torstai 20. marraskuuta 2014

Muovia meressä, ukkoskuuroja & superjahteja

Muovia meressä, ukkoskuuroja & superjahteja

Melko sairasta ajatella, että maapallomme valtameret ovat kauttaaltaan täynnä pieniä muovipartikkeleja.  

Muovihan sinällään hajoaa pienenpieniksi partikkeleiksi mereen jouduttuaan. Nämä partikkelit kuitenkin lienevät lähestulkoon ikuisia! Kuulostaa epätodelliselta, että mistä tahansa valtamerestä otetusta litran vesinäytteestä löytyy 12 pientä ihmisen sinne aikoinaan laittamaa muovipartikkelia. Tämä siis toistuu kaikilla valtamerillä yhdestä metrista viiteen tuhanteen metriin. Muovin vaikutusta ekosysteemeihin ei ilmeisesti vielä oikein tiedetä, mutta yleisesti ottaen asia ei kuulosta lainkaan hyvältä. Muovin vaikutusta tutkitaan intensiivisesti.

Auttaaksemme tutkijoita, osallistumme suureen tutkimusprojektiin jonka tarkoituksena on kerätä ymmärrystä maapallon merien tilasta. Varsinaisesti tämä tutkimus kartoittaa juurikin muovin määrää meressä pohjautuen pintanäytteisiin eri puolilta valtamerta.  

Kannamme kortemme kekoon taikka oikeastaan vesinäytteemme USA:aan siten, että poimimme tasaisesti reittimme varrelta muutaman litran Atlantin merivettä matkaan. Tämän lisäksi osallistumme muuten toiseen tutkimukseen – tämä liittyy terveydenhuoltoon valtamerellä. Hienoa toisaalta että kontribuutiomme näihin projekteihin auttaa jatkossa kaikkia!

ARC valmistelut alkavat olla hoidettu suurilta osin ja meininki on aika leppoisaa. Tuomas liittyi miehistöömme eilen ja Mirva sekä Teemu tänään.

Kävimme myös s/y Leopardin avajaiskokkareilla. 

Marraskuista keskiviikkoiltaa on ihan mukavaa viettää leppoisassa ilta-auringossa 100 jalkaisen purjeveneen kannella viiniä siemaillen. Viime vuoden sama ajankohta taisi mennä Inkoossa sysipimeässä pakkasyössä maalaamassa veneen pohjaa. Ehkä Suomessa ei ole tänä vuonna niin sysipimeää kuin viime vuonna. 

Tämän superkilpapurren sisällä ja kannella riitti ihmeteltävää kirjaimellisesti. Ammattimiehistö selvitti miten homma toimii (kaikki sähköisesti nappuloista…) – etupurjeissa on jotakin 1200 neliötä ja etustaagille tulevat perusvoimat mitataan kymmenissä tonneissa. Painava köli kääntyy suunnasta toiseen pitäen veneen mahdollisimman suorassa useimmissa eri tuuliolosuhteissa. 

Suomalaispainotteinen porukka pyrkii pääsemään alle 10 päivässä St. Lucialle. Huikeaa jengiä & hopefully uutta ennätystä kirjaillaan taululle parin viikon päästä!

Tänään iltapäivällä Las Palmasiin iski melko ärhäkkä ukkosrintama ja ensimmäistä kertaa pitkään aikaan satoi saavista kaataen. Veneemme ja miehistömme ovat vesitiiviitä, jotenka sade ei sinällään meitä huoleta. Ukkonenkin on huolettomampaa ottaa satamassa kuin kohtata se jossain aavalla merellä.
                    

        
-ossi

Yksi lukuisista huoltoprojekteista - hydrogeneraattorin (uusiutuvan energiamme yksi tärkein lähde) uudelleenasennusta ja tuunausta

ARC:n pelastuskoulutusta pelastuslauttaan pääsemisestä ja siellä toimisesta
ARC:n järjestämä pelastusnäytös siitä, miten helikopteripelastuksessa tulee toimia

Antti poseraa Leopard3ssa (Farr 100 - ARC:n olettavasti nopein vene) - tässä riittää kantta hieman enemmän kuin Dysselissä

ARC tarjoaa lukuisia erilaisia luentoja Atlannin ylittämisestä. Olemme yrittäneet aktiivisesti käydä kuuntelemassa kokeneiden neuvoja.

Yksi lukuisista kauppareissuista - taustalla oleva rullakko on jo täynnä meidän ostoksia

Antti toimi virallisena Suomen lipun nostajana ARC avajaiskarnevaalissa





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti