lauantai 29. marraskuuta 2014

21N 25W

Täällä sitä painellaan kohti Amerikan mannerta hyvällä meiningillä reippaassa Atlannin mainingissa.

Olemme purjehtineet 800 mailia Las Palmasista lounaaseen erinomaisissa olosuhteissa, vaikkakin tällä hetkellä ei mennä ihan täysin myötätuuleen vaan koitetaan edetä hieman tiukempaan "sivutuuleen" kohti länttä ettei päädytä Brasiliaan. Tiukempi kulma tuuleen tarjoaa hyvän ja edullisen tavan peseytyä veden roiskuessa joka suunnalta. Myös keulaluukku muuttuu merivesiakvaarioksi, josta voi seurata fosforiplanktonin ja lentokalojen matkaa kannen yli.

Lähdimme heti aluksi koukkaamaan parisataa mailia etelään, sillä halusimme kiertää ikävännäköisen aallokon (sääkartan mukaan 8 metristä aaltoa) ja purjehtia hyvässä sivutuuleessa kohti pasaatituulia. Tuulien osalta tämä osoittautuikin ihan hyväksi ratkaisuksi, koska olemme purjehtineet kohtalaisessa sivutuulessa melko lailla koko matkan ajan enimmäkseen reivatulla isolla ja genualla. Näiden lisäksi yksi päivä on mennyt spinnulla ja reilu vuorokausi codella. Ennakoimme lisää spinnuttelua myöhemmässä vaiheessa ylitystä. Dysselillä on muuten aivan käsittämättömän huikeaa seilata spinnulla non-stop surffeissa isojen maininkien edellä.

Swan 41 on kertakaikkisen valloittava peli valtamerellä.

Tämä ei tainnut tulla aivan täytenä yllätyksenä suurelle osalle lukijoista eikä varsinaisesti meillekään enää tässä vaiheessa. Yksi veneen hienoimmista purjehdusominaisuuksista on ehdottomasti aaltojen vastaanottaminen. Suhteellisen isokin aalto tulee vastaan pehmeästi eikä vene ryskytä tai hakkaa käytännössä lainkaan. Sisällä voi juoda kupposen kuumaa tietämättä lainkaan (hieman liioitellusti) olevansa aavalla merellä kansainvälinen avaruusasema lähimpänä naapurina. Noin 4 metrisessä aallokossa allekirjoittanut lupasi, että ajaa kaikki vastaantulevat aallot siten ettei tippaakaan lennä sitloodaan. Aallokon kasvaessa viiteen metriin, piti edellinen lupaus kuitenkin disclaimata.

Muilta osin päivät liitää välillä ohjatessa, syödessä taikka purjeita säätäessä. Välilä pitäisi vielä nukkuakin.

Ajamme venettä kolmessa kahden hengen vahdissa, jolloin jokaisen vahdin pituudeksi yöllä tulee neljä tuntia. Päivällä vastaava vahti on kolme tuntia, jotta vahtisysteemi ei pyörisi paikoillaan. Purjehdusvauhtia ylläpitävänä insentiivinä meillä toimii 500 mailin välein maistettava rommi. Seuraavia rommeja odotellessa.

-ossi

1 kommentti:

  1. Kiitos blogista ja Hyvää Antinpäivää, joka osuu 30.11. täällä kotosuomessa.
    Suotuisa tuulia toivotellen Helén ja Hanski

    VastaaPoista