lauantai 18. huhtikuuta 2015

Odottavan aika on pitkä

Dyssel odottaa. Dysselin miehistö odottaa. Bermuda ei ole lainkaan huono paikka odottaa.

Koko matkamme luultavasti haastavin ja vaikein purjehduspätkä on nyt edessä. Tarkoituksenamme on ylittää Atlantti takaisin Eurooppaan päin Pohjois-Atlantin kautta. Tätä legiä on kuvattu myrskyisäksi, vetiseksi, kylmäksi ja mitä näitä ikäviä adjektiiveja nyt onkaan. Ainakin on sanottu, että aurinkoinen sunnuntaipurjehdus on tästä yhtä kaukana kuin juhannuspäivä jouluaattona. Pohjois-Atlantti tarjoaa yleensä todella vaihtelevaa säätä, isoja aaltoja ja kovia tuulia & kylmää sekä kosteaa ilmaa – mikään näistä ei oikein uppoa matkapurjehtijan unelmaan.

Tarina on hieman eri kuin menomatkalla: ylitys Karibialle onnistui helposti ARC:n kanssa, mutta nyt tulemme takaisinpäin ns. “ominpäin”. Reitti Kanarialta Karibialle oli pääosin myötätuulipurjehdusta mukavissa tuulissa sekä lämpimässä (ja myrskyjen todennäköisyys oli hyvin vähäinen). Joten tämä takaintulo on todellinen vastakohta.

Muuten, ARC (eli World Cruising Club) järjestäisi myös pienimuotoisemman “kisan” takaisin Eurooppaan päin Bermudan ja Azorien kautta touko-kesäkuussa, mutta aikataulullisesti tämä on meille hieman myöhäinen ajankohta. Näin ollen tulemme takaisin ilman organisoitua saattuetta – ja ilman orkesteria soittamassa lähtömusiikkia. Organisoidun lähdön sijasta meillä on nyt vapaus valita lähtöhetki – mutta taitaa tässäkin vapaudessa piileä vastuu; nyt pitää itse päättää, milloin on se “the oikea hetki” suunnata valtamerelle.

Sääkartat ja erilaiset säämallit ovat tällä hetkellä paras kaverimme. Monta kertaa päivässä päivittyvät mallit yrittävät veikata, mitä merellä tulee tapahtumaan. Ja me yritämme pohtia niiden perusteella, mikä olisi meille optimein hetki tehdä paluuylitys. Enpä ole ikinä ennen ollut näin kiinnostunut säästä. Onneksi olemme nyt taas englantilaisen kulttuurin omaavassa maassa, joten kiinnostukseni lienee ihan cool.

Sääennusteet pystyvät ennustelemaan n. 8 vrk sään. Laskettu ylitysaika on meillä n. 15 vrk, joten lähtiessämme saamme jonkinlaisen kuvan säästä vain ensimmäiselle puolikkaalle – seuraava puolikas onkin sitten sitä, mitä meri tarjoaa.

Katselimme eilen kun yksi jäätävä jahti tuossa testaili myrskypurjeitaan laiturissa, pakkasi ulkokalusteitaan pois ja teippasi kaikkea mahdollisesti rikkimenevää valmistellessaan lähtöä Azoreille. Ei ole tällaista vielä aiemmin nähty – Karibialla jahtien kansilla vain juotiin shamppanjaa ja poppi soi. Meininki täällä alkaa lähennellä Volvo Ocean Racen lähtöä jonnekin Kap Hornin kierrokselle. Sääennusteet lupaavat esim. viikonlopulle yli 6 metrisiä teräviä aaltoja osalle pätkää reittiä ja hieman pohjoisempana aallonkorkeus lähentelee jopa 10 metriä.

Ennen menomatkan Atlantin ylitystä jännitti hieman ehkä se millaista on olla valtamerellä. Nyt tuntuu kuin edessä olisi yksi “normipätkä”. Mutta, jotta on aina mitä jännittää, niin nyt hieman jännitetään, että millaista mahtaa olla Dysselin kanssa oikeasti kovassa kelissä valtamerellä, jos sellainen iskee kohdalle. Yleensä sanotaan, että vene kestää – mutta kestävätkö miehet? Olemme huoltaneet Dysseliä täällä taas hartaudella, jotta kaikki nippelit ja nappelit toimisivat - ja kaikki mitä voidaan tarkistaa on tarkistettu. Diesel- ja vesitankit ovat täynnä. Lisäksi ollaan kuivatreenattu myrskypurjeiden nostamista, veneen laittamista myrskyvalmiuteen, ajoankkurin laskemista ja kaikenlaista muuta vastaavaa ”varautumista”.

Jatkamme siis sääennusteiden tarkkaa tutkimista. Tavoitteena välttää kaikki varsinaiset myrskyt. Tällä hetkellä näyttää, että ennen ensi viikon puoltaväliä ei ole asiaa merelle. Onko sen jälkeen – päivittyvät sääennustemallit kertokoon!

Edessä on siis n. 2000 mpk (n. 3600 km) pätkä pohjoista Atlanttia Azorien Hortaan. Kun lähtöpäivä varmistuu, postaamme sen heti myös blogiin.

Odottaessamme nautimme Bermudasta. Täytyy myöntää, että Bermuda on noussut mielestäni matkamme lähes TOP1-kohteeksi! Täällä yhteiskunta on silminnähden hyvinvoiva, joku on jopa muistanut rakentaa talot ja tiet valmiiksi (ja niitä jopa huolletaan!), ihmiset ovat mukavia, palveluja löytyy ihan joka lähtöön, ilmasto sopii suomalaiselle, ruoka on hyvää ja vesi on kristallin kirkasta. Tänne voisi jopa muuttaa! Puhumattakaan mahdollisista veroeduista mitä täältä voisi saada ;) Miinuksena pitää todeta, että hintataso on lähtenyt “hieman” näppäreistä – Dysselikin piti siirtää marinasta ankkuriin, ettei konkurssi kolkuttaisi niin lähellä.

Jatkamme odottamista. Lähitulevaisuuteen kohdistuva odotus liittyy tähän iltaan, jolloin Ollin pitäisi saapua Bermudalle ja liittyä miehistöön.

// Arimo

Jälkikirjoitus: Satelliittipuhelimeemme ei kannata jatkossa lähettää tekstiviestejä suoraan kännykästä, sillä ne eivät tule meille perille. Edelleenkin Iridiumin sivustolta lähetetyt viestit (katso tarkemmin sivustomme ”yhteystiedot”-kohdasta) tulevat kyllä perille, silloin kun olemme merillä. 

Dyssel ankkurissa Bermudalla. Näkymä tällä kertaa Ossin silmin maston tarkastusreissulta.

1 kommentti:

  1. Tsemiä odotukseen! Toivottavasti kelit osuu kohdilleen ja luemme todella kiinnostuneena päivityksiä... Kuukauden päästä tullaan perässä!

    VastaaPoista