Kuten Ossi viime postauksessa uumoilikin, niin
pysähdyimme kolmen yön jälkeen hetken mielijohteesta ankkuriin riutalle
keskelle avomerta Floridan, Kuuban ja Bahaman välille perjantain ja lauantain
väliseksi yöksi. Muutama pieni (luultavasti) autiosaari oli muutaman kilometrin
päässä suojaamassa aallokolta ja vettä sopivasti ankkurointiin (n. 11 m).
Aurinko ehti laskea ennen kuin pääsimme
ankkuripaikalle, joten ankkurointi pimeässä keskelle merta oli jännä kokemus.
Sääennuste lupasi sen verran leppoisaa yötä, että uskalsimme tehdä tällaisen
random-ankkuroinnin. Iltapalaksi tehtiin tuoretta leipää, itse pyydettyä kalaa
ja suomalaisia lettuja (joo, löysimme vielä lettujauhopussin veneestä) ja
katsottiin DVD:ltä TV-sarjaa 24. Sen verran TV-sarja 24 laittoi ajatuksia
pyörimään, ja jota ei yhtään auttanut satamakirjamme, joka puhui alueen
merirosvoista 60-luvulla, että pidettiin tutka yön päällä ja laitettiin siihen
hälytys, että se herättää meidät kaikki, jos jokin esine tulee n. 2 kilometrin
säteelle meistä. Yö nukuttiin hyvin ja aamulla jatkoimme matkaa kohti Floridaa!
Nyt Florida ja Key West näkyy horisontissa ja
juuri päättyi VHF-keskustelu US Coast Guardin kanssa: ”US Coast Guard this is
sailing vessel Dyssel calling you on channel 16; we inform you that Dyssel
flagged in Finland will enter US waters and will go to Customs and Immigration
in Key West”. Maan aluevedet alkavat 12 mpk rannikosta ja joku on sanonut, että
mm. jenkkeihin on hyvä ilmoitella tulosta VHF:ssä. USA:n merivartiosto antoi
luvan saapua (tosin yksi heidän partioalus kävi vielä vilkaisemassa meitä merellä) ja seuraavaksi tarkoitus on rantautua etukäteen varattuun marinaan
ja sen jälkeen lähteä tekemään sisäänkirjautumista USA:han. Kuulemma meidän
pitää soittaa johonkin puhelinnumeroon heti, kun köydet ovat kiinni USA:n
maaperällä ja noudattaa sieltä saatavia ohjeita. Näin meille kerrottiin, kun
soitimme paikalliseen viranomaiseen ja tiedustelimme saapumiseen liittyviä
muodollisuuksia. Muistuttivat puhelun aikana soittamaan siihen numeroon n. 20
kertaa, joten lienee tärkeää soittaa juuri siihen numeroon. Hieman jännittää,
kun olemme saapumassa ilman viisumeita, vaikka huviveneellä saapuessa pitäisi
olla viisumit suomalaisillakin. Katsotaan pääsemmekö onnellisesti sisään
jenkkeihin.
Tuossa muutama päivä sitten keskustelimme myös
US Coast Guardin kanssa, kun niiden helikopteri tuli kiertämään meitä Bahaman
saaristossa kesken mukavan myötätuulipurjehduksen n. 14 m/s myötätuulessa ja n.
3m aallokossa. Päätin kysäistä helikopterilta VHF:llä, että mitä heillä oli
mielessä. Kopteri vastasi, että he etsivät alueelta 35-jalkaista purjevenettä.
Olimme kuulleet tästä hieman aiemmin VHF:stä pan-pan –viestin (eli kiireellinen
sanoma kaikille). Kerroimme, ettemme olleet nähneet reitillämme yhtään
purjevenettä 24 tuntiin. Helikopteri kiitti ja jatkoi etsintöjään. Mekin
yritimme tähystää jatkossa paremmin, mutta kyllä se niin vain oli, että ketään
ei näkynyt missään (paitsi pari laivaa AIS-järjestelmässä) siihen seuraavaan 24
tuntiinkaan, joten aika erilaista ”saaristopurjehdusta” tämä on. Meni tuossa
myös yksi vuorokausi niin, että purjeille ei tarvinnut tehdä yhtään mitään ja
autopilotti ajoi melkein koko päivän, joten suhteellisen rentoa seilausta.
Muuten aika hyvää palvelua jenkeiltä:
lähettävät meripelastushelikopterin n. 900 kilometrin päähän jenkeistä toisen
valtion alueelle etsimään kadonnutta purjevenettä, kun Bahamalla tuo meripelastuskalusto
ei ole ihan samalla tasolla. Tosin kadonnut vene oli USA:lainen, joten olikohan
tuolla jotain vaikutusta asiaan? No, joka tapauksessa tuli hieman turvallinen
olo nähdä jenkkien helikopteri yläpuolella, kun muuten tuntui, että ollaan aika
kaukana kaikesta sivistyksestä. Karibialla ja Euroopassa merillä oli yleensä
aina näkynyt jotain liikennettä – nyt oli fiilis kuin olisi Atlantilla. Tätä
ilmiötä lisäsi vielä se, että Kuuban rannikko piti olla lähettyvillä – mutta
mitään ei näkynyt. Yleensä yöllä rannikon valot kajastavat taivaanrantaan
kaukaakin. Edes merikarttaan merkityt majakat eivät olleet päällä (saimme
tutkalla varmistettu kuitenkin, että jotain majakoita siellä oikeasti oli,
mutta ei tainnut olla toimivia). Nyt meille heräsi vain kysymys, että onkohan
Kuubassa sähköä? No, tämä selviää parin viikon päästä, kun mennään käymään
siellä.
Vähitellen pitänee todeta, että Dysselin matka
Karibialla taitaa olla päättynyt ja olemme siirtyneet tropiikista enemmän
”suomalaiseen” ilmastoon. Karibian meininki ja sadat muut purjeveneet ovat
kadonneet, eli olemme selvästi tulleet uudelle purjehdusalueelle. Viimeiset
pari viikkoa olemme jo saaneet alkaa tarkkailla säätä paljon tarkemmin, kun
täällä ei enää voi luottaa Karibian säähän, eli siihen, että aina paistaa
aurinko ja tuulee n. idästä sopivasti. Nyt erinäiset sääjärjestelmät vaihtavat
säätä ja tuulta paljon tiheämmin.
Matkalla Dominikaaniseen Tasavaltaan saimme
muistutuksen ns. kylmistä rintamista, sillä lähdettyämme Neitsytsaarilta
jouduimme nauttimaan ensimmäiset reilut 24h pelkästä vesisateesta, kylmästä (ja
kovasta) tuulesta ja muutenkin hyvin syksyisestä kelistä. Hetken mietimme jo,
että olemmekohan väärällä leveyspiirillä, mutta kyllä GPS näytti meidän olevan
edelleen aika etelässä. Dominikaanisessa otettiin vastaan seuraava kylmärintama
ja parin päivän ajan veneessä piti ottaa yöllä käyttöön peitot (ei olla sitten
Kanarian jälkeen käytetty mitään peitontapaistakaan) ja hiekkarannalla ei
otettu vastaan aurinkoa vaan vettä. Onneksi rintamat ovat ohimeneviä ja sen
jälkeen on aina tullut hienot kelit. Tälläkin matkalla kohti Floridaa olemme
kytänneet yhtä jenkkien yli pyyhkäisevää rintamaa, mutta onneksi se ei tullut
tänne saakka.
Vietimme aikaa Karibialla yhteensä reilut pari
kuukautta ja ehdimme nähdä ja kokea vaikka mitä. Tosin, ymmärrän hyvin myös
niitä, joita seilaavat Karibialla useammankin vuoden putkeen. Nähtävää ja uusia
paikkoja riittää!
Jenkeissä on tarkoitus aluksi huoltaa hieman
paattia muutamien pienien to do –listalla olevien asioiden osalta. DHL:n mukana
olisi pitänyt saapua takuun piikkiin uusi vesikone Sveitsistä (eli laite, jolla
teemme merivedestä juomavettä). Vesikoneen kanssa on ollut pientä säätöä matkan
varrella ja valmistaja (Katadyn) päätti lähettää meille uuden laitteen, joten
vähintään puolipäivää kuluneen laitteiden vaihdossa. Olemme odottaneet konetta
jo tovin, mutta aiempiin paikkoihin sen lähettäminen tullimuodollisuuksien
takia olisi ollut niin vaikeaa, että päätimme yhdessä Katadyn kanssa odottaa,
kunnes pääsemme jenkkeihin. Lisäksi pitäisi täyttää diesel-tankit ja löytää
paikka, jossa saisimme täytettyä suomalaisen kaasupullomme ja tehdä massiivinen
ruokatäydennys. Yritämme jo nyt ostaa kaiken säilyvän ruuan Atlantin
paluuylitystä varten. Nimittäin kuulemma Kuubassa valikoimat ovat huonot ja
Bahamalla niin kallista, että mieluummin lentää jenkkeihin kauppaan (näin
muutama seilori on meitä matkalla valistanut). Sen voi hyvin uskoa, jos miettii
ruuan hintaa Turks&Caicos –saarilla; kilo jauhelihaa maksoi n. 25 USD!
Omenat n. 2 USD kappale ja pakastekalapuikot 15 USD rasia. Onneksi olimme
täydentäneet ruokavarastot viimeksi Dominikaanisessa Tasavallassa, joten
voisimme elää nämä paratiisisaaret hyvin omavaraisesti tuhlaamatta kaikkia
rahoja jauhelihaan. Enemmin rahalla osti mm. huikean kahden sukelluksen
sukellusreissun, jossa nähtiin haita, kilpikonnia, hummereita ja kaikenmaailman
muita merieläimiä.
USA:n vierailuumme mahtunee myös irtiotto
veneilijän arjesta. Edellinen miehistömme Samuli&Juulia onnistui
innoittamaan meidät ottamaan pientä breikkiä veneestä ja tekemään jotain muuta
hetken - ehkä erittäin tervetullut idea – sillä onhan tässä 12m ja 3m leveässä
rasiassa tullut elettyä ja nukuttua jo reilu puoli vuotta putkeen. Auto on
vuokrattu ja pojat lähtevät äkkilähtönä varatulle lomamatkalle nauttimaan
siitä, että kaikki on valmista – ei tarvitse tehdä itse ruokaa, tiskata tai
korjata paikkoja. Yksityiskohdat julkaistaan myöhemmin.
Näissä tunnelmissa Karibian jääminen taakse ei
haittaa yhtään. Edessä on varmasti yhtä mielenkiintoisia kokemuksia! Key Westin
jälkeen kokka osoittaa Kuubaa ja Havannaa ja sen jälkeen säiden pitäisikin jo
mahdollistaa vähitellen valuminen kohti pohjoista eli Bahaman kautta takaisin
Atlantille ja Bermudalle.
// Arimo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti