Sandi -projektimme perimmäinen ajatus on se, että olisi mahtavaa purjehtia pidemmälle ja kauemmaksi mitä meistä kukaan on koskaan purjehtinut ja samalla nähdä maailmaa.
Purjehdushankkeessamme on ollut mukana lukuisia ihmisiä, mutta varsinaisesti koko reissun purjehtii Arimo (kippari), Antti ja Ossi.
Ossi (vas.), Arimo (kesk.), Antti (oik.) |
Tarkoituksena olisi purjehtia Helsingistä ensin Kanariansaarille ja suunnata länteen ylittäen Atlantin valtameri. Tämän jälkeen purjehdimme ympäri Karibiaa, jossa aikomuksenamme olisi käydä mm. St. Lucialla, Mystiquella, Kolumbiassa, Cayman-saarilla, San Andrésin saarilla, Belizessä ja Kuubassa. Tämän jälkeen purjehdimme veneen takaisin Pohjolaan.
Purjehduksen ohella tutustumme reissun kohdemaihin, uimme, sukellamme ja vaeltelemme paikallisilla vuorilla. Myös surffitaitojen parannus on yksi pienemmistä reissun tavoitteista.
Kirjoitamme tätä blogia enemmän tai vähemmän säännöllisesti, mutta tarkoitus olisi kertoa mitä kaikkea olemme päässeet puuhailemaan ja millä tavoin itse purjehdus etenee.
Olemme turkulaisia nuoria aikuisia (karkeasti n. 25-vuotiaita). Arimo ja Ossi ovat juristeja, kun taas Antti on insinööri.
Projektin suunnittelu - tai siinä vaiheessa vielä kaukainen unelmointi - lähti liikkeelle n. vuosi sitten, ollen kuitenkin vielä täysin ideatasolla. Asiat alkoivat hieman hahmottumaan talvella ja keväällä 2013, jolloin projektin porukka alkoi hahmottua. Huomasimme, että olimme kukin itseksemme pohtineet jo samantyyppistä hanketta aiemmin kuitenkaan sen enempää siitä mitään puhumatta.
Myöhemmin aloimme todenteolla kartoittamaan mahdollisuuksia siitä, että olisikohan tämä jossain määrin radikaalilta tuntuva hanke mahdollista ylipäätään toteuttaa - edes näin teoriatasolla. Tämän jälkeen alkoi aito selvitysproessi siitä, että mitä eri asioita pitää ottaa huomioon, miten paljon projekti kustantaa - ja niin, mihin olisimme sitten lähdössä.
Eräs avoin, mutta hyvinkin relevantti kysymys oli myös se, että millä veneellä olisimme lähdössä. Puuhaa siis riitti, eikä projektin toteuttamisesta ollut edelleenkään mitään varmaa.
Sähköpostin "search" -toiminto antoi nähtävästi vain 1000 ensimmäistä projektin tiimoilta lähetettyä sähköpostia. Kommunikaatiota oli siis jonkin verran. Tiimissämme on muuten yksi aamuvirkku ja kaksi iltaisin enemmän aikaansaavaa henkilöä, joten projekti eteni ajoittain lähes vuorokauden ympäri edellisen päivän viimeisten sähköpostien saapuessa 03.xx ja seuraavan päivän ensimmäisten joskus 05.xx...
Selvitystyö eteni ja kevään aikana pääsimme jossain määrin konsensukseen siitä, että projekti pystytään toteuttamaan, reittisuunnitelma oli alustavasti ihan järkeenkäyvä ja keskisuurella todennäköisyydellä rahamme ei lopu ainakaan ensimmäisen parin kuukauden aikana reissuun lähdöstä.
Purjehduksessa vene on melkoisen tärkeä yksittäinen tekijä, joten yllättäen meidänkin hankkeessa sopivan veneen etsiminen ja löytäminen oli yksi hankalimmista vaiheista. Vaikka olimme selvittäneet veneitä yli puolen vuoden ajan käytännössä katsoen päivittäin, ei oikeastaan juuri täydellisen oikeanlaista ja sopivanhintaista venettä ollut löytynyt. Löysimme kuitenkin ilmoituksen Göteborgissa olevasta Swan 41 -veneestä, jota lähdimme katsomaan oikeastaan kirjaimellisesti samalta seisomalta. Vene paljastui aivan täydelliseksi tähän hankkeeseemme - ja tämän lisäksi se oli vielä erittäin hyvin pidetty ja kaikilta osin hienossa kunnossa. Päivän Göteborgissa vietettyämme päätimme ostaa veneen.
Veneen hankinnan jälkeen alkoi veneen varustuksen suunnittelu ja sen laittaminen, jotta näkisimme voisiko projektia toteuttaa. Kirjoitamme blogissamme tästä enemmän - ja veneen varusteisiin voi tutustua nettisivuillamme kohdassa s/y Dyssel.
Keväällä 2014 alkoi tilanne näyttää siltä, että meillä on vene jolla purjehduksen voi toteuttaa, kolmihenkinen crew ja erityisesti halua lähteä seilaamaan. Nyt aivan ensimmäistä kertaa hanke saattaisi ollakin toteuttamiskelpoinen!
Tämän jälkeen olemme suunnitelleet reittiä, selvitelleet lukuisia maahantulomuodollisuuksia, järjestellyt muita asioita ja nyt pidemmälle kesään tullessa projektin to-do -lista alkaa näyttämään vihreältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti