Länsirintamalta ei
mitään uutta
Ilmapiiri on lievästi sanottuna odottava.
Ajattelin julkaista blogipostin juuri ennen lähtöämme, mutta
kuinkas sitten kävikään. Inhottava läheltä menevä Matti Matalapaine (tai
englanniksi Larry Low) syvenee ja sotkee hieman lähtöaikatauluamme. Näillä
näkymin lähdemme huomenna. Vallitseva säätila on osoitus siitä, että mikään
mikä ei ole varmaa, ei ole varmaa.
Olemme nyt hengailleet Bermudalla parisen viikkoa. Olli
liittyi seuraamme viikko sitten ylitystä varten – veneestä löytyy jälleen
lääkärismies, jotenka ehdotonta loukkaantumiskieltoa voidaan mahdollisesti hieman höllentää.
Asiasta lentokalaan - ei ole Mäkkäriä Bermudalla.
Paikallinen laki kieltää multikansalliset
pikaruokaravintolaketjut. Pikaruokaketjuista edustettuna tosin on KFC. Tämä
saattanee johtua siitä, että bermudalaiset pitävät kanasta. Perinteisen
mäkkärireissun sijasta tyydyimme KFC:n kanaan. Kävimme myöhemmin syömässä myös
vähän paremmassa paikassa Wahoota.
Bermudalla sen sijaan on polvisukkia ja bermudasortseja. Sää
on kuitenkin muuttunut suosiollisemmaksi lämpötilan suhteen, merivedenkin
lämpötila on noussut muutamalla asteella. Kävimme perinteiseen tyyliin
pesemässä veneen pohjan. Trooppiseen ilmastoon tottuneille jätkille meinasi
tulla vedessä hieman vilu. Nyt täällä tosin on jo kaikilla Suomen mittareilla
kesä.
Bermudan pääkaupunki on Hamilton. Kävimme siellä useaan
otteeseen tutustumassa kaupunkiin. Bermudasta keskusteltaessa on kuitenkin hyvä
pitää mielessä, että koko paikka on suunnilleen Naantalin kokoinen mesta.
Hamilton on kertakaikkiaan upea pikkukaupunki, jossa järjestellään jo kovaa
tohinaa vuoden 2017 Americas Cuppia. Kyseessä on suurimuotoinen
purjehduskilpailu. Olisikohan maailman vanhin.
Kävimme myös vanhalla telakalla, jonne pääsi näppärästi
lautalla Hamiltonista. Telakka on loistoristeilijöiden suosimaa aluetta, joten
turisteista pidetään hyvää huolta.
Dyssel on niin huikeassa kunnossa, että tällä kertaa piti
huoltotoimenpiteitä kaivaa suurennuslasin kanssa. Huomasimme jo aiemmin, että
genuan nostimen ohjuri on kulunut. Päätimme ajankuluksi käydä kysymässä, josko
täältä löytyisi vastaavaa. Halyard
strainer löytyikin heti ensimmäisestä kaupasta. Osa oli itse asiassa
identtinen omamme kanssa. Ostimme kalikan ja ajattelimme että senhän voi nyt
laittaa kiinni saman tien. Genuan nostimen ohjuri on siinä mielessä ihan
relevantti osanen, että ilman sitä nostin voi kiertyä haitaten rullajennyn
toimintaa.
Vanha osa oli perinteiseen Nautor-styleen kiinni kolmella 6
mm paksulla monel-popniitillä. Muutaman katkenneen poranterän jälkeen kulunut
osa antoi periksi ja saimme sen irti. Ongelmaksi meinasi muodostua se, että omaan
popniittikoneeseemme ei mene kuin neljän millin popniitit (myös näiden neljän
millin popniittien ampuminen pienellä yhden käden systeemillä vaatii aika kasan
puristusvoimaa jo ihan maanpinnallakin).
Ratkaisuksi muodostui jenkojen tekeminen vanhoihin reikiin.
Jännittävintä parinkymmenen metrin korkeudessa puuhailussa on se, ettei pudota
meidän (lainassa olevaa) ainoaa jenkatyökalua mereen. Etenkin kun kierteiden
tekeminen onnistui melko pienissä osissa genuan profiilin estäessä 360 asteen
kierroksen. Kalikka menikin näppärästi kiinni heti kierteiden syntymisen
jälkeen. Ja kaikki osat pysyivät vielä tässä vaiheessa tallella.
Mastoon kiipeämiseen alkaa tulla pientä otetta. Nopeiten
toppiin pääsee vantteja pitkin silppaamalla. Meininki toimi edellä kuvatussa
projektissa siten, että pääinsinööri toimi offshore tiimissä merenpinnan
tasolla projektin työnjohtajana ja toimitti mastoon tarvittavia työkaluja
erillisellä nostimella. Juuri kun homma oli valmis, ajattelimme vielä vähän
siottaa valmista jälkeä, ettei mikään terävä kulma voi jäädä kiinni spinnuun.
Pudotimme sioituslaitteen mereen. Tästä saimme ensimmäisen mastossa
työskentelyn tuloksena syntyneen materiaalivahingon.
Sioituslaitteen kohtalo oli muutoinkin jännittävä: hävitimme
paremman sika-prässin. Moni voisi kuvitella ettei 41 –jalkaiseen purjeveneeseen
saa hävitettyä mitään. Väärin! Prässi hävisi Ranskassa ja löytyi vasta
Hollannin Antilleilla.
Valmistautuminen on muiltakin osin sujunut hyvin
rauhallisissa merkeissä. Eilen illalla Arimo puuhasi aikansa kuluksi jotakin
niin pienimuotoista että en enää oikeastaan edes muista mistä oli kysymys.
Antti teki makaronilaatikon merelle. Itse valmistin lasagnen. Nyt meillä on
muutamaksi päiväksi valmista ruokaa. Tämän lisäksi järjestelin
kolikkolaatikkomme – valuuttaa on Kuuban pesoista itäisen Karibian dollariin. Euroja
lähinnä kolikkoboksista kaivelin.
Muutamana edeltävänä yönä Bermudan ylitse on mennyt
voimakkaita ukkoskuuroja parin matalapaineen ohella. Taivaalla salamoi
hienosti.
Olimme pitkään ankkurissa St. Georgen välittömässä
läheisyydessä. Siirryimme jälleen ylihintaiseen satamaan, jossa on aika hyvä
edustus pohjoismaista – kaksi suomalaista ja yksi norjalainen vene. Suomalainen
s/y Chiara saapui tänään aamupäivällä. Olivat olleet melkoisessa tuulessa
viimeisen yön ennen saapumista Bermudalle. Norjalaiset lähtevät tänään. Tämän
lisäksi satamassa on yksi venäläinen ja yksi jenkki paatti.
Pitkän suunnittelun päätteeksi vaihdoimme Antin kanssa
partatyyliäkin. Viileän valtameripurjehtijan parran sijasta meillä on nyt komeat
viikset. Myös tämän tempauksen osalta toivon lähdön koittavan melko nopeasti…
-ossi
Tsemppiä ylitykseen! Innolla seurailemme blogianne, toivottavasti Euroopan puolella tavataan :) Suotuisia tuulia siis!
VastaaPoistaJuulia & Samuli