This was Africa
Kun kerran Marokkoon saakka ollaan tultu, niin ajattelimme
käydä sitten tutustumassa maahan kunnolla. Varsinkin kun tulli ilmoitti, että
emme voi poistua aikaisintaan kuin keskiviikkona, niin mitäs sitä muuta kuin
kylille mars.
Seilorin ensimmäinen askel Tangeriin ei tapahtunut metrin
levyiselle aisalle Swanin sivuportista. Sen sijaan, nousimme metrin verran
ylöspäin noin 60 jalkaiseen metallipaattiin joka oli noin metrin päässä
veneemme kyljestä. Kavuttuaan tyylikkäästi tämän rautapaatin kannen läpi
herättämättä hirvittävästi huomiota, seurasi tätä kahden metrin lasku 27
jalkaisen pienemmän purjepaatin kannelle. Tämä vene ei muuten ollut käynyt merillä
muutamaan vuoteen ja vaikutti tarvitsevan esimerkiksi uuden kannen. Ja ehkä
uuden maston. Tuota venettä olisikin mukava laittaa kuntoon Inkoon hallissa
pimenevässä syysillassa, jos tässä ei mitään muutakaan keksi… Viimeinen este
ennen Afrikkaan jalkautumista oli laivalaituri, joka oli muutamaa metriä
korkeammalla kuin tämä 27 –jalkainen purkkari. Valtava traktorinrengas-fendari
kuitenkin tarjosi olosuhteisin nähden lähestulkoon laakonkimaisen
mahdollisuuden kiivetä maankamaralle. Dufourilla tulleiden vanhempien
herrasmiesten piti kiivetä vielä meidänkin kannen läpi.
Siinä sitä seistiin. 500 metriä pitkällä laivanlaiturilla.
Keskellä Tangeria. Parkissa laiturilla pari laivaa, se 27 jalkainen paatti,
metallipaatti, luotsivene, me, Dufour 40 ja helkkarin monta kalastajapaattia. Laiturilla
oli meidän lisäksi kulkukoiria ja useampi villikissa.
'laituri' |
Aikamme pyörittyämme moottoritiemäisellä laiturilla (ei joka
laiturilla ole neljää ajokaistaa!), lähdimme jatkamaan matkaa kohti keskustaa.
Näimme kauempana suuren täyteenrakennetun kukkulan. Luultavasti tuolla Tangerin
700 000 asukasta asuvat. Lähdimme kävelemään kohti mäkeä.
Olimme aiemmin hieman ihmetelleet miksiköhän suuri
laivasatama on niin autio. Kävellessämme ulos vartioidusta portista tajusimme,
että ehkä tänne ei varsinaisesti voi vain kävellä. Asia selkeni varmasti
käveltyämme toisen aseistuin vartijoin varustetun viisi metriä korkean portin
läpi. Paikka ei ollut sellainen, että sieltä olisi saanut mitään avainkortteja
tai vastaavia, joita olisi voinut esitellä vartijoille näyttääkseen että meillä
on oikeasti jotain asiaa tänne takaisinkin. Mehän emme siis olleet missään
valmiissa venesatamassa, vaan lähinnä kuokkimassa suuressa teollisuussatamassa.
Vartijat kuitenkin morjenstivat ja näyttivät olevan varsin
tietoisia meidän olostamme. Siitä vaan ulos. Ennen toista suurta porttia eteen
ilmestyi melkoisesti ylibuukattu kalasatama. Edestä avautui yksi ehkäpä
mieleenpainuvimmista näkymistä kaikkine epäloogisine ja karuine systeemeineen:
Tämä oli kalastajien valtakuntaa. Sivustalla oli suuria halleja, joiden eteen
oli pysäköity pakettiautoja. Halleihin kurkatessa siellä oli kymmeniä kasoja
kaloja. Kaloja kannettiin pakettiautoihin ja sieltä varmaankin marketteihin.
Logistiikka pelasi. Joku oli pinonnut muutaman kalan tien reunaankin. Tavoitteenamme
olisi saada näitä kaloja jatkossa, sillä ne olivat ehkä 50 kertaa suurempia
kuin meidän nostamat makrillit.
Kalapaatit kelluivat ja olivat kiinnitettynä oikeastaan vain
toisiinsa yhdessä klöntissä siten, että suuren satama-altaan päästä päähän
olisi voinut kävellä veneiden kansien kautta. Muutamassa aiemmassa satamassa parin
muovipussin kelluessa olen ajatellut, että pestään veneen pohja jossain missä
on ”vähän puhtaampaa” vettä. Tässä satama-altaassa dieselvanat ja lammikot
värjäsivät veden pinnan. Tämän lisäksi muutamista vanhemmista paateista vuosi
jotain raskaampaa öljyä mereen; tällaista paksua mustaa öljyä en ole nähnyt aiemmin
meressä.
Lähistöllä poltettiin kivihiiltä. Tämän seurauksena ilmassa
oli pistävä poltetun hiilen haju oikeastaan koko ajan. Tähän hajuun ei
muutamassa päivässä millään tuntunut tottuvan.
Kalasatamaa pitkin kävellessä näimme muutaman
kalaravintolan. Lupasivat meille kolmelle täyden dinnerin yhteensä kympillä.
Emme kuitenkaan jääneet tähän, sillä veneemme masto käytännössä näkyi edelleen.
Tulimme sille toiselle suurelle portille. Näitä vartijoita ei näyttänyt
kiinnostavan tippaakaan. Lähdimme näin pois koko satamasta. Ensimmäisenä
vastaan tuli pankki, jossa kävimme vaihtamassa 20EUR noin 200 paikalliseen
rahaan.
Sataman ulkopuolella oli ehkä sadan neliömetrin kokoinen
valaistu mainos alueen satamanrakennusprojektista. Projekti on siis se satama,
johon olimme ajatelleet tulla. Reedsin satamaopas ilmoitti kyseisen sataman
valmistuneen viime vuonna pitkän rakennusurakan päätteeksi. Alueelle oli
tarkoitus rakentaa megaluokan luksussatama, hotellit, rannat ja muukin
infrastruktuuri. Jostain syystä rakennusprojekti oli kuitenkin mennyt jäihin
tehden melkeinpä koko Tangerin keskustan rannasta rakennustyömaan. Yhtään
sataman rakennusta ei siis ollut vielä valmistunut. Ainoastaan yksi kolmesta
satama-altaaasta oli kaivettu maahan. Meille rakentamisen keskeytymisen syy ei
missään vaiheessa selvinnyt. Siitä huolimatta tuntui juuri siltä, että
eksoottinen kaupunki vain muutaman tunnin purjehduksen päästä Espanjasta taikka
Gibraltarilta voisi olla melkoinen lomaparatiisi kunnon sataman kanssa. Näin
varmasti hankkeen aloittanutkin kaveri oli pohtinut. Toivottavasti
rakennusprojekti ei jää puolitiehen, sillä ilman koko hässäkkää kaupungin rannat olisivat paljon vähemmän sotkuiset.
Toisaalta sotkuinen kalasatama tarjosi elannon usealle
sadalle kalastajalle. Öljyiset ja ruosteiset kalapaatit ja luksussatama ei
oikein soinnu yhteen. Kalastajat rahtasivat veneitään yötä päivää. Yhteen
veneeseen lastattiin kanistereittain juomavettä. Kalamatkat taitavat olla
useiden päivien reissuja kauemmas avomerelle.
Kävelimme kohti olettamaamme keskustaa. Mukaamme lyöttäytyi
eräs marokkolainen kaveri, joka sinnikkäästi lupasi opastaa meidät maan
tavoille. Lysti ei maksanut kuin kympin. Jätimme kuitenkin tämän tarjouksen
ottamatta, koska ajattelimme, että tähän maanosaan palaa jo muutenkin rahaa
täysin länsimaisten satamamaksujen vuoksi. Jep, satamamaksu oli melko kallis.
Tämä tuli meillekin täytenä yllätyksenä, kun emme varsinaisesti kokeneet olevamme
marinassa, muun muassa siksi ettei veneemme oikeastaan koskettanut mistään
kohtaa sataman infrastruktuuria. Sen lisäksi maksoimme hieman laivaa
ylläpitävälle kaverille, että saatoimme käyttää hänen laivaansa keulan
kiinnittämiseen.
Joka tapauksessa emme olleetkaan matkalla Tangerin
keskustaan. Olimme ennemminkin suuntaamassa Tangerin vanhaan kaupunkiin, joka
olikin melkoinen nähtävyys. Ranskan kieli ei ole ikävä kyllä osaamisalueemme
ytimessä, joten olimme jossain määrin ehkä olettaneet että tämä vanha kaupunki
olisi keskusta, vaikka tullivirkailija varmaan tarkoitettiinkin että tätä ette
Euroopassa näe. Kävimme Medinan kaupunginosan markkinoilla pyörimässä.
Äärimmäisen sokkeloiset kapeat kujat olivat täynnä maataloustavaraa ja ihmisiä
ostamassa ruokaa ja tarvikkeita. Korkeat talot varjostivat näkyvyyden ja
ihmisjoukon keskellä kävelimme massan mukana eteenpäin. Ostimme leipää.
Näytimme erottuvan joukosta, koska meille tultiin myymään kaikennäköistä
epämääräistä.
Medina oli omalla tavallaan aika vaikuttava paikka – ihmisiä
myymässä omia kananmuniaan kappalehinnoin. Toinen huomiota herättävä asia
markettikujilla oli ihmisten paljous. Ihmisten
suuri määrä tuntui jollain tavoin korostuvan siinä, että kaksi metriä kapeilla
kujilla oli vielä markkinakojut ja myyntipisteet.
Liiketoiminnan keskeytti neljän tunnin välein alkavat
uskonmenot rukouskutsuineen. Olemme tosiaan neljänneksi suurimmassa
islamilaisessa valtiossa. Asian toisaalta huomasi myös siitä, että kävimme
syömässä aivan loistavat kevyet lounaat paikallisessa ravintolassa. Uuden maan
bisset piti tällä kertaa skoolata appelsiinimehulla, sillä bisseä (eikä mitään
muutakaan alkoholipitoista) ei kuppilasta saanut.
Pääsimme pikkuhiljaa Tangerin oikeaan keskustaan. Meininki
näytti länsimaiselta, vaikka liikenne oli melko katastrofaalista. Löysimme jopa
Afrikan Times Squaren (näin asiaa itse tulkitsin), joka oli isohko
liikekeskittymä hirvittävän suuren liikenneympyrän keskellä. Katsoin
liikenneympyrän toimintaa, eikä asia avautunut. Liikenneympyrää edelsi
liikennevalot joka suunnista. Tästä huolimatta näytti siltä, että kaikki
liikennevalot osoittavat punaista yhtä aikaa, jolloin ympyrä tyhjentyi. Tämän
jälkeen kaikille tuli taas vihreä. Ei ymmärrä. Marokkolaiset ajavat autoja
hyvin, sillä liikenne sinällään eteni oikeastaan ilman mitään häiriöitä.
Keskustan ympärillä oli suuri hiekkaranta. Hiekkarannalla
oli pari kamelia. Ihmisiä oli kerääntynyt ”katselemaan Eurooppaa” - Espanjan
korkeat rannat näkyivät selvästi vastarannalla. Satamassa näimme muutaman
katamaraanin, jonka kyljissä näytettiin mainostavan Espanja-Tanger välin
kestävän 20 minuuttia. 40 solmun nopeudella suunnilleen. Jollakin ilveellä 16
mailiin on saatu aikaiseksi aikamoinen elintasoero.
Näimme muutamia turistiryhmiä, jotka olivat tulleet nopeilla
katamaraaneilla päiväretkelle Tangeriin. Turistiopas kailotti, ettei kukaan saa
lähteä omatoimisesti kiertelemään kaupunkia. Varmaan näinkin, mutta ehkä
yhteenvetona Tangerista voisi heittää muutamia juttuja. Ensinnäkin, paikka
vaikutti olevan hyvin turvallinen. Lisäksi ulkomaalaisia pidettiin selvästi
arvossa ja ihmiset näyttivät pitävän siitä, että paikkaan on saapunut muualta
porukkaa. Virkamiesten vieraanvaraisuus ilmeni sitä kautta, että sekä
satamamestari että käsittääkseni tavallinen poliisi tuli tiedustelemaan meiltä
onko kaikki kunnossa. Totta kai meillä oli kaikki kunnossa.
Biitsiä. Vasemmassa reunassa näkyy Eurooppa. |
Lähdimme illansuussa takaisin veneelle.
Ongelmallisempia puolia Tangerista voisi olla esimerkiksi
se, että tällä hetkellä sataman puute ajaa varmasti monet veneilijät pois
maasta. Kieltämättä asia yllätti meidätkin. Venettä ei ole mukavaa jättää ihan
random paikkaan. Erityisen otollinen kohde Tanger olisikin juuri veneilijälle,
koska siellä voisi muutaman päivää tutustua kaupunkiin ja jatkaa sen jälkeen
vaikka Eurooppaan taikka Kanarialle. Tästä huolimatta Tangerissa ei ehkä ihan
riitä nähtävää vaikkapa viikon reissulle, ellei tietysti käy muissa Marokon
kaupungeissa kuten esim. pääkaupungissa Rabatissa. Tangerista ei välttämättä
myöskään ole parasta lähteä millekkään pidemmälle legille, koska Espanjan
puolella kaikki ostokset jne. saa hoidettua huomattavasti helpommin. Tietysti
myös asioiden hoito on erilaista: tullin virkailija ilmoitti, että voimme
lähteä vasta tiettynä päivänä. Pankkivirkailija laski vahingossa ensin
vaihdetut rahamme väärin. Myös satamamaksu taisi olla aika päästä keksitty.
Jottei homma mennyt täysin lomailuksi, otimme Antin kanssa proggikseksi selvitellä edellisellä legillä sotkuun menneet kalastussiimat. Vedimme kaksi solmussa olevaa siimaa mahdollisimman suoraksi ja aloimme selvittelmään niitä laivalaiturilla. Useat ohikulkevat kalamiehet tarkastelivat siimaamme suurella mielenkiinnolla. Rapalan uistin ei selkeästikään herättänyt yhtä paljon mielenkiintoa kuin vihreä siimamme. Siimaa meillä on muuten nykyisten laskelmien mukaan reilut parisataa metriä.
Kokonaisuudessaan Tanger on turvallinen ja hieman eksoottinenkin
paikka, jolla olisi paljon enemmän annettavaa kunnon infrastruktuurilla. Ehkäpä
juuri parhain tapa vierailla Tangerissa on ottaa parin tunnin laivamatka
suoraan kaupungin ytimeen ja hengailla siellä jonkin aikaa.
Tullimies koputteli kannellemme keskiviikkoaamulla, että
voitte halutessanne lähteä. Lähtö edellytti reissun toistaiseksi pisintä loikkaa takaisin veneeseen. Kaikkien köysien irroittamiseksi piti juosta 100 metriä, ja toivoa, että vene on vielä näköetäisyydellä.
Tuulen puhaltaessa sivulta, lähdimme keskiviikkona
aamupäivällä Code 0 –purjeella kohti Gibraltaria. Pyrimme jättämään mahdollisimman paljon Afrikan tomusta Tangerin laitureille.
-ossi
Kiitokset matkatunnelmista! Milloinkas teillä on ETA Las Palmasiin? Siellä tavataan! T: Annika/Defyr
VastaaPoista