Helsinki - Visby – Bornholm
Tervehdys eteläiseltä Itämereltä!
Itämeren ’ylityksen’ alkupuolella Helsinki-Visby tuuli
keskimäärin noin 10-15m/s ja ajoimme pääosan matkasta joko ykkös tai
kakkosreivillä sekä loppumatkasta isosti reivatulla genualla. Saavuimme
aurinkoiseen Visbyn kaupunkiin keskiviikkona puolen päivän jälkeen (reilut 40 h
Helsingistä).
Auringonpaiste olikin suhteellisen toivottu muutos aiemman
muutaman vuorokauden säätilaan, joka koostui lähinnä sateesta, kovemmasta
sateesta ja rankkasateesta (välillä ei ollut aivan täyttä varmuutta lensikö
vesi taivaalta vai merestä, mutta märkää se joka tapauksessa oli). Pääsimme
myös testailemaan uusia Ursuitin kuivapukuja, jotka osoittautuivatkin varsin
onnistuneeksi hankinnaksi sadehatun, pelastusliivien, valjaiden, neopreenihanskojen
ja goretex-sukkien kanssa kombona käytettynä.
Visby on periruotsalainen saaristokaupunki vanhoine Hansa-aikaisine
linnoituksineen Gotlannin saaressa. Visbyn satamaan saapuminen onnistuu
helposti myös hämärällä ajamalla viitoitettua linjaa jykevien aallonmurtajien
sisään, jossa aallokko ei häiritse laisinkaan. Meidän lisäksi satamassa oli
yhteensä viisi muuta venettä ja yhden HR-39 kippari tulikin tiedustelemaan
mitenkä pahaa aallokkoa meillä oli ollut.
Ilmatieteenlaitoksen säätiedotuksen
mukaan vallitseva aallonkorkeus reissullamme oli jotakin reilut kaksi ja puoli
metriä, korkeimpien aaltojen mennessä vajaaseen neljään metriin. Dyssel kulki
oikein mukavasti aaltojen ylitse. Sen verran aallokko kuitenkin meitäkin
siirteli ylös-alas, etteivät pimeällä viittojen valot oikein näkyneet muutamaa
välkähdystä pidempään. Tämän lisäksi koppasimme muutaman jämäkämmän aallon aika
näyttävästi suoraan veneen ylitse/kannelle/purjeisiin/sitloodaan/päin
ruorimiehen näköä.
Heti satamaan saavuttuamme lastasimme kannen täyteen
erinäköisiä kastuneita purjehdusvermeitä, jotka kuivuivatkin mukavasti
auringonpaisteessa. Kävimme myös kiertelemässä kaupunkia ja nappaamassa kahvit
rantaravintolassa. Illalla Antti laittoi huikeaa ruokaa, jonka jälkeen ei
mennyt kovinkaan pitkään kun kaikki olivatkin jo unten mailla…
Vaikka Visbyssä paistoikin aurinko, päätimme kuitenkin
lähteä heti aamulla kahdeksan aikaa – ja 10 tunnin yöunien jälkeen - kohti Tanskan
Bornholmia joka sijaitsee Visbystä noin 200NM lounaaseen. Itämerellä ei ollut
jäljellä juuri yhtään aallokkoa ja pääsimmekin pitkän matkaa reilun kuuden
metrin myötäisissä tuulissa suoraan kohti etelän lämpöä. Tällä kertaa tuuli ei
todellakaan noussut kuten vajaa pari vuorokautta sitten, vaan tyyntyi
pikkuhiljaa. Koitimme pitää vauhtia yllä vaihtamalla Genuan Code 0 –purjeeseen,
mutta edes tämä ei oikeastaan enää auttanut ja jäimme lillumaan täydelliseen
pläkään. Jäimme odottelemaan tuulta ja kävimme uimassa, parantelimme
preventteriä ja rasvasimme peräsinakselin. Olimme kuitenkin kaikki sitä mieltä,
että tähän ei jäädä nyt jäitä odottelemaan vaan räjäytimme Volvon käyntiin. Erään
visbyläisen mukaan Visbyyn kieppeille ei enää kylläkään muodostu juurikaan
jäätä. Joka tapauksessa ajelimme kuitenkin koneella aivan täydellisessä
pläkässä kohti etelää.
Tuulta ei ollut oikeastaan koko yönä vaan köröttelimme
edelleen koneella. Öölandin eteläpuolella on aika paljon laivaliikennettä, jota
oli hauskaa seurailla automaatin pitäessä kurssia. Dyssel on varustettu
integroidulla AIS –järjestelmällä. AIS (automatic identification system) on
kyllä todella pro keksintö. Järjestelmää käytetään siis muiden alusten
tunnistamiseen ja niiden liikkeiden seurantaan. Olemme integroineet AIS –datan
tulemaan suoraan plotterin näytölle, johon B&G:n plotteri piirtää AIS varustellut
laivat ja näyttää niiden kurssin sekä ohituspaikan. Myös Dyssel näkyy
vastaavasti muiden laivojen plotterien näytöillä. Tämän lisäksi AIS -järjestelmässä
on hälytys, mikäli jokin alus tulee törmäyskurssille taikka muutoin liian lähelle,
alkaa hälytysjärjestelmämme hälyttämään sitloodassa ja sisällä. Olemme pitäneet
myös tutkaa päällä aina pimeällä. Tutkan overlay –toiminnolla yhdistettynä AIS
–dataan, saamme plotteriin melko paljon optista navigointia helpottavaa ja
suhteellisen luotettavaa tietoa.
Olemme saaneet melko paljon palautetta, ettei nettisivuilla
oleva AIS –feed toimi.
Tämä ei tarkoita sitä, että meidän oma AIS ei toimisi. AIS
järjestelmä toimii VHF –signaalilla ja on tarkoitettu laivojen väliseen suoraan
kommunikointiin noin 20-30 mailin sisällä. Marinetrafficin AIS data ei siis
sinällään liity millään tavoin itse AIS järjestelmään vaan dataa kerätään käsittääksemme
eri rannikkoasemilta lähinnä harrastemielessä tiedoksi muille käyttäjille.
Kaikki rannikkoasemat eivät todennäköisesti raportoi saamaansa dataa
Marinetrafficin sivuille. Tältä osin lienee järkevämpää seurata matkaamme
satelliittipuhelimen puolelta, johon löytyy linkki myöskin nettisivujen
etusivulta osoitteesta sandi.fi. Toisaalta Marinetrafficiin saa sähköpostilmoituksen
saapumisestamme seuraavaan satamaan!
Testasimme tällä pätkällä myös ensimmäistä kertaa uutta
vesigeneraattoria. Hydrogeneraattorin tarkoitus on tehdä sähköä. Kyseessä on
siis propelli joka lasketaan veteen ja tämän jälkeen sähköä alkaa tulemaan. Ensimmäisten
kokemustemme perusteella vesigeneraattori tosiaan tuottaa aika lailla sähköä.
Kirjoitamme sähköntuotannostamme lisää kun meille tulee enemmän maileja ja
pystymme havaitsemaan sähkön tosiasiallista tuotantoa ja kulutusta paremmin.
Näillä näkymin näyttää kuitenkin siltä, että aurinkopaneelien,
tuuligeneraattorin sekä vesigeneraattorin yhdistelmällä aurinkoisessa
sivutuulessa Dysselissä on pieni paikallinen sähkölaitos. Emme kuitenkaan
toistaiseksi harkitse sähkön myyntiä.
Viimeiset satakunta mailia Bornholmista pääsimme jälleen
hyvää vauhtia purjein. Tällä kertaa etupurjeena oli code 0, jolla veneemme
kulkee sivutuuliin oikeinkin mallikkaasti. Tuuli kääntyi hieman sivuvastaiseksi
ja vaihdoimme purjeen tavalliseen rullagenuaan, joka sekin vei meitä hyvää
vauhtia eteenpäin.
Bornholmiin emme kuitenkaan aivan ehtineet ennen pimeän
tuloa, vaan saavuimme sinne noin 22.30. Satama on hyvin suojainen useamman
aallonmurtajan sisällä.
Huomenna käymme hieman tutkimassa miltä paikka varsinaisesti
näyttää. Tämän jälkeen matkamme jatkuu kohti Saksaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti