2689.
Tuuli ujeltaa pimenevässä yössä Las Palmasin satamassa. ARC2014
Gran Canaria – Saint Lucia starttaa sunnuntaina kello 13.00.
Lähdetään siis lätäkön yli. Vene on parhaimmassa iskussa
kaikkien järjestelmien ollessa täysin tiptop -kunnossa ja tuntuu taas mukavalta
päästä merille. Sinällään emme odota kohtaavamme mitään ennennäkemätöntä, sillä tuolla
samalla merellä olemme jo purjehtineet 3000 mailia. Tästä huolimatta tilanne on varsin ainutlaatuinen.
Seuraavien
viikkojen aikana satojen tuntien työ huipentuu: kaikki turvavarusteiden sadat
(kirjaimellisesti, kohta mennään varmaan tuhannen puolelle!) tarkastukset ja
asennukset noin 2 metriä veden pinnan alapuolella olevasta potkuriakselista
aina 20 metrin korkeudessa sojottavaan VHF -antenniin, veneen rakentelu
viihtyisäksi Inkoon metsikössä sekä sadat netistä ja purjehduskirjoista
selvitetyt aihealueet. Unohtaa ei tietystikään voi sitä, että olemme nyt
kolmessa kuukaudessa purjehtineet tänne.
Sataman polttavin puheenaihe on tänään ollut sää. On
nimittäin ilmoja pidellyt. Useat sääennusteet ennakoivat kovaa (jopa 25 m/s
erään ennusteen mukaan) tuulta ensimmäiselle päivälle aivan Gran Canarian
saaren edustalle. Tämän jälkeen ennustemallit ennakoivat lähes täydellistä
purjehdussäätä Azorien korkeapaineen pysytellessä juuri oikealla paikallaan.
Azorien korkeapaine nimittäin hengailee keskellä Atlanttia ja työntää pahis
matalapaineet kuuseen (itse asiassa – pohjoiseen). Ilmaisu on hyvin karkea eikä
ole suora lainaus keneltäkään meteorologilta. Myös hirmumyrskyn syntyminen
olisi erittäin erittäin epätodennäköistä.
Mikäli ennustemallit toteutuvat, tarkoittaa vallitseva
säätila suurelta osin 10-12 m/s sivumyötäistä. Tällä tuulella pitäisi meidän
liikkua oikein mukavasti – 100% green energy (sähköä meille tulee vesivoimasta,
auringosta ja tuulesta).
Alun mahdollinen kova tuuli liittyy täällä olevaan
matalapaineeseen, joka kuitenkin vaikuttaa lähinnä vain Kanarian saarten
läheisyydessä. Tämän lisäksi saariryhmä tunneloi tuulta jonkin verran, joka
heijastuu kovempana tuulena saarien välissä. Toisaalta saaret blokkaavat alun
maininkia melko tehokkaasti, vaikkakin aaltoennuste näyttääkin jossain määrin
korkeaa aallokkoa.
Seilaamme valtameren yli kuudestaan. Crewssä meillä on
mukana Mirva, Tuomas ja Teemu. Juomaa ja ruokaa meillä on huikeat määrät.
Hommattiin muuten kokonainen banaaniterttu. Teemu pesi terttua eilen illalla.
Hedelmämiehen mukaan banaanit tulee säilyttää niiden kasvuasennossa, jotta ne
eivät kypsy. Jos niitä haluaa kypsyttää, koko setti käännetään ympäri.
Banaaneja siis riittää joksikin aikaa. Tämän
lisäksi espanjantaidoissamme lienee vielä hieman parannettavaa, sillä kymmenen
paprikaa vaihtui tilauksen yhteydessä kymmeneen kiloon paprikaa. Ruokalistalla on tietysti paprikalla täytettyjä
paprikoita. Muilta osin ruokalistamme näyttää näin opiskelijaruokailuajat
lähimuistissa olevalle aivan mahtavalta. Lihaa on.
Näillä eväillä kelpaa siis lähteä kohti uusia haasteita,
jokainen päivä taitaa jälleen olla seikkailua. Blogin otsikko on muuten matka merimaileissa St. Lucialle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti