s/y DYSSEL myytävänä - MYYTY
S&S Nautor's Swan 41
Huippukuntoinen
Sparkman & Stephesin suunnittelema ja Nautorin 1977 rakentama perinteisen
kaunis Swan 41 – s/y Dyssel – on nyt myytävänä.
S&S:n
suunnittelemia Swaneja pidetään yksinä maailman parhaina,
vankkarakenteisimpina, merikelpoisimpina ja turvallisimpina purjeveneinä.
Dyssel on vielä nykyään lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin mitä se oli vuonna
-77. Vuosien varrella venettä on pidetty arvokkaasti ja modernisoitu koko ajan
säilyttäen kuitenkin Swanin aitous ja alkuperäisyys. Viimeisin
kokonaisvaltainen uudistus- ja huoltotyö tehtiin talvella 13-14.
Vene
on ehdoton klassikko, mutta siitä huolimatta se täyttää tänä päivänä
vaativankin matkapurjehtijan toiveet.
Veneen
varustelu on todella kattava. Veneessä on uusittu teak-kansi ja moottori,
purje-layout genualla ja kutteripurjeella, spinaakkeri, code-0 -purje, -14
asennettu B&G:n navigointijärjestelmä tutkalla, AIS:lla, wifi:llä jne. (ja
-06 asennettu Raymarine varajärjestelmänä), keulapotkuri, taittolapapotkuri,
uusittu sähköjärjestelmä, akut, jääkaappi & ankkurivinssi jne. Veneen
turvavarusteet ovat kattavat ja vene saikin ARC 2014 -tapahtumassa palkinnon
tapahtuman turvallisimpana veneenä.
Veneen
sisätilat majoittavat mukavasti 6-8 hlö, mutta veneen purjehtiminen onnistuu
hyvin myös kahdestaan.
Vene
on ollut koko elinkaarensa Itämeren alueella, pääosin Suomessa ja Ruotsissa –
yhteensä viidellä eri omistajalla, joista neljäs piti venettä lähes 25 vuoden
ajan. Veneellä on käyty kuitenkin purjehtimassa Pohjanmerellä ja viimeisen
vuoden ajan vene on purjehtinut valtameriä, käynyt mm. Karibialla. Vene palaa
takaisin Suomeen kesäkuussa 2015, jolloin vene vapautuu uudelle omistajalle – valmiina
saaristopurjehduksen lisäksi myös pidemmille matkoille minne päin tahansa.
VENEEN PERUSTIEDOT
'The Classic Swan'
Rakennettu: 1977 Pietarsaaressa, Suomessa
Rakennettuja: Nautor’s Swan
Runkonumero: 57/61
Suunnittelija: Sparkman & Stephens (USA)
Pituus (LOA): 12,53 m
Vesilinja (LWL): 9,22 m
Leveys: 3,64 m
Korkeus: n. 18m vesilinjasta (sis. antennit n. 19,5m), korkeampi riki
Syväys: 2,10 m
Paino: n. 11t (kölipaino n. 4,4t), matkalla n. 13t
Purjepinta-ala: 96,8 m2, 274 m2 (spinaakkeri + blooper)
Purjenumero: FIN-7082
Rekisterinumero: A50113
Kutsutunnus: OH3645
Kotiseura: Turun Pursiseura
Kotisatama: Helsinki, Suomi
Katsastettu 1-luokkaan (avomeri) Suomessa, 2014.
Nykyiset omistajat ovat veneen historian 5.
omistajat.
RUNKO JA MOOTTORI
'Teak-kansi ja moottori
täysin uudistettu.'
- Runko & kansi
- Rungon materiaali on paksua lasikuitua, GRP. Kansi on
kauttaaltaan 12 mm teak-puuta, kansi on uusittu Nautorilla Pietarsaaressa
(1997).
- Riki ja vinssit
- Yksi masto, kaksi etustaagia, barduunat, kaikki vantit
ja staagit uusittu 1998. Takastaagi uusittu 2014. Lisäksi varalla
eristetty takastaagi. Dirk uusittu 2014.
- Suuri osa nostimista uusittu 2014.
- Preventteri uusittu 2014. Kikkitalja uusittu
2014.
- Ison skuutti uusittu 2014. Levanki uusittu 2014
(alkuperäinen kisko säilytetty).
- 8 kpl Lewmar itseskuuttavia vinssejä (2x järeät
two-speed päävinssit (58), 2x pienemmät two-speed päävinssit (50) ja 4x
two-speed nostinvinssit (40), kaikki uusittu 2011), useita vinssikampia
Lewmar.
- Moottori
- VolvoPenta MD22, 57 hv (1997). Täysin huollettu 2012.
- diesel-tankit yhteensä 230 litraa (tankki 180l +
varatankki 52l )
- diesel-suodatin Racor (suodattaa mm. veden ja
pienhiukkaset; 2014), AntiTheft -järjestelmä (2014). Polttoainemittari
VDO.
- potkuri 3-lapainen taittolapapotkuri (Volvo, uusittu
2015)
- moottorin äänieristys uusittu ja lisätty uusi
konetilan tuuletin (2014).
PURJEET
'matkapurjehtijan täydelliset purjeet”
- Isopurje
- Sliceline, Dacron 270/Hydra Net 350, Elvström 2005 (3
reiviä), varalla toinen isopurje (Elvström)
- Rullagenua
- n. 45,2 m2, Elvström 2004, uusi UV-suoja 2014
- Rullakutteripurje
- Elvström 2006, erillisellä UV-suojapussilla
- Code-0
- Elvström 2006 (lähes käyttämätön)
- Spinaakkeri
- n. 168 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön),
- lisäksi täydellinen spinaakkerivarustus, mm. kaksi
spinaakkeripuomia omilla köysillään ja spinaakkeri asennettuna
sukkaan (ATN-sukka, WB-Sailsin kautta, 2014)
- Blooper
- n. 100 m2, Elvström 2006 (lähes käyttämätön).
- Try-sail
- Myrsky-iso, Elvström 2006 (käyttämätön), omalla
nostokiskolla helpon nostamisen takaamiseksi.
Varsinaisten purjeiden lisäksi varaskuutteja,
köysiä ja plokeja.
KIINNITTYMINEN
'keulapotkuri, ankkurivinssi ja muut
kiinnittymistarvikkeet'
- Keulapotkuri
- MaxPower, Compact Retract 70, 6.4 hv (2010), langaton
kaukosäätö, sisäänrakennettu runkoon, laskeutuu alas käytettäessä.
- Ankkurivinssi
- Lewmar V3 1000W (2014), kaukosäädöllä.
- Ankkurit
- Lewmar Delta 25 kg (2014), 8 mm teräsketjulla ja
leikarilla (yhteensä n. 70 m), vara-ankkurina 23 kg tukkiankkuri.
Tämän lisäksi useita kiinnitysköysiä vedonpoistimia
ja fendareita.
NAVIGOINTI
' uusinta parasta tekniikka roppakaupalla ja
varmuusjärjestelmät kaupan päälle '
Ensisijainen järjestelmä
- B&G Zeus Touch 7 GPS:llä (2014), asennettu
sitloodaan. Integroitu veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk
dataverkkojärjestelmiin.
- B&G laajakaistatutka 3G (2014), asennettu Seaview
SLM-1SS -tutkakeinuun (2014). Sis mm. overlay toiminnot.
- B&G GoFree Wifi (siirtää kaiken navigaatiodatan
langattomasti esimerkiksi iPad:lle).
- Autopilootti Raymarine Autohelm ST 8001 (2006).
- AIS (lähettävä+vastaanottava), Digital Yacht AIT-2000
(B-luokka), integroitu kaikkiin navigointijärjestelmiin (2014).
- Navtex -vastaanotin (mahdollistaa säätietojen ja
navigointivaroitusten vastaanottamisen), Furuno NX300 (2006).
- Digital Yacht Smart Track (full edition, 2014) tarjoaa
mahdollisuuden intensiiviseen navigointiin tietokoneella ja mm.
säätiedostojen positioinnin kartalle (tietokoneohjelman lisenssi).
- Navionics elektroniset merikartat
- Ilmapuntari, varalla pienempi ilmapuntari
- Simrad DSC VHF (2006) ulkokaiuttimella ja kahdella
vara-antennilla. Pääantenni maston topissa (2014).
- VHF -puhelin, Raymarine kannettava malli.
- FM/AM -radio
Toinen järjestelmä
- Raymarine C80 karttaplotteri (2006) GPS:llä. Integroitu
veneen SeaTalk NG sekä SeaTalk dataverkkojärjestelmiin.
- Raymarine 2KW 18" tutka, asennettu mastoon (2006).
Integroitu sis. mm. overlay toiminnot.
- Mittarijärjestelmä Raymarine (nopeus, kaiku, tuuli),
Raymarine ST60+ (2006).
- Raymarine Multi ja Graphic ST60 lisänäytöt ruorin
vieressä sekä navigointipöydällä (2006).
- Veneen pääkompassi ruorin vieressä (Suunto), joka on
peräisin legendaarisesta s/y Runn -veneestä.
- Navigointipöydällä oma kompassi
TURVALLISUUS
'ARC 2014 palkitsi
Dysselin Philip Hitchcock:n palkinnolla tapahtuman turvallisimpana veneenä.'
- Pelastuslautta BFA ISAF
- Pacific, 8 henkilöä, 2006, huollettu 2013.
- Hydrostatic Release Hammar (vedenpaineesta reagoiva
pakkolaukaisu) (2014).
- Grab Bag (sisältää vettä, muonaa, hätäraketit,
turvavarusteita, lääkkeitä jne.)
- ARC (Atlantic Rally for
Cruisers) hyväksyntä 2014
- Hätälähettin
- EPIRB Simrad hydrostaattisella laukaisimella
(huollettu ja paristo vaihdettu 2014).
- Pelastusliivit
- Baltic Offshore integroiduilla turvavaljaskoukuilla, 6
kpl.
- MOB-poiju ja pelastusrenkaat
- Ocean Safety Jon Buoy Danbuoy (+varapatruuna) (2014)
- 2 pelastusrengasta omilla ajoankkureilla, 1
MOB-nostin, 1 heittoliina.
- Hätäraketit
- Raketit, soihdut ja savut (mm. 6 kpl punainen raketti,
4 kpl käsisoihtu, 2 kpl oranssi
savu, sekä varalla paljon lisäraketteja ja soihtuja) - Tutkaheijastimet
- Echomax EM230 (vastaa 24 m2 heijastinpintaa) (2014)
- Lisäksi vanteissa pienempi tutkaheijastin
- Varalla koottava tutkaheijastin
- Sumutorvi
- Sähköinen mastossa (2014).
- Varalla messinkitorvi.
- Navigointivalot
- HellaMarine NaviLED TRIO tri-color -navigointivalo
(2014), asennettu maston toppiin.
- Navigointivalot.
- Hakuvalot ja taskulamput
- Vedenkestävä 12V halogeenivalo (2014), varalla toinen
12V halogeeni hakuvalo.
- LED-kansivalot keulakannelle ja sitloodan alueelle
- Ajoankkuri & myrskysuojat.
- Laahausankkuri Lalizas
- Luukkuihin perinteiset Nautorin myrskysuojat, MP-kuomu
(2014).
- Paloturvallisuus
- Palovaroittimet kaikissa tiloissa, lisäksi
häkävaroitin takahytissä ja kaasuvaroitin keittiössä.
- Jauhesammuttimia yhteensä 4 kpl (3 x 2 kg ja 6 kg),
lisäksi sammutuspeite keittiössä.
- Sammutusaukko moottorille, moottorin manuaalinen
hätäpysäytin (2014).
- Kaasujärjestelmän lisäsulku ja päivitys (2014).
- Pilssipumput
- Automaattinen
Johnson Pump L2200 Ultima-kytkimellä (2014).
- 2 kpl manuaalinen (1 kannelta pumpattava, 1 sisältä
pumpattava).
- Ensiaputarvikkeet
- Ensiapuvarustus keskusteltavissa ostajan tarpeiden
mukaan.
- Varkaussuojaus
- Varashälytin (2014).
- Lukot (2014).
- Kassakaappi (2014).
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
' autonomisuus ja sähköä kaikkiin tilanteisiin
aina tarpeeksi'
- Akut
- WhisperPower / Sunwind AGM-akut 3 kpl, yhteensä 579 Ah
käyttöakkuina (2014).
- WhisperPower AGM-akku 100Ah keulapotkurille ja
ankkurivinssiin (2014).
- Käynnistysakku 75 Ah (2015).
- Vara-akku irrallaan kaikesta 75 Ah.
- Sähköntuotto
- Tuuligeneraattori Rutland 913 (200W nimellisteho) (2001).
- Aurinkopaneelit biminin päällä, 2 kpl tuotto noin 36W
(2001).
- Moottorin laturi 70A, varalaturi 65A mukana.
- Moottorin laturin teho optimoitu MasterVolt Alpha Pro
–lataussäätimellä (2014).
- Moottorin laturin latauksen kohdistus optimoitu Cristec-latausjakajalla
(2014).
- Maasähkölaturi, 25A.
- Pääinvertterinä siniaalto (True Sine Wave Power) 600W,
intergoituna veneen
sähköjärjestelmään (2014).
- Ukkosjohdatus läpi veneen
ELÄMINEN VENEESSÄ
' pienet tekniikan innovaatiot helpottavat arkea huomattavasti'
- Vesi
- Makean veden kapasiteetti yhteensä noin 250l.
- Päävesitankin elektroninen mittari VDO (2014).
- Keittiön vesihana varustettu Aqua Clean
aktiivihiilisuodattimella (2014).
- Makea painevesi (keittiö, WC, kansisuihku).
- Vedenlämmitin (määsähkö + kone)
- Merivesi (keittiö).
- Suihku (WC ja kansi).
- WC Baby Blake (uudistettu 2006, mutta täysin
alkuperäisen mallinen), modernisoituna
sähköisellä vedentulopumpulla (2014). - Tuuletus & lämmitys
- Sisätuulettimet, 4 kpl, HellaMarine TurboFan / Fan
(2014).
- Lämmitin (diesel-käyttöinen), Eberspächer D5, teho n.
4800W (huollettu ja korjattu 2014).
- Koneellinen tuuletus WC-tilassa sekä jääkaapin
koneistolle (puhallus ulos) (2014).
- Lisäksi erillinen koneellinen tuuletus moottorille
(puhallus ulos) (2014).
- Alkuperäiset tuulteusventtiilit (tiivistetty uudelleen
sekä lisätty hyönteissuojat kaikkiin venttiileihin) (2014).
- Hyttysverkot luukuissa (2014).
- Aurinkoverhot luukuissa (2014).
- Kansi
- Bimini sitloodassa suojaamaan auringonpaisteelta,
MP-kuomu. Biminissä LED-valo. (2014).
- Satamakäyttöön suurempi aurinkosuoja.
- Kansivaloina LED-valonheittimet Purelux 27 W, 2 kpl
toinen asennettu tutkatolppaan ja toinen 1. saalinkiin (2014). Lisäksi
mastossa himmeämpi LED -kansivalo.
- Sprayhood (2007).
- Punainen LED-valo ruorilla (2014).
- Keittiö & sisustus & valaistus
- Keittiö varusteltu 6 henkilön ruokailua varten
- Kaasuliesi uunilla ja sähköisellä sytytyksellä (2006).
- Liesituuletin, Vetus.
- Vedenkeitin, Waeco (2014).
- Jääkaappi kahdella koneistolla:
- Waeco CU-55 ja VD-01 jääkaappikoneisto (2014)
- Varaava Isotherm 3000/3500 (lisätuuletuksella)
(1990-luvulta)
- Jääkaapin eristys uusittu (2014).
- Jääkaapin hyllyt uusittu (teak-puuta) (2014).
- Sisustuksen kaikki kankaat tumman sininen alcantara
(1998) + salongin penkeillä erillisuojat.
- Kaikki sisävalojen polttimot LED-päivitetty, lisäksi
asennettu erillinen LED-valojärjestelmä jolla saadaan toteutettua myös
punainen yöpurjehdusvalaistus (2014).
- Meripunkat, 6 kpl.
VIIHDE
- Full HD TV, 12V Finlux, integroidulla DVD-soittimella,
22”, integroitu tietokoneeseen ja audiojärjestelmään.
- TV-antennina Glomex Talitha, sähköisellä vahvistimella
(liitin myös FM-radioon) (2014)
- Radio Kenwood KDC-BT32U CD-soittimella ja AUX -in ja BT
-liitännällä, erillinen vahvistin SPL PRO, yhteensä 8 kpl kaiuttimia
(2014).
- Sitloodassa 2 kpl Fusion MS-FR402, 120W (vesitiiviit
ulkokaiuttimet) (2014) ja 2 kpl tavallisia vesitiivitä kaiuttimia.
MUUTA
- Nautor’s Swanin jälkiasennetut uimaportaat,
keulatikkaat ja kylkitikkaat.
- täydellinen viestilippusarja järjesteltynä valmiiksi
juhlaliputukseen.
- Veneen alkuperäinen manuaali ja piirustukset sekä
erittäin kattava kokoelma laitteiden manuaaleja ja veneen historiaan liittyvää
dokumentaatiota
MINIKATSAUS
DYSSELIN HUOLTOHISTORIAAN:
Dysseliä
on huollettu sen koko elinajan erittäin kattavasti ja huoltohistoria on myös
dokumentoitu todella tarkasti. Viimeisin merkittävä uudistus/huoltotyö
suoritettiin talven 2013-2014 aikana. Tällöin suoritetut toimet (yllä
mainittujen lisäksi) on lueteltu suuntaa-antavasti alla. Aiemmista
huoltotoimista on paperidokumentaatiota kattavasti olemassa ja keskustelemme
mielellämme Dysselin huoltohistoriasta tarkemmin.
-
Veneen sisätilat:
o
Veneen kaikki sisätilat
pesty ja puhdistettu alkaneesta homeesta (mm. purettu kaikki seinäristikot ja
suurin osa kattoa) ja käsitelty home-estoaineella. Kaikki tekstiilit pesty ja
käsitelty home-estoaineella.
o
Portaiden kiinnityksen
uusiminen ja turvaköyden lisäys
o
Portaikon uudelleen
lakkaus
o
Sisätilojen
perinpohjainen lakkaus useista kohdin
o
TV:n ja radion
antennijohtojen ja antennin asentaminen
o
Kaikkien sänkyjen alle
ilmanvaihtoa parantava ilmanvaihtoverkko
o
Salongissa olleen kahden
katosta tulleen vesivuodon korjaus
o
Uudet yöpöydät/pussit
purjekankaasta jokaiselle sängylle ja WC-tilaan
o
Uusi säilytystila
vasemman takapunkan taakse
o
Uusi säilytystila
perähytin taakse
o
Karttapöydän
laiteseinien vanhat teak-seinät vaihdettu uusiin
o
Salongin
LED-valaistuksen uusiminen/lisääminen, lisäksi laitettu veneen vanha
ankkurivalo salongin pöydän tunnelmavaloksi LED-päivityksellä + lisäksi lisätty
punainen yöpurjehdusvalaistus
o
Jääkaapin
lisäeristäminen uretaanilla (pitää kylmän paremmin)
o
Jääkaapin hyllyjen ja
tölkkitilan tekeminen teak-puusta
o
Jääkaapin valon asennus
o
Jääkaappikoneiden tilan
koneellinen tuuletus (vähentää jääkaappien sähkönkulutusta)
o
Hellan kaasujärjestelmän
tarkastus ja ulkopuolinen koeponnistus (todistus olemassa)
o
Hellan kaasukatkaisimen
uusiminen
o
Hellan kaasupolttimien
huolto
o
Astioiden kuivatuskaapin
tekeminen keittiöön (irrotettava alusta)
o
Peilien lisääminen
WC-tilaan ja keulahyttiin
o
Ilmanvaihdon lisääminen
säilytystiloissa (lisätuuletusreiät, ympäri venettä yht. n. 15 kpl)
o
Keulahytin ja takahytin
kaappeihin hyllyjen asentaminen
o
WC:n kaappeihin hyllyjen
asentaminen
o
WC:n peilikaapin
avausmekanismin uusiminen (parannettu Nautorin ratkaisua)
o
Sulkuklipsit lisätty
veneen kaikkiin kaappeihin
o
Keulahytin ankkuriboksin
uusiminen ja vesieristäminen. Hyllyjen rakentaminen.
o
Sitloodan ulkopöydän
säilytyspaikan rakentaminen keulahytin etuseinään
o
Pimennysverhot
mittatilausteetetty keulahyttiin, takahyttiin ja salonkiin.
o
Mittatilausteetetyt
salongin sohvien suojakankaat
o
Kokonaishuollettu WC:n
pönttö ja vaihdettu kuluvat osat (Baby Blakes). Siirretty WC pönttöä n. 2 cm
sivulle, jotta WC:n ovi pääsee liikkumaan vapaasti (parannettu Nautorin
ratkaisua). Lisäksi modernisoitu WC-pönttö sähköisellä tulovesipumpulla
(helpottaa huomattavasti WC:n käyttöä)
o
Uusittu WC:n
harmaavesijärjestelmä
o
WC:seen lisätty
koneellinen poistoilma
o
Vesipumpun, lämmittimen diesel-pumpun ja
tuulettimien äänieristäminen
o
Moottorin äänierityksen
uusiminen (paksummat ja parempilaatuiset eristeet)
o
Vedenjohtamisjärjestelmän
rakentaminen ankkuriboksista keskipilssiin.
o
Pääluukun
lukitsemismekanismin uusiminen
o
Keula- ja keskiluukkuun
mittatilausteetetyt hyttysverkot
-
Purjeet:
o
Purjeiden
tarkastus/huolto
o
Genuan UV-suojan
korjaus, uusittu UV-suoja
o
Puomin nivelen
erikoisprikkojen uusiminen
o
Levangin täysuudistus
(uudet lukot, pyörät/blogit ja köydet)
o
Isopurjeen skuutin
täysuudistus (uusi blogijärjestelmä ja skuutti, Baltic Rigging Oy)
o
Isopurjeen kikin
uusiminen (uudet blogit ja köysi)
o
Puomin nostimen
uusiminen (vaijeri vaihdettu dynemaan)
o
Päänostimien (2 kpl)
uusiminen (2 x 40 m), vanhat jätetty varalle
o
Kutteripurjeen skuuttien
uusiminen (köydet, blogit jne.)
o
Vaihdettu kutteripurjeen
skuuttausjärjestelmä modernimpaan.
o
Vanttiruuvien ns.
”10-vuotishuolto” (erikoispesu jne.)
o
Vanttiruuvien,
saalinkien ja vanttien tarkastaminen, Baltic Rigging Oy ja ARC 2014
o
Genuan ja kutteripurjeen
sisäänveto/reiviköysijärjestelmän uusiminen ja uudet Spinlockin lukot
o
Furlexien huolto ja
tarkastus (mm. tarkastettu kuvaamalla erikoiskameralla Furlexin vaijeri)
o
Iso purjeen 3.
reiviköysi ja reivausjärjestelmä uusittu
o
Maston huipun
VHF-antennin vaihtaminen uuteen, liitoksien uusiminen, kaapelin tarkastaminen –
kaapelina erikoispaksu VHF-kaapeli
o
Masto tarkastettu, pesty
ja suojavahattu ja poistettu vanhoja johtoja jne.
o
Vinssien Lewmarin ohjeistuksen
mukainen huolto (lisäksi varaosia olemassa veneessä)
-
Kansi/ulkotilat:
o
Kaikkien gelcoat-osien
(kyljet ja kansi) puhdistaminen ja vahaaminen 3-kertaan UV-suojavahalla
o
Kannen 12V pistokkeiden
uusiminen
o
Keulakannen alkuperäisen
mastonvalon LED-päivitys
o
Moottorin kaasukahvan ja
virtalukon huolto
o
Dorado-venttiilien
sisäpesu (venttiilit purettu ja pesty sekä lisätty hyttysverkot)
o
Kompassivalojen ja
niiden sähköjohtojen uusinta
o
Pelastuslautan
kiinnityksen uudelleen rakentaminen
o
Pelastuslautan
määräaikaishuolto tehty 12/2013, Maritim Oy, erillinen huoltotodistus olemassa.
Lisäksi lisätty pelastuslauttaa ylimääräisiä hätäraketteja.
o
Sitloodaan lisätty
lifeline-kiinnityskoukut
o
Tuuligeneraattori/tutkatolpan
tukeminen haponkestävillä tukipilareilla
o
Tuuligeneraattorin
huolto
o
Maston huippuun olemassa
n. 1,5 korkea erillinen lipputanko + lippunaru
o
Varalla veneessä vanha
takastaagi, jossa olemassa radioeristys
-
Tekniset järjestelmät:
o
Moottorin vuosihuolto ja
erityinen tarkastus
o
Potkuriakselin
tiivisteet vaihdettu, tiivistys tarkastettu ja päivitetty järjestelmään
nykyaikainen rasvauspumppu
o
Ruorijarrun korjaus ja
huolto
o
Ohjausjärjestelmän
tarkistaminen, huolto, rasvaus ja varavaijerien hankkiminen (veneessä)
o
Tuuligeneraattorin lataussäätimen
uusiminen ja sähköjärjestelmän päivittäminen
o
Peräsinakselin tiiviste
vaihdettu ja tiivistys tarkistettu
o
Kaikki
merivesiläpiviennit huollettu kokonaisuudessaan (purettu)
o
Ukkossuojauskaapelit
(ukkosjohdaus) liitoksineen huollettu koko veneessä
o
Koko akkujärjestelmän
uusinta, nykyaikaisen kaksoisakkujärjestelmän rakentaminen
o
Sähkönkulutuksen
nykyaikainen mittaus (reaaliaikainen tarkka kulutus/lataus), BM-1 –mittari
karttapöydällä (shutti asennettu akkujen viereen)
o
Karttapöydän ympäristön
kaikki sähköt uusittu. Uusittu satoja metriä vanhaa sähköjohtoa. Kaikki uudet
asennukset tehty uusilla marine-luokan sähköjohdoilla. Uusittu vanhoja
jälkiasennettuja sähkökytkentöjä Nautorin ja nykyisen
sähkökytkeistysohjeistuksen mukaiseksi. Uusittu pääkytkimen sähköistys. Lisätty
uusi erillinen akkujen pääkytkin. Huollettu lisäksi koko veneen
sähköjärjestelmää kokonaisuutena.
o
Navigointijärjestelmän
tietoverkkopäivitetty. Vanha SeaTalk-järjestelmä tuottaa nyt kaiken
informaation uuteen NMEA2000-verkkoon (erillinen konvertteri ja johdot
asennettu). Tämä mahdollistaa jatkossa helposti uusien laitteiden lisäämisen
veneeseen.
o
Keulapotkurin
sähköjärjestelmän päivitys/uusiminen (mm. lataus suoraan koneesta) ja siihen
sähköisen ankkurivinssin liittäminen.
o
Integroitu veneeseen
invertteristä tuleva 220V virta (erilliset pistokkeet ja johdotus) – ns.
true-siniaalto, eli voi käyttää turvallisesti myös tietokoneeseen
o
Diesel- ja vesitankkien
pesu
o
Kaikkien veneen tankkien
kiinnityksen uusiminen
MITÄ LISÄKSI?
- Vene on viime vuosina varusteltu
valtameripurjehdusta varten ja suurin osa valtamerivarusteista on
mahdollista ostaa erikseen. Keskustelemme mielellämme näistä tarkemmin.
- Veneessä oli mm.
- Satelliittipuhelin Iridium Extreme 9575 ulkoisella
antennilla ja telakalla. Tämän lisäksi varustukseen kuuluu
WIFI-optimizer, jolla voi muodostaa satelliittinettiyhteyden WLAN:in
kautta (2014).
- Watt & Sea Hydrogenerator 300W asennustelineellä
(2014).
- Katadyn Power Survivor 40E vesikone makean veden tekemiseen suoraan merivedestä (2014), tuotto n. 5l/h.
* Alustava varuste- ja huoltoselostus. Lopullinen tarkka varusteluettelo vahvistetaan kaupanteon yhteydessä. *
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti