Bornholm (Tanska) – Kiel (Saksa) – Cuxhaven (Saksa)
Bornholm kuuluu Tanskalle ja vaikutti päälisin puolin varsin
samankaltaiselta kuin Visby. Meininki oli rentoa ja kiertelimme monta tuntia
ympäri kaupunkia.
Pohdimme että olisi kuitenkin mukava jatkaa matkaa varsin
suotuisissa sääoloissa, joten lähdimme lauantaina illalla kohti Saksaa ja
Kielin kanavaa. Jälleen tuuliolosuhteet vaihtelivat, vaikka tuuli pysyikin
pääosin myötäisenä taikka sivumyötäisenä. Pimeän tullen nostimme vielä code 0
–purjeemme ja saimmekin sillä +7 solmun vauhdin. Laskimme isopurjeen myöhemmin,
sillä code näytti vetävän venettä loistavasti eteenpäin. Samalla taisi sataa
vettä reippaamminkin muutamaan otteeseen.
Kuten olemme jo huomanneet, täydellinen purjehdustuuli ei
näytä kestävän kovinkaan pitkään. Ei tälläkään kertaa. Aamuyöstä tuuli tyyntyi
ja jouduimme konettamaan aamuyön. Tuuli osoitti kuitenkin pieniä
heräämisenmerkkejä ja pääsimme taas aamiaisen jälkeen purjeilla – tällä kertaa
tosin vastatuuleen. Tuuli joka tapauksessa haihtui ja päädyimme ajelemaan
moottorilla. Sääfaksi ilmoittelee suuremmasta matalapaineesta Tanskan pohjoispuolella.
Vaikka siellä näyttääkin tuulevan navakasti, me ajelemme koneella aivan
totaalisen nollatuulessa ja auringonpaisteessa ihaillen Tanskan loppumattomia
tuulimyllyjä. Näimme myös ilmapalloja ja hylkeen.
Satuimme (ei kirjaimellisesti) törmäämään myös ruotsalaisiin
purjehtijoihin keskellä tuulimyllyviidakkoa. Neljä nuorta ruotsalaista suuntaa
meidän kanssa myöskin kohti Karibian aaltoja. Vaihdoimme sähköposteja ja blogin
osoitteita. Ruotsalaisten blogi löytyy osoitteesta sailtootiki.wordpress.com.
Edellisöinen reipas purjehdus on kuitenkin vienyt meitä
eteenpäin kohti Kieliä jo etuajassa. Lähestyimme Kieliä täydellisessä
purjehdusilmassa, mutta keskellä yötä 100 tankkerin kanssa ei ole järkevää
lähteä taistelemaan paikoista ahtaassa kanavassa. Tämän vuoksi hiljensimme yöllä
vauhtia ja kävimme pyörähtämässä vähän kauempana suunnitellusta reitistä. Tästä
tulikin muuten mieleen, että meiltä on kysytty laitammeko veneen parkkiin aina
yöksi ja jatkamme matkaa herättyämme. Ei. Käytännössä katsoen meistä on aina
joku purjehtimassa vuorokauden ympäri, koska valtameren valtateillä ei ole
juurikaan P-paikkoja. Meren moottoriteillä on toisaalta aina silloin tällöin
liittymiä, joita pitkin pääsee eri kaupunkeihin. Nämä reitinjakojärjestelmät
eivät juurikaan kosketa meitä, koska emme ole aivan liikenteen raskaimmasta
päästä. Käytännössä katsoen haluamme vältellä näitä risteyskohtia
mahdollisuuksien mukaan, koska niihin kertyy jo Itämerellä nähtävästi
melkoisesti liikennettä. Lisäksi huviveneen ei tulisi pyöriä siellä.
Lontooseen voisi olla mielenkiintoista seilata. Lets see. Ensin
päädyimme kuitenkin vajaan parin päivän reissun päätteeksi Kielin kanavan
loppuun. Yövyimme ’satamassa’ keskellä Kielin kanavaa kiinni kolmessa
puupaalussa, sillä kanavassa ei saa huviveneet ajella pimeään aikaan. Tänään
aamulla lähdimme aikaisin kohti kanavan loppua. Pudotimme myös Ellin ja Heikin
Hampurin bussipysäkille – tai kartan mukaan mahdollisimman lähelle
joenpenkkaan. Pysähdyimme mielestämme sopivalta näyttävään paikkaan, joka
ilmeisesti olikin tullin aluetta. No, tullattavaahan meillä ei ollut joten
asiasta ei tullut mitään hämminkiä.
Dyssel sen sijaan jatkoi suoraan Kielin kanavan läpi
Elbe-jokeen. Kielin kanavan toisessa sulussa kävimme hieman avustamassa erästä
iäkkäämpää pariskuntaa, jotka eivät varsinaisesti ajatelleet pomppia
kanavasulun reunojen pattinkikiskoilla. Kanavan jälkeen laskettelimme Elbeä yli
kolmen knotsin myötävirrassa pelkällä Genualla Dysselin liikkuessa melkein
kahdeksaa solmua.
Saksan mantereen saavutimme paria tuntia myöhemmin Cuxhavenissa,
joka tuntuu olevan täysi merikaupunki suurine konttisatamineen. Kaupungissa on
suuret vesitiiviit portit ja muurit, jotka estävät liian nousuveden valumasta
suoraan kaupunkiin, joka taitaa olla pikkuisen merenpinnan alapuolella.
Merenpinta sinälläänhän on täällä täysin suhteellinen käsite, sillä saavuimme
keskipäivällä laskuveden kohdin satamaan, joka vaikutti olevan melkoisessa
kuopassa. Myöhemmin iltapäivällä kuitenkin nousuvesi oli nostanut koko hoidon
jälleen kolmea metriä korkeammalle. Täällä vuoroveden vaihtelu on siis jotakin
kolmea metriä, joka aiheuttaa satamainfrastruktuuriin melkoista säätöä. Täällä
kuitenkin laiturit nousee ja laskee automaattisesti, joten homma hoituu
helposti. Joihinkin satamiin toisaalta ei voi mennä koska vaan, sillä sataman
ulostulo saattaa olla hieman korotettu ja tällöin saapua voi vain nousuvedellä.
Korotus johtuu siitä, että muuten laskuvedellä koko satama tyhjenisi mikä ei
ole satamatoiminnalle yleensä hyväksi.
Sää on ollut hyvinkin myötämielinen viimeaikoina, vaikka on
ollut melko tyyntä. Tänään oli ehkä aurinkoisin päivä koko reissulla.
Seuraavaksi lähdemme kohti Haagia, jonne matkaa taitaa olla
about 250 NM. Haag on Dysselin kirjaston mukaan perustettu 1248. Kirjasto on (ainakin huviveneen kirjastoksi) ehkäpä aika kattava, joten siitä tarvitseekin tehdä oman kirjoituksen jossain vaiheessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti