Nuori mies, sekstantti
– ja meri
Näin voisi alkaa jokin pitempikin kirjoitus, mutta kysymys
on vain keskikertaisesta blogipostauksesta.
Vaikka aikaa on mennyt vain reilut pari viikkoa, olemme
vaihtaneet maisemaa Kuuban superhelteistä Bahaman kautta Bermudan saariston
suojiin alati puhaltavalta tuulelta. Matkaa on taitettua tällä välillä jotakin
tuhannen mailia, josta suurin osa pohjoiseen. Tämän huomaa etenkin viilenneessä
merivedessä, jonka lämpötilasta on haihtunut (ei haihtunut vaan jäähtynyt) noin
kuusi astetta. Lämpimästä sellaiseen OK –lämpöiseen.
Kuubassa oli hienosti maalatut knaapit ja pollarit. Kuuba oli muutenkin kaikessa erilaisuudessaan
– ja samanlaisuudessaan – omalaatuinen paikka. Ensinnäkin virkamiehet ja
tullimiehet ihmettelivät, että miten meillä voi olla ”useita” kiloja lihaa sekä
kolatölkkejä monta lavallista. Tästä huolimatta kaveri kaivoi lähtiessään oman
uuden iipuhelimensa ja vastasi tulevaan puheluun.
Havana oli monessa mielessä 50-luvun teemalla juhliva elävä
kaupunki. Vanhat jenkkiautot sekä talot täydensivät katukuvaa, joka oli
kieltämättä hieman elokuvahenkinen. Elokuvan tyyli vaihtui toki hieman
synkemmäksi heti Havanan laitamilla. Satamamme laitapuolet olivat jo kokonaan
eri tarinaa.
Ajoittain vaatimattomasta infrasta (Karibian moneen paikkaan
verrattuna täällä saattoi sentään käyttää termiä infrastruktuuri) huolimatta kuubalaiset olivat iloisia ja
mielestäni avuliaita. Söimme hyvän parin ruokalajin dinnerin vain muutamalla
dollarilla. Havanan keskustassa sen sijaan hintataso ajoittain jopa lähenteli
eurooppalaisia hintoja. Havanan ulkopuolella sen sijaan 1 dollari on iso raha.
Kuuba lienee yksi turvallisimmista Karibian maista.
Turisteja ei selkeästi saanut kiusata. Esimerkiksi lomakohteena Dominikaaninen
tasavalta ja Kuuba eroaa mielestäni selkeästi ainakin turvallisuusaspektin
nojalla.
Uutiset Kuuban ja USA:n lähentyvistä suhteista ja
kauppasaarron lopettamisesta vihdoinkin ovat tietenkin positiivisia.
Keskustelin yhden kuubalaisen ja muutaman jenkin kanssa asiasta. Kuubalainen
taksinkuljettaja totesi ”not gonna happen”. Jenkki (demokraatti) totesi myös
asian olevan hyvin hankala. Myöskään hän ei uskonut tilanteen muuttuvan vielä
pitkään aikaan. Molemmat toivoivat olevansa väärässä. Ehkä asiaa kuvastaa
tietyllä tapaa se, että Havanaan rakennetaan tällä hetkellä kymmenien poliisien
ympäröimänä Jenkkien suurlähetystöä.
Riku liittyi matkaamme (ja Otso myöhemmin Bahamalta)
Kuubasta seuraavalle legille kohti Bahaman pääkaupunkia, Nassauta. Matka
Nassauhun oli monessa määrin kummallinen. Ensinnäkin taisimme tehdä Dysselin
vuorokauden purjehdusennätyksen. Tässä oli muuten sitten vastatuuli. Muutenkin
400 mailin matka meni todella vauhdikkaasti, vaikka pysähdyimme Bahamalla
ankkuriinkin yhdeksi päiväksi! Ankkuroinnin jälkeen ennen Nassauta kohtasimme
tulisen kylmän rintaman, joka puhalsi ylitsemme tuoden reissun toisen
ukkosmyräkän, hullun sateen sekä tähän mennessä kovimman tuulen.
Kovaa tuulta ei kuitenkaan kestänyt kovinkaan kauan rintaman
jo siirtyessä kauemmas. Tästä huolimatta kiisimme aivan sysipimeässä huikeaa
kyytiä kohti Nassauta, johon saavuimme aikaisin aamulla.
Pikantti yksityiskohta Nassausta. Kaupungissa on kaksi
siltaa, joiden takana on melkein jokainen Nassaun vierasvenesatama. Tässä ei
sinällään ole mitään outoa. Hieman kummallista on kuitenkin se, että kukaan ei
tiedä näiden siltojen virallista alituskorkeutta! Ei elektroniset eikä
paperiset karttamme. Ei Nassaun satamakirja. Ei edes Nassaun viranomaiset.
Satamakirjamme valistuneen arvion mukaan noin 20 metriä on kuitenkin ”ihan OK”.
Testasimme asiaa ja voimme virallisesti todeta,
että ainakin Dyssel mahtui siltojen alta (tilaa jäi ehkä metri, pari, asiaa on
vaikea arvioida kannelta käsin). Dysselilläkään ei ole hyvä paljoakaan alle 20
metriä alittaa. Kahden valtavan sillan rakentamisen yhteydessä joku olisi
voinut pudottaa mittanauhan sillan päältä nähdäkseen kuinka korkea projektista
tuli.
Nassaussa oli aivan järjettömän iso hotelli. Hotelli
Atlantis Paradise Islandilla oli valtava. Olemme matkallamme nähneet aika monta
hotellia ja resorttia, mutta tämä oli varmastikin suurin hotelli. Ei mitään
J:tä. Tarkoituksenamme oli käydä hotellin vesihuvipuistossa, mutta eksyimmekin
paikan akvaarioon. Itse asiassa akvaarion alle, sillä akvaarioon oli rakennettu
pari tunnelia, joita pitkin pääsee katsomaan kaloja pohjan perspektiivistä.
Omatoiminen ekskursio hotellin nähtävyyksiin sujui hyvin, vaikkemme
ehtineetkään vesiliukuihin (myöhemmin meille selvisi, että vesiliukuihin
pääseminen olisi maksanut melko suolaiset
400USD henkilöltä…).
Käytiin jätkien kanssa syvänmeren kalastussetillä.
Moottoriveneellä kalaan. Neljän tunnin kiertelystä kymmenellä ongella saimme
nostettua yhden viiden kilon barracudan.
Kaiken kaikkiaan Bahama oli aika kallis paikka.
Satamamaksuissa taisi tulla uusi ennätys. Bissen hinnassa taisi tulla uusi
ennätys. Tästä huolimatta hauskaa oli - suuri kiitos seurasta &
seilauksesta Otsolle ja Rikulle!
Jatkoimme Nassausta kohti Great Abaco –saarta. Paikka
muistutti huomattavasti enemmän mielikuvaa, jotka ”Bahamasta” herää
automaattisesti – turkoosia vettä, rauhallisesti lipuvia rauskuja sekä rentoa
meininkiä. Kerrassaan hieno paikka, jonka kruunasi kodikkaan oloinen rauhallinen
satama. Teimme mestaan näyttävän sisääntulon meikäläisen liukastuessa purjehduskengillä liukkaalla laiturilla
hypättyäni keulasta. Kolmen sekunnin sääntöä noudattamalla kyseessä oli
kuitenkin korkeintaan hieman rinnenojaa, koska veteen ei päädytty eikä selkä
murtunut.
Odottelimme Abacolla sopivaa sääikkunaa kohti Bermudaa.
Aivan täydellistä keliä ei Bermudan kolmion läpi ole aina luvassa (tuttu tilanne erityisesti elokuvista), vaikka tällä
kertaa tuulet näyttivät poikkeuksellisen vaisuilta kaikkien säämallien mukaan.
Lähdimme matkaan. Ensimmäiset pari päivää meni purjeilla
nätisti, mutta tämän jälkeen tuuli vaimeni juuri sen verran, että Volvolla piti
auttaa aina aika ajoin. Lopulta ajoimme pari päivää koneella, vaikkakin
suurimman osan ajasta meillä oli purjeet ja kierrokset koneessa melko pieninä. Uutena
purjekonfiguraatiolla löysimme seuraavat purjeet: iso+code+kutteripurje. Näillä
Dyssel kulki oikein kivasti haaleassa sivuvastaisessa tuulessa. Välillä
tuulikulman tiukentuessa code piti vaihtaa takaisin Jennyyn.
Matka sujui nopeasti ja äärettömän rennosti. Leppoisan
viikon seilailun jälkeen Bermuda alkoi lähestyä. Toisaalta samaa kyytiä (me
olimme ottaneet varaslähdön) lähestyi jälleen yksi kylmä rintama. Tämän
jälkeinen korkeapaine kääntäisi tuulen kokonaan vastaiseksi. Navakkaa
vastatuulta ei olisi ollut niin mukavaa purjehtia, jotenka pyrimme pääsemään
Bermudalle ennen tuulen kääntymistä. Tämä onnistuikin oikein mallikkaasti.
Kylmästä rintamasta saimme 5 mailia ennen Bermudaa vielä
lyhyen kovan puuskaisen tuulen sekä ämpärikaupalla sadevettä. Rintama oli
kuitenkin säätietojemme mukaan heikentynyt, eikä lainkaan niin voimakas kuin
Bahamalla kohdattu vastaava. Rintaman lähestyessä mielenkiintoista on se, että
kova tuuli tulee ennen sadetta. Tällä kertaa noin 6 m/s tuuli yltyi viidessä minuutissa
voimakkaan puuskaiseksi 15 m/s puhuriksi.
Yhtenä päivänä keskellä Bermudan kolmiota oli niin tyyntä,
että vedessä ei ollut mitään liikettä.
Tämä on valtamerellä kenties ensimmäinen kerta, jolloin
kohtaamme jotain näin tyyntä. Päätimme paikantaa itsemme sekstantilla tällä
kertaa. Tutustuttuamme jälleen tähtinavigoinnin perusteisiin, huomasimme että
asia olisi korostuneesti helpompaa suorittaa lähellä keskipäivää. Tämän vuoksi
jatkoimme sekstanttiharjoittelua seuraavana päivänä. Harjoituksen tuloksen
perusteella paikannuimme kyllä oikeaan kolmioon, mutta emme lähtökohtaisesti
aio luopua vielä GPS –paikannuksesta. Jatkoimme illalla harjoituksia tähtien
kanssa ja paikansimme muutamat planeetat. Sekä sekstanttinavigoinnissa että
planeettojen löytämisessä turvauduimme ipod appsiin.
Äärimmäisen hyvin toiminut autopilotti hajosi matkalla
viimeisenä yönä ennen Bermudaa. Tämä johtui kuitenkin onneksi kokonaan mekaanisesta viasta ja saimme vehkeen takaisin
pelittämään heti maihin päästyämme (pääinsinöörillä meni 10 min saada laite
takaisin toimintakuntoon).
Saavuimme Bermudalle tosiaan eilen iltapäivällä.
Nopeiden ja
helppojen maahantulomuodollisuuksien jälkeen kävimme syömässä ja tutustumassa
St. Georgen kaupunkiin. Tänään teimme huoltotöitä etenkin moottorin osalta:
vaihdoimme öljyt, vaihteiston öljyt, impellerin, impellerin hihnan, laturin
hihnan ja suodattimet.
Huomenna olisi tarkoitus tehdä jälleen perinteinen
tsekkauslista ennen uutta legille lähtöä (vaikka lähtö ei koitakaan vielä
moneen päivään, on kaikki periaatteessa valmista lähtöä varten).
Tämän jälkeen voimmekin tutustua Bermudaan, joka vaikuttaa
melko hauskalta paikalta. Ihan kuin oltaisiin tultu Englantiin, uudelleen.
-ossi
Kiitos lempibloggari Ossille! Ja kiva kuulla että autopilotti toimii eli myös Antti kätevä on hoitanut tehtäviään. Hyvää seuraavaa sääikkunaa toivoen Helen
VastaaPoistaKiitos paljon viestistä ja todellakin olemme myöskin hyvin iloisia, että autopilotti pelittää iloisesti! T Ossi
Poista