Päätettiin lähteä käymään Euroopassa.
Lähimpänä Eurooppa sattui löytymään Ranskalle kuuluvalta
Martiniquen saarelta, jonka muuten Kolumbus etc. löysivät joskus 1400-luvun
huitteilla (saaren löytöhistoriaa hieman pyöristettynä). Martinique on hyvin
eurooppalainen eurooppalaisine rakennuksineen sekä ihmisineen. Aikoinaan
paikalliset saaren asukkaat tekivät jonkinnäköisen kapinan saaren ranskalaisia
valloittajia kohtaan. Kahinan tulos oli seuraava: kapinoitsijat 0 - ranskalaiset
1.
Myös britit ovat joskus hallinneet Martiniqueta parikymmentä
vuotta, mutta ranskalaiset ottivat saaren takaisin haltuunsa myöhemmin
1800-luvun alkupuolella. Brittien vakoilulinnake lienee St. Lucian pohjoiskärjessä.
En ole koskaan nähnyt näin montaa venetarvikeliikettä. On
liikettä liikkeen perään, kaikkiin pääsee näppärästi jollalla taikka kävellen.
Taisimme käydä ihan vain shoppailemassa yhteensä kymmenessä veneliikkeessä.
Vierailimme myös ihan tavallisessa ostoskeskuksessa, johon pääsi pientä jokea
pitkin Dorfilla. Ostoskeskuskin oli täynnä venetarvikeliikkeitä.
Kaiken kaikkiaan Martinique on oikein hieno saari ja ihmiset
ovat avuliaita sekä ystävällisiä. Täällä on myös suurin koskaan näkemämme
satama – aivan älytön määrä veneitä. Sataman lisäksi veneitä on joka puolella
ankkurissa sekä poijussa. Veneiden kirjo on tämän lisäksi melkoinen; on
superjahtia ja on haastavampia tapauksia. Yksi näkemämme mies asuu veneessä
satamassa. Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista (täällä). Hauskemman tarinasta
tekee se, että veneen moottorin tilalle hän on asentanut pesukoneen koska
pesukoneella on satamassa huomattavasti merkittävämpi rooli kuin moottorilla.
Me sen sijaan olemme tyytyväisiä Volvo Pentaamme ja
vaihdoimmekin siihen filtterit ja öljyt.
Öljyistä tuli mieleen diesel ja siitä bensa. Pelastimme
erään venezuelalaisen miehen ajelehtimasta Atlantille. Kaveri oli käynyt
hakemassa rannasta muutaman rommipunssin ja lähtenyt takaisin veneelleen.
Matkalla veneelle bensiini oli sattunut loppumaan, eikä airoja sattunut
tulemaan matkaan mukaan. Tilanne oli siinä melko lähellä suurempaa hässäkkää,
sillä olimme viimeinen vene ennen
aavaa ulappaa, johon voimakas pasaatituuli kuljetti miestä nopeaan tahtiin.
Huomasimme kuitenkin täysin sattumalta, että ulkona huutaa (kyseessä oli
myöhäinen ilta ja pimeä kuinkas muutenkaan) kaveri ja indikoi varsin
universaalisti haluavansa apua.
Pelastusoperaatio alkoi vastaavan pelastusmestari
Sundqvistin näyttäessä valonheittimellä valoa takakannelta kun pintapelastajat
Leppä & Raita lähtivät merille Dorfin kanssa. Saimme kaverin kiinni ja
hinattua tukialus Dysseliin. Annoimme hänelle myös vähän menovettä, jotta
pääsisi takaisin veneelleen. Vaikka täällä purjehtiessa ja Karibialla
yleensäkin näyttää aina törmäävänsä mitä ihmeellisimpiin tilanteisiin,
pelastusta seurannut skene oli outo.
Taustana mainittakoon, että kävimme noukkimassa miehen
yllättäen juuri sinä päivänä jolloin olimme laittaneet venettä kuntoon
(vaihtaneet öljyjä ja säätäneet lämmitintä jonka testaaminen on muuten
mielenkiintoista kun sen termostaatti lyö vehkeen huilille veneen lämpötilan
ollessa jatkuvasti yli 30 astetta…) edeltävät kymmenen tuntia. Nälkäisenä, hikisenä
ja kädet (sekä lopulta Dorf) moottoriöljyssä iltamyöhällä ei lähtökohtaisesti
luonut venezuelalaismiehelle parasta mahdollista hetkeä aloittaa parantamaan maailmaa.
No, mies halusi esittää meille laajan kiitospuheen ensin
ranskaksi ja tämän jälkeen espanjaksi. Häntä ei tuntunut häiritsevän lainkaan
se, että emme ymmärtäneet paatoksellisen kuuloisesta puheesta sanaakaan. Kaveri
meinasi myös jäädä hengailemaan kanssamme. Tilanne oli niin hullunkurinen, että
aloimme jo miettiä onkohan tässä jonkinsorttinen vedätys käynnissä vai
olemmekohan piilokamerassa. Lopulta hepun
puhe päättyi ja mies jatkoi matkaansa.
Matka Martiniquelle ei muuten varmaankaan vastaa monen
käsitystä purjehduksesta Karibian auringossa. Perinteisesti kohdalle sattui
ensimmäinen oikeasti tuulinen päivä ja vedettiin kunnon 15 m/s puhurissa koko
matka neljän metrin aallokossa – vastatuuleen.
Martiniquen Channel on pitkään matalaa ja Atlantin aalto
nousee suureksi ja teräväksi. Päivän päätteeksi saattoi kaivella suolakiteitä
korvakäytävästä. Ajoimme kutteripurjeella ja 2. reivillä. Kutteripurje tuntui
kuitenkin olevan tähän(kin) keliin liian vähän, joten lisäsimme hieman genuaa
vauhdittamaan menoa. Reilusti reivatulla genualla, kutteripurjeella ja kakkosreivillä
Dyssel seilasi vasta-aallokkoon hyvää kyytiä, vaikkakin aallot lensivät jälleen
kannen yli (muutama koko veneen yli) ja touhu näytti niin coolilta, että
ohilentänyt helikopteri kääntyi takaisin ja lensi ohitsemme noin viidenkymmenen
metrin päästä. Muita veneitä ei juurikaan mestoilla näkynyt muutamaa myötikseen
pudottelevaa purjevenettä lukuun ottamatta.
Eräs tulisempi puuska katkaisi reiviköyden isosta. Emme
yleensä sido isopurjetta naruilla nippuun, vaikka se parantaakin periaatteessa
näkyvyyttä (eipä isommilla merillä edessä oikeastaan mitään kiinnostavaa ikinä
olekaan). Narut voivat tällaisessa taikka jossakin rinnastettavassa
epätyypillisessä tilanteessa tehdä ikävää jälkeä purjeelle. Kaikilta
vahingoilta kuitenkin säästyttiin. Varalla meillä on muuten melkein identtinen
uusi isopurje.
-ossi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti