Koko matkamme luultavasti haastavin ja vaikein
purjehduspätkä on nyt edessä. Tarkoituksenamme on ylittää Atlantti takaisin
Eurooppaan päin Pohjois-Atlantin kautta. Tätä legiä on kuvattu myrskyisäksi,
vetiseksi, kylmäksi ja mitä näitä ikäviä adjektiiveja nyt onkaan. Ainakin on
sanottu, että aurinkoinen sunnuntaipurjehdus on tästä yhtä kaukana kuin
juhannuspäivä jouluaattona. Pohjois-Atlantti tarjoaa yleensä todella
vaihtelevaa säätä, isoja aaltoja ja kovia tuulia & kylmää sekä kosteaa
ilmaa – mikään näistä ei oikein uppoa matkapurjehtijan unelmaan.
Tarina on hieman eri kuin menomatkalla: ylitys
Karibialle onnistui helposti ARC:n kanssa, mutta nyt tulemme takaisinpäin ns.
“ominpäin”. Reitti Kanarialta Karibialle oli pääosin myötätuulipurjehdusta
mukavissa tuulissa sekä lämpimässä (ja myrskyjen todennäköisyys oli hyvin vähäinen).
Joten tämä takaintulo on todellinen vastakohta.
Muuten, ARC (eli World Cruising Club)
järjestäisi myös pienimuotoisemman “kisan” takaisin Eurooppaan päin Bermudan ja
Azorien kautta touko-kesäkuussa, mutta aikataulullisesti tämä on meille hieman
myöhäinen ajankohta. Näin ollen tulemme takaisin ilman organisoitua saattuetta
– ja ilman orkesteria soittamassa lähtömusiikkia. Organisoidun lähdön sijasta
meillä on nyt vapaus valita lähtöhetki – mutta taitaa tässäkin vapaudessa
piileä vastuu; nyt pitää itse päättää, milloin on se “the oikea hetki” suunnata
valtamerelle.
Sääkartat ja erilaiset säämallit ovat tällä
hetkellä paras kaverimme. Monta kertaa päivässä päivittyvät mallit yrittävät
veikata, mitä merellä tulee tapahtumaan. Ja me yritämme pohtia niiden perusteella,
mikä olisi meille optimein hetki tehdä paluuylitys. Enpä ole ikinä ennen ollut
näin kiinnostunut säästä. Onneksi olemme nyt taas englantilaisen kulttuurin
omaavassa maassa, joten kiinnostukseni lienee ihan cool.
Sääennusteet pystyvät ennustelemaan n. 8 vrk
sään. Laskettu ylitysaika on meillä n. 15 vrk, joten lähtiessämme saamme
jonkinlaisen kuvan säästä vain ensimmäiselle puolikkaalle – seuraava puolikas
onkin sitten sitä, mitä meri tarjoaa.
Katselimme eilen kun yksi jäätävä jahti tuossa
testaili myrskypurjeitaan laiturissa, pakkasi ulkokalusteitaan pois ja teippasi
kaikkea mahdollisesti rikkimenevää valmistellessaan lähtöä Azoreille. Ei ole
tällaista vielä aiemmin nähty – Karibialla jahtien kansilla vain juotiin shamppanjaa
ja poppi soi. Meininki täällä alkaa lähennellä Volvo Ocean Racen lähtöä
jonnekin Kap Hornin kierrokselle. Sääennusteet lupaavat esim. viikonlopulle yli
6 metrisiä teräviä aaltoja osalle pätkää reittiä ja hieman pohjoisempana
aallonkorkeus lähentelee jopa 10 metriä.
Ennen menomatkan Atlantin ylitystä jännitti hieman
ehkä se millaista on olla valtamerellä. Nyt tuntuu kuin edessä olisi yksi “normipätkä”.
Mutta, jotta on aina mitä jännittää, niin nyt hieman jännitetään, että
millaista mahtaa olla Dysselin kanssa oikeasti kovassa kelissä valtamerellä,
jos sellainen iskee kohdalle. Yleensä sanotaan, että vene kestää – mutta
kestävätkö miehet? Olemme huoltaneet Dysseliä täällä taas hartaudella, jotta
kaikki nippelit ja nappelit toimisivat - ja kaikki mitä voidaan tarkistaa on
tarkistettu. Diesel- ja vesitankit ovat täynnä. Lisäksi ollaan kuivatreenattu
myrskypurjeiden nostamista, veneen laittamista myrskyvalmiuteen, ajoankkurin
laskemista ja kaikenlaista muuta vastaavaa ”varautumista”.
Jatkamme siis sääennusteiden tarkkaa
tutkimista. Tavoitteena välttää kaikki varsinaiset myrskyt. Tällä hetkellä näyttää, että ennen ensi viikon puoltaväliä ei ole
asiaa merelle. Onko sen jälkeen – päivittyvät sääennustemallit kertokoon!
Edessä on siis n. 2000 mpk (n. 3600 km) pätkä pohjoista
Atlanttia Azorien Hortaan. Kun lähtöpäivä varmistuu, postaamme sen heti myös
blogiin.
Odottaessamme nautimme Bermudasta. Täytyy
myöntää, että Bermuda on noussut mielestäni matkamme lähes TOP1-kohteeksi! Täällä
yhteiskunta on silminnähden hyvinvoiva, joku on jopa muistanut rakentaa talot
ja tiet valmiiksi (ja niitä jopa huolletaan!), ihmiset ovat mukavia, palveluja
löytyy ihan joka lähtöön, ilmasto sopii suomalaiselle, ruoka on hyvää ja vesi
on kristallin kirkasta. Tänne voisi jopa muuttaa! Puhumattakaan mahdollisista
veroeduista mitä täältä voisi saada ;) Miinuksena pitää todeta, että hintataso
on lähtenyt “hieman” näppäreistä – Dysselikin piti siirtää marinasta ankkuriin,
ettei konkurssi kolkuttaisi niin lähellä.
Jatkamme odottamista. Lähitulevaisuuteen
kohdistuva odotus liittyy tähän iltaan, jolloin Ollin pitäisi saapua Bermudalle
ja liittyä miehistöön.
// Arimo
Jälkikirjoitus: Satelliittipuhelimeemme ei
kannata jatkossa lähettää tekstiviestejä suoraan kännykästä, sillä ne eivät
tule meille perille. Edelleenkin Iridiumin sivustolta lähetetyt viestit (katso
tarkemmin sivustomme ”yhteystiedot”-kohdasta) tulevat kyllä perille, silloin
kun olemme merillä.
Dyssel ankkurissa Bermudalla. Näkymä tällä kertaa Ossin silmin maston tarkastusreissulta. |
Tsemiä odotukseen! Toivottavasti kelit osuu kohdilleen ja luemme todella kiinnostuneena päivityksiä... Kuukauden päästä tullaan perässä!
VastaaPoista