Euroopan unionia,
löytöretkeilijöitä ja aurinkoa Lissabonissa
Belgiassa, Espanjassa sekä Portugalissa kaikkialla liehuu
Euroopan lippu mantereen yhtenäisyyden nimissä. Sinällään kyseinen lippu liitetään
usein Euroopan unionin toimintaan ja EU-lipuksi kyseistä lakanaa voidaan kai
nykyään sanoa.
Joka tapauksessa täällä eteläisessä Euroopassa lippua
liehutetaan myös satamien ulkopuolella ympäri kaupunkia, vaikkei olekaan mikään
EU-päivä. Muiltakin osin EU näyttäisi olevan ihmisten mielestä oikein jees
juttu. Hyvä näin. Suomi muuten kuuluu samaan kerhoon, mutta mielestäni ainakaan
EU lippuja ei juurikaan Suomessa näy. Ihmisten suhtautuminen järjestöön toivottavasti
on kuitenkin vähintään yhtä hyvällä tolalla, sillä EU on ainakin kirjoittajan mielestä
aika lailla jees juttu.
Se, että kuka tahansa voi purjehtia 2500 mailia Euroopan
unionin sisällä ja maksaa satamamaksun kahdenkymmenen euron setelillä, on kuitenkin
melkeen millä tahansa mittapuulla aika erityislaatuista.
Näin ruohonjuuritasolla asiaa tarkasteltuna voi heittää
sellaisenkin esimerkin, että olemme vierailleet tähän mennessä melkein
kymmenessä valtiossa reissullamme. Kaikki paitsi yksi valtio kuuluu
Schengen-sopimukseen (kyseinen mesta on btw UK, ylläri..). Melkoisen säädön
jälkeen löysimme, että syystä ja perusteista mitkä meille ei oikein auenneet,
saatoimme saapua Englantiin periaatteessa kuin mihin tahansa muuhun
Schengen-alueen maahan. Muilta osin olemme liikkuneet Schengen-alueella ilman
minkäänlaista byrokratiaa taikka velvollisuutta tullata taikka tehdä mitään
muutakaan säätöä saapuessamme satamiin. Tämä meininki loppuu Karibialla.
Euroopan yhdentymisestä voisi heittää toisenkin aika
mielekkään esimerkin suoraan elävästä elämästä: Pääsimme tutustumaan hyvin eksklusiivisesti
yhteen EU:n kolmestakymmenestäkahdesta virastosta. Kyseinen virasto on Euroopan
meriturvallisuusvirasto (EMSA). Viraston pääjohtaja Markku Mylly hyvin
ystävällisesti esitteli meille koko viraston toimintaa ja kävimme paikan päällä
katselemassa miltä paikka näytti.
Virasto (lyhyesti) toimii sekä EU:n asiantuntijaelimenä ja
vastaa meriturvallisuuteen liittyvän lainsäädännön kehittämisestä, mutta sillä
on myös operatiivisia tehtäviä liittyen merien suojeluun.
Esimerkiksi AIS:n pakollisuus yli 15m kalastusaluksissa ja
käytännössä kaikissa kauppalaivoissa on tällaista hyödyllistä ja huomattavasti
meriturvallisuutta parantavaa säädöstekstiä, joka on saatu implementoitua koko
Euroopan unionin alueelle. Dysselinkin iltavahtia helpottaa AIS:n tuottama
tieto kalastajien paikallaanolosta taikka mahdollisesta törmäyskurssista meidän
kanssa. Lisäksi virasto ylläpitää erinäköisiä tarkastusjärjestelmiä, jolla
seurataan EU:n tulevien laivojen kuntoa. Mikäli jokin puute havaitaan, se
merkitään rekisteriin. Mikäli rekisteristä löytyy korjaamattomia puutteita, ei
laiva pääse kohdesatamaan. Tämä sanktio on niin tehokas, että kauppamerenkulun
laivasto on ilmeisesti suurimmalta osalta melko hyvässä kunnossa.
Tämän (ja muiden tehtävien tietysti) lisäksi virasto seuraa
Euroopan merialueella kulkevaa massiivista laivaliikennettä (mm. s/y Dysseliä!)
erinäisten satelliitti –ja AIS –datan mukaan. Operatiivinen toiminta tuottaa
valtavan määrän erinäköistä dataa liittyen alusten liikennöintiin. Tästä
datasta koostetaan erinäisiä tietopalveluja eri organisaatiolle.
Mikäli jokin laiva pumppaa pilssiöljyt EU:n merialueelle,
saadaan satelliittiteknologialla kyseinen tapahtuma taltioitua. Tämän jälkeen
lähtee aivan oikeutetusti sakko&häkki kyseisen laivan omistajille.
Vierailu virastossa oli kaikin puolin mahtava ja haluamme
kiittää suuresti Markkua esittelystä!
Kävimme myös Lissabonin free walking tourin, joka oli myös
aika lailla rento ja leppoisa tapa tutustua kaupunkiin. Konseptin ydin on
siinä, että nuoret opiskelijat vetävät ilmaisia parin tunnin kiertoretkiä
suurien kaupunkien keskustoissa. Kierroksen päätteeksi opasta voi tipata,
mikäli kokee kierroksen olleen hyvä. Meidänkin kohdalla oppaamme osasi kyllä
hoitaa hommansa.
Lissabonia kierrellessä aika monessa paikassa on erinäköisiä
kivijalkoja, joiden päällä on erinäköisiä hahmoja. Purjehdukseen liittyy
erityisesti herra Cabral, jonka patsasta kävimme katselemassa. Heppu löysi
Brasilian reilut 500 vuotta sitten. Brasilia ei kuitenkaan jaksanut hengailla
mukana kuin muutaman sataa vuotta ja päätti itsenäistyä omaksi valtioksi
1800-luvulla.
Aurinkoa riittää. Tänään uhrasimme aikaa yhden miestä korpeamaan
alkaneen dieselvuodon selvittämiseksi. Kyseinen pieni vuoto koneen alle paikantuikin
ja homma tuli kuntoon. Asiaa on pyritty selvittämään aiemminkin, mutta nyt tämä
piti saada valmiiksi. Samalla tuli vaihdettua öljyt, vaihteistoöljyt,
impelleri, laturin hihna ja kaikkiin näihin filtterit & tiivisteet, jotta
Volvomme hurisee yhtä moitteettomasti jatkossakin. Huollot oli järkevää
ajoittaa tähän, sillä Cascaisin satamassa näyttää olevan ensiluokan
kierrätyspisteet kaikille toimenpiteistä aiheutuneille öljyisille matskulle.
Täällä on ollut melko tyventä ja siitä syystä emme ole
oikein voineet lähteä merillekään. Lisäksi aaltoennusteen mukaan Islannissa
(tai jossain muualla) on puhaltanut sillä tavoin, että täälläkin on aikamoista
maininkia. 1 metrin maininki voi periaatteessa nelinkertaistua Portugalin
matalaan rannikkoon osuessaan. Tässä veneen kannella kirjoitellessa Cascaisin
sataman n. 4 metriä korkean aallonmurtajaan pamahtelee suuret aallot jotka
lyövät varmaankin lähemmäs kymmenen metrin korkeuteen osuessaan
aallonmurtajaan. Maininki siirtää sen verran vesimassoja satamankin sisällä,
että veneet vetelevät pientä rallia aisapaikkojen ympärillä. Tältä puolelta
aallonmurtajaa tarkasteltuna näyttää ihan siistiltä.
-ossi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti