Valasjahdissa (Madeira
– Teneriffa)
Saavuimme eilen päivällä vajaan kahden vuorokauden
seilaamisen jälkimainingeissa (heh.) Teneriffalle Madeiralta – tällä kertaa
kellotimme 270NM ja 44 tuntia.
Atlantilla oli aaltokone päälla. Onneksi myös puhallin oli on-asennossa,
joten aallokkoa ei tarvinnut jäädä pidemmäksi aikaa ihmettelemään – huikeaa
purjehdusta 12-14 tuulessa ja 3-3.5 metrin ristiaallokkossa. Myöhemmin legillä parin
solmun myötäaallokoksi muuttuneessa mainingissa Dyssel transformoitui mukavasti
surffilaudaksi ja ruorilla touhu alkoi viimeistään nyt näyttämään purjehdukselta.
Muutaman ison sivusta veneen yli pyyhkäisseen aallon kohdalla koko porukka heitti
maihin ihan kuin jossakin purjehdusleffoissa. Harmillisesti aallot eivät
koskaan ilmoita tulostaan, joten niitä on kovin hankalaa saada filmille.
Kolmestaan ollessamme ajamme venettä aina pimeän tultua
vuorotellen kolmen tunnin vuoroissa siten, että vuorot kiertävät ja jatkuvat
aina siitä mihin kulloinkin jäädään. Pimeähän tulee näillä leveysasteilla jo
kuuden jälkeen. Arimolla oli sunnuntaina ensimmäinen iltavuoro, kun hengailimme
vielä Antin kanssa salongissa miettien mitä sitä tänä iltana voisi puuhailla
veneen vetäessä sellaista mikään-mukaan-lukien-sinä-itse-ei-pysy-paikoillaan
rallia. Rullauksesta huolimatta meno oli muilta osin aika tasaista
(periaatteessa), kunnes huomasimme veneen kallistuvan voimakkaasti - tulee
muuten iiiiso aalto. Samalla sekunnilla kuulimme valtaisan loiskis –äänen ja
sekunnin päästä n sataa litraa pläsähti veneen kannelle kaikkien ikkunoiden,
kannen, purjeiden ja ruorimiehen saadessa läpikotaisen pesun jostakin sivusta
tulleen aallon törmätessä meihin. Repesimme Antin kanssa totaalisesti nauramaan.
Raotimme luukkua ja kuulimme myös Arimon ruorilla hykertevän naurusta. Bimini
oli kuulemma ottanut suurimman osan vesisuihkusta, vaikka taisi tuossa ainakin
sukat mennä kuivaukseen. Illemmalla tuli vielä muutama astetta suurempi aalto.
Seuraavan päivän aikana meno tasottui siten, että keitimme tavalliseen
tapaan suodatinkahvia iltapäivällä. Vielä aamulla oli kuitenkin sen verran
kuoppaista, että suodatinkahvit lensivät ympäri keittiötä ja turvauduimme
pikakahviin, jota voidaan pitää jossain määrin poikkeuksellisena. Seuraavana
yönä aallon ja tuulen tasoittuessa nostimme 2. reivatun isopurjeen genuan
lisäksi – täydellistä purjehdusta kuun ja tähtien valossa.
Lokki lensi päin genuaa, rääkäisi ja putosi mereen keräten
höyhenensä jatkaakseen matkaa. Yön ainoa merkintä muutaman purjesäädön lisäksi.
Teneriffan jo näkyessä ohitimme myös suuren
öljynporauslautan. Harkitsimme sen ohittamista oikealta puolelta, kunnes
huomasimme, että sehän liikkuu! Teneriffan laivasatamassa olikin
laituripaikkoja myös öljynporauslautoille. Rantautuminen Teneriffalle meille
sopivampaan paikkaan onnistui kiertämällä kolme öljynporauslauttaa. Isoja
laitoksia by the way.
Aiemmin edeltävällä viikolla lyhyehköllä päiväpurjehduksella
Porto Santosta Madeiran pääsaarelle näimme melkoisen elukan.
Kysymyksessä oli viimeisimpien arvioiden mukaan kaskelotti, vaikka luulimme
kyseistä laitosta hetken aikaa myös maitovalaaksi. Valaan kohtaaminen sujui
rauhallisesti valaan hengatessa ehkäpä noin 150 metrin päässä veneestämme.
Erilaisten arvioiden mukaan systeemillä oli kokoa noin meidän veneen verran,
mutta aivan vähintään 10 metriä. Siellä se puhalteli vesisuihkuaan ja taisi
polskautella pyrstölläänkin kerran. Kameraan kaskelotti ei oikein kunnolla
päätynyt, mutta kysymyksessä ei ollut pelkkä valasjuttu.
Kalastaminen sen sijaan vaatii lisäinvestointeja. Oltiin
jätkien (ja Saran) kanssa vetämässä uistinta Gibraltarilta Porto Santoon (matkaa siis kertyi noin 600 mailia...). Lopputuloksena
käteen jäi yksi uistin vähemmän, sillä rautalankasiimamme katkesi jossakin vaiheessa
ja koimme materiaalivahinkoja. Ei kalastus yhtä uistinta kaipaa, joten jatkamme
ilman klassikkouistintamme. Pieni braindrain olisi poikaa: jokuhan meistä
voisi osallistua syvänmeren kalastussafarille ja tuoda mukanaan tarvittavan
tietotaidon…
Madeiralla kävimme kiertämässä melkeinpä koko saaren veneen
jäädessä ankkuriin pienen kylän edustalle. Aluksi tutustuimme Funchaliin, jonka
parjattu satama näytti mielestäni ihan mukavalta. Kävimme myös aivan saaren
päässä pientä kärrypolkua kierrellen. HERE Mapsit muuten näyttävät löytävän tien todella hyvin, oltiin sitten Tangerissa taikka Madeiran pikkusaarilla. Hieman kyseenalaisempaa omalla tavallaan on kieltämättä se, että miten kännykkä löytää GPS -paikkatiedon nopeammin (ilman verkon apua) kuin ulkoisella älypuhelimen hintaisella GPS -antennilla varustettu Raymarinen hemmetisti kalliimpi navigointijärjestelmä...
Saaren parasta antia oli vuorilla vanhoilla
kastelujärjestelmillä kiertely. Seurasimme yhtä levadaa sen alkulähteille asti.
Matkaa retkelle taittui 13 kilometriä. Mukaan mahtui useampi tunneli, jotka oli
louhittu kastelujärjestelmää varten. Levada sai suurimman osan vedestään ehkäpä
noin 70 metriä korkeasta vesiputouksesta. Suuri osa levadoista on muuten
rakennettu orjatyövoimalla satoja vuosia sitten – mietimmekin jo, että mitenköhän paljon paikallinen
maansiirtofirma on ehtinyt levadoita rakentelemaan. Koko matkan ajan vuoren
reunamilta näkyi mahtavat maisemat suuriin laaksoihin sekä Atlantille.
Jäimme muutamaksi yöksi Quonta Do Lorden hotel resortin
marinaan, vaikkakin emme näyttäneet kovin tervetulleilta. Satamamestarin assistentti
ilmoitti moneen otteeseen, että tyhjältä näyttävä satama oli valitettavasti
täynnä. Yksi paikka sitten pienen keskustelun jälkeen löytyi rikkoutuneesta
ponttoonista. Jouduimme vielä paperitöihin, sillä satama ei halunnut ottaa
vastuuta, mikäli rikkinäinen ponttooni hajoaa ja hajottaa venettämme. Saimme
kuitenkin kannaltamme varsin edullisen lappusen kyhättyä, vaikkakin jouduimme
maksamaan täyden hinnan paikasta joka sataman mukaan oli ”very dangerous”.
Sara ja Mikael lähtivät Madeiran veden päälle kyhätyltä
lentokentältä kohti Suomea lauantaina – me aloitimme heti seuraavana päivänä
viimeisimmän osuuden tänne Teneriffalle. Maileja seiloriystävillemme Gibraltarilta
Madeiralle tuli Porto Santon kautta noin 650, suuri kiitos matkasta ja huippuseurasta! Teneriffalle lähtöä edeltäneenä iltana pelasimme vielä
”pika”monopolin Juulian ja Samulin kanssa s/y C’est la Vie:n salongissa. Juulian ja Samulin blogia voi seurata osoitteessa tuulivie.blogspot.com, jonka olemme tainneet jo aiemminkin mainita.
Tänään teimme ruoka –ja kauppalistan tuolle pidemmälle
lätäkönylitykselle. Ruokalajien määrää katsellessa olen suhteellisen vakuuttunut,
että meillä tulee kiire saada valmistettua kaikki annokset ennen St. Luciaa.
Huomenna voisi käydä kiipeilemässä Teneriffan kukkuloilla.
-ossi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti