Nice to be nice
On vähän erilaista kuin keskellä Atlanttia.
Tämän lisäksi saarivaltioissa pyörimisen varjopuolena on
myös valtiollisten rajojen hämärtyminen ja tältä osin on nähtävästi myös
mahdollista unohtaa missä maassa sitä
oikein kulloinkin on.
Ensimmäinen stoppi liittyy luonnollisesti Piton –vuoriin [pi-TON],
joiden välissä vietimme poijussa muutaman yön. Pitonit ovat kaksi 700 metriä
korkeaa jyrkkää nyppylää, joiden väliin mahtuu paljon kovia pystyvirtauksia ja
täysin epäsäännöllisiä tuulia. Nämä tulivuoriperäiset hässäkät sattuvat muuten olemaan myös maailmanperintökohde.
Vuorien pohjalla oleva pohjukka on täysin suojassa aallokolta,
joten tuulenpuuskista huolimatta nasta mesta käydä pyörähtämässä ennen St
Vincentille lähtöä. Piton –vuoret tulivat eittämättä tutuiksi myös St Lucian
paikallisoluen etiketeistä, joissa komeat kaksi mäkeä on kuvattu St Lucian
eteläpuolelta.
Teemu piton kädessä Pitonit taustalla. |
Matka jatkui avomerelle, tosin tällä kertaa Karibianmeren
aalloissa surffaillen edelleen suuntana etelä. Lähdimme aamulla ennen
auringonnousua, sanotaanko joskus aamuviiden jäljestä päämääräänä Bequian lahti
Saint Vincent & Grenadiineilla. Kävimme matkalla katsastelemassa Pirates of
Caribbean –elokuvien kuvauspaikkoja. Emme tosin tavanneet Johnny Deppiä.
Pärjäsimme myös aika hyvin viiden veneen ad hoc St Lucia – St Vincent Open
Racessa. Muut veneet olivat n. 50 –jalkaisia uudehkoja vuokrakatamaraaneja,
jotka satuimme voittamaan navakassa avotuulessa.
Strategiamme lähti liikkeelle purjehduslegenda Mikki Bernerin innoittamana –
täyspurjein, aina.
Vauhdikkaan seilin jälkeen päädyimme Bequian lahteen, jossa
veneitä oli ankkurissa ja poijussa vierivieressä kymmenittäin. Bequian kaduilla
kävimme sisäänkirjauttamassa itsemme sisään St Vincentille ja Grenadiineille. Sisäänkirjautumisen
jälkeen ostimme banaanileipää ja jatkoimme matkaa kohti Mustiquen [mys-TIK]
saarta.
Mustique olikin paikkana melkoinen. Saavuttuamme
pelipaikalle Mustiquen lahteen, kaveri tuli veneellä laittamaan köytemme kiinni
poijuun ja toivotti tervetulleeksi Mustiquelle. Samalla hän kertoi touhun
maksavan 300XSD, 100USD taikka 70EUR. Lisäksi sataman tyyppi järjesti meille
tervetuliaisajelun saaren ympäri. Ajelulla kävimme morjenstamassa Tommy
Hilfigeria, Peter Lynchiä, Mr. Lacostea, Bryan Adamsia, Puman porukoita sekä
Brittien kuningashuonetta. Kaikki eivät olleet kotona. Sen sijaan näimme useita
kilpikonnia.
Aamupalaa Mustiquella |
Mustiquella on tätä nykyään yksi hotelli, jossa on seitsemän
huonetta. Mestoille pääsee näppärästi yksityiskoneella. Lentokenttä on
rakennettu mäkeen, jotenka laskeutuminen suoritetaan alamäkeen. Erään
potkurikoneen kapteeni joutuikin yrittämään laskeutumista useita kertoja ennen
onnistumista. Lieneeköhän säilyttänyt työpaikkansa, sillä heti seuraava kone
laskeutui ensimmäisellä yrittämällä. Kävimme myös parilla biitsillä, joista
ensimmäinen oli The Macaroni Beach.
Rannalla ei ollut soveliasta ottaa valokuvia, sillä saaren omistajat haluavat
rannan säilyvän ns. mitä tapahtuu
biitsillä jää biitsille –tyyppisenä.
Rantakahvila |
Purjehtijalle Mustique on Helsingin hintatasosta riippumatta
yksi Karibian must kohteista.
Saarella kaikki on laitettu enemmän kuin viimeisen päälle ja meininki on hyvin
ystävällistä. Arki saarella muistuttaa monilta osin Suomea siinä mielessä, että
lapset käyvät itse 16 henkilön koulussaan ja pyörivät ympäri saarta. Tätä
turvallisempaa on vain Utössä. Mustiquen saaren pienen kokonsa vuoksi paikka ei
ole kovin ihanteellinen kovalla tuulella, sillä maininki kiertää saaren
helposti aiheuttaen keikuntaa. Tästä huolimatta poijut olivat uusia ja
suunniteltu suurille jahdeille, joten keinumisesta huolimatta satama vaikuttaa
hyvin turvalliselta myös olosuhteiden osalta. Veneemme keinui hieman poijussa
tuulen Atlannilla puhaltaessa noin 12 m/s.
Melko idyllistä |
Mustiquelta jatkoimme matkaa kohti Grenadiinien saaristoa
kiemurrellen esimerkiksi Union Islandin ohitse. Varsinainen määränpäämme siinsi
edessä: Tobaco Cays of Grenadines. Monesti Karibian hienoimmaksi paikaksi
äänestetyt paratiisisaaret ovat täydellisen eristyksissä kaikesta. Saarilla ei
ole lainkaan kiinteitä rakennuksia eikä siellä asu kukaan. Massiiviset
koralliriutat suojaavat valkoisia hiekkarantasaaria Atlannin armottomalta
aallokolta. Paikka on mitä ihanteellisin kitesurffaukseen, snorklaukseen taikka
vain olemiseen.
Saarille lähestyminen on tarkkaa puuhaa ja suosittelemme
kaikille paperisia karttoja ja tarkkaa optista navigointia tarkkaillen veden
väriä. Parhaimmat ankkuripaikat ovat ehdottomasti saarten itäpuolella, josta
avautuu näkymä suoraan kohti Afrikkaa. Saarten itäpuolelle pääsee parhaiten
saaren pohjoispuolelta muutaman koralliriutan välistä. Ankkurointi on siinä
mielessä ihanteellista, että syvyyden voi valita melko vapaasti ja pohja on
melkeinpä kokonaan hiekkaa. Paikka on kuitenkin melko tuulinen, sillä
tuulensuojaa ei ole lainkaan. Meidän ollessamme tuuli oli tasaista pyörien 10
m/s molemmin puolin. Aaltojen jäädessä koralleihin, ei tuuli kuitenkaan aiheuta
lainkaan ongelmia.
Kävimme tutkimassa aluetta joko uiden taikka Dorfilla (M/S
Dorf – Dysselin moottoroitu jolla, karibialaisittain dinghy) mukanamme vedenalaiset kamerat ja sukellusvermeitä.
Paikalliset nähtävyydet lienevät muualla melko harvinaiset merikilpikonnat.
Pääsimme poseeramaan merikilpparien kanssa muutaman metrin syvyydessä
merisiilien miinoittamalla rannalla. Toisena päivänä kävimme vastapäisellä
biitsillä myös sukeltelemassa. Maihinnousu rantaan valpastutti rannalla
aurinkoa ottaneet iguaanit. Nämä liskot ovat reilun metrin mittaisia rauhallisia
kasvissyöjiä, jotka tarvittaessa puolustavat itseään läimäyttämällä vihollista
hännällään taikka vain rehellisesti puremalla. Iguaanit, kuten suurin osa
muustakin Tobaco Caysien porukoista, nauttivat rauhasta, merestä ja auringosta.
Muiden purjehtijoiden saapuessa rannalle myöhemmin aamusta loputkin iguaanit
päättivät suunnata piiloon. Veneemme oli tämän iguaanirannan melko välittömässä
läheisyydessä, joten päätimme Teemun kanssa oppikirjamaisesti uida poispäin
rannasta takaisin veneelle, joskin vastavirta –ja tuuli hidastivat etenemistä.
Tobaco Caysiltä lähdimme navakassa vastatuulessa takaisin
kohti St Luciaa. Matkalla takaisin otimme välistopin uudelleen Bequiassa. Tämän
jälkeen kävimme nopealla viisitillä St Vincentin pääkaupungissa, Kingstownissa.
Nimestään huolimatta paikka vaikutti varsin erilaiselta – paikka muistutti
monelta osin Tangeria. Opaskirjat eivät suosittele paikassa vierailua, eikä sen
puolesta siellä muita turisteja ollutkaan.
Lähtökohtaisesti tarkoituksemme oli nopeasti rantautua (laivalaituriin,
taas..) ja käydä kirjautumassa ulos maasta ja jatkaa kohti St Luciaa. Odotellessamme
uloskirjautumista laivalaiturissa, muuan univormuun pukeutunut mies tuli
ilmoittamaan, että olemme laivalaiturissa johon suuret laivat kiinnittyvät.
Meinasin todeta tälle hienoon virkapukuun sonnustautuneelle miehelle keskellä
400 metriä pitkää betonilaituria, että asia ei tullut meille aivan täysin
yllätyksenä. Myöskään kiinnittyminen tähän laivoille suunniteltuun kolme metriä
korkealle tasolle ei ollut aivan yksinkertaista. Katsoin kuitenkin miehen
äänensävyn ja kiireellisyyden perusteella paremmaksi todeta lähtevämme
laiturista asap.
Jos onnistuimme jättämään isoja vuokraveneitä avotuulilla (!) taaksemme vaikkei tässä tietenkään kisaamassa kukaan ollutkaan, niin vastatuuliosuudella liidimme kevyesti kärjessä – Dyssel
liiti kepeästi navakassa tuulessa aluksi 2. reivillä ja myöhemmin 1.
reivillä. Ja vesi lensi. Lempeän Karibian saaristopurjehdusosuuden jälkeen ei
tarvinnut mennä enää uimaan.
Uudenvuoden lähestyessä purjehdimme Marigot Bay –nimiseen
suojaisaan poukamaan, jossa uudenvuoden juhlintaan kuului ruokailu mukavassa
ravintolassa. Emme päässeet ravintolan laituriin syväytemme vuoksi, jotenka
siirryimme sataman (tai no hotellin resortin) laituriin muutamaksi päivää.
Marigot Bay, Ihan OK paikka hengata hetken aikaa. |
Karibialle kanssamme purjehtimaan saapunut Mari sekä Tuomas ja Teemu lähtivät takaisin kotisuomeen
Marigot Baysta muutama päivä sitten ottaen muutaman hetken välistopin hieman
hektisemmässä New Yorkissa. Teemu ja Tuomas ehtivätkin viettää Dysselissä noin
puolitoista kuukautta, jonka aikana mobilisoiduimme Kanarian sateesta Karibian
lämpöön.
Suuri kiitos vielä koko Atlantticrew’lle; Mirvalle, Teemulle ja Tuomakselle!
Marigot Bayn hotellin resort on hulppea paikka.
Satamamaksuun kuuluu hotellin palvelut, joten olemme käyneet sataman salilla,
porealtaalla ja poolilla, sekä saunassa ja höyrysaunassa. Saunaa emme tosin saaneet
päälle ja höyrysauna oli ilmeisesti tarkoitettu joihinkin hoitoihin, vaikka
löysimmekin paikan aivan omatoimisesti.
Saimme toissapäivänä varattua myös paikat The Rainforest Hideaway ravintolasta, joka on piilossa poukaman
toisessa päässä. Ravintolaan pääsee vain veneellä, joten soutelimme Dorfin
kanssa mestoille Hoskilta Jukan suositeltuaan meille raflaa jo Lauttasaaressa!
Tripadvisorin voittajaraflassa (Caribbean, fine dining) asiat sujuivat
kertakaikkiaan täydellisesti – pieni ravintola oli viihtyisä meren päälle
laiturille rakennettu terassi, jonka ruoka oli uskomattoman herkullista.
Ravintolassa viettämäämme neljään tuntiin mahtuikin monen monta ruokalajia
keittiön tervehdyksineen. Dyssel suosittelee 5/5.
Marigot Bayn satama on kyllä upea, vaikkakin huvittavana
anekdoottina eräs huuteleva sataman kaveri kovaan ääneen ilmoittelikin, että veneemme
kaatuu näissä olosuhteissa merellä. Oli miten oli, kansainvälinen lehdistö sen sijaan on kirjoittanut veneestämme
seuraavaa:
“The Philip Hitchcock Award for safety was
given to the Finnish yacht Dyssel for their excellent preparation in Las
Palmas, setting an example for ocean sailors everywhere.”
–
noonsite.com
World Cruising Club kokoaa
maaliintulomme vielä hieman tarkemmin sivuillaan artikkelissa An emotional finale to ARC 2014:
“[…] Despite losing a blade of their propeller
some 200 miles from Saint Lucia, they displayed excellent seamanship by sailing
the last bit across the line, and arrived into Rodney Bay Marina,
appropriately, each crewmember still wearing their PFDs.”
- worldcruising.com
Noonsite kirjoittaa vapaasti suomennettuna, että Philip Hitchcockin
palkinto annettiin Dysselille erinomaisesta ja esimerkillisestä valmistautumisesta
Las Palmasissa [Atlantin ylitykseen], kun taas Worldcruising Club kehuu meitä
erinomaisesta merimiestaidosta saapuessamme purjein aivan sataman ytimeen,
pelastusliiveissä luonnollisesti.
Kyseiset kirjoitukset demonstroivat s/y Dysseliin asentamamme
huippuluokan teknologian tärkeyttä turvallisuuden, kommunikaation ja
navigoinnin saralla. Nautorin tinkimättömyys Swanien merikelpoisuudessa
täydentää pakettia entisestään: isoihin aaltoihin suunniteltu vankka runko,
jykevä riki ja luotettava ohjausjärjestelmä yhdistettynä uuteen teknologiaan
luo puitteet ongelmattomalle ja turvalliselle merimatkalle - matkan pituudesta
riippumatta.
-ossi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti