ja nykyisen sähkökytkeistysohjeistuksen mukaiseksi. Uusittu pääkytkimen sähköistys. Lisätty uusi erillinen akkujen pääkytkin. Huollettu lisäksi koko veneen sähköjärjestelmää kokonaisuutena.
o   Navigointijärjestelmän tietoverkkopäivitetty. Vanha SeaTalk-järjestelmä tuottaa nyt kaiken informaation uuteen NMEA2000-verkkoon (erillinen konvertteri ja johdot asennettu). Tämä mahdollistaa jatkossa helposti uusien laitteiden lisäämisen veneeseen.
o   Keulapotkurin sähköjärjestelmän päivitys/uusiminen (mm. lataus suoraan koneesta) ja siihen sähköisen ankkurivinssin liittäminen.
o   Integroitu veneeseen invertteristä tuleva 220V virta (erilliset pistokkeet ja johdotus) – ns. true-siniaalto, eli voi käyttää turvallisesti myös tietokoneeseen
o   Diesel- ja vesitankkien pesu
o   Kaikkien veneen tankkien kiinnityksen uusiminen

MITÄ LISÄKSI?

    • Vene on viime vuosina varusteltu valtameripurjehdusta varten ja suurin osa valtamerivarusteista on mahdollista ostaa erikseen. Keskustelemme mielellämme näistä tarkemmin.
    • Veneessä oli mm.
      • Satelliittipuhelin Iridium Extreme 9575 ulkoisella antennilla ja telakalla. Tämän lisäksi varustukseen kuuluu WIFI-optimizer, jolla voi muodostaa satelliittinettiyhteyden WLAN:in kautta (2014).
      • Watt & Sea Hydrogenerator 300W asennustelineellä (2014).
      • Katadyn Power Survivor 40E vesikone makean veden tekemiseen suoraan merivedestä (2014), tuotto n. 5l/h.
* Alustava varuste- ja huoltoselostus. Lopullinen tarkka varusteluettelo vahvistetaan kaupanteon yhteydessä. *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti