Cuxhagen (Saksa) – Zeeburg (Belgia) – Oostende (Belgia)
Lähdettiin Cuxhagenista etiäpäin iltapäivällä kohti Haagia,
johon matkaa oli noin pari vuorokautta. Jälleen matkanteko sujui oikein hyvin.
Virta ei ollut tällä kertaa niin suotuisa kuin aiemmin ensimmäiseen muutamaan tuntiin, sillä saimme purjehtia
reilussa parin knotsin vastavirrassa. Virtalaskelmaoptimointimme ei ehkä
myöskään ollut ihan paras mahdollinen (emme varsinaisesti katselleet mitään
virtataulukoita, tästä lähtien katselemme).
Ensimmäinen yö sujui oikein hyvässä tuulessa ja seilasimme
myötäisissä tuulissa hyvää vauhtia eteenpäin ensin spinnun kanssa ja myöhemmin
yöllä tuulen noustessa hieman pelkällä isopurjeella. Matka taittui jälleen
odotuksia nopeammin, joka aiheutti pienen reittisuunnitelman muutoksen
(saimmekin muutama huomautusta, että olemmeko huomanneet että emme ole menossa
Haagia kohti). Tämän lisäksi traffic control kertoi meille ystävällisesti VHF:n välityksellä että pyöritte jo suhteellisen lähellä reittijakojärjestelmää (eli paikallista moottoritietä). Myös paikallinen luotsivene pyöri ympärillämme hetken ja otti valokuvia. Ehdimme jo valmistella pientä valituskirjelmää mahdollisista sakoista joita saattaisimme saada, mutta luotsivene kertoikin ottaneensa kuvia vain siksi että meillä oli hieno vene. Totta tuokin.
Yöllä on kyllä huvittavaa kohdata kaiken maailman porukkaa
mitä tuolla merellä pyörii. Kiersimme suuren laivojen parkkipaikan, jossa oli
ehkä 20 suurtaa laivaa rivissä ankkurissa. On kalastajia, öljynporaajia, tuulimyllyjä,
tuulimyllyn vartijoita, tulevaisuuden tuulimyllyjä (siis rakenteilla olevia
tuulipuistoja joissa kartoissa on suuret ruksit ettei jostakin kohtaa saa
purjehtia, vaikka todellisuudessa siellä ei ole vielä yhtään mitään).
Tuulienergiaa luulisi kyllä syntyvän, koska niitä tuulimyllyjä on oikeasti
todella paljon.
Myös Dyssel hyödyntää tuulienergiaa 300W
tuuligeneraattorilla (hyödynnämme tuulienergiaa myös varsinaiseen matkantekoon,
eh), joka vaikuttaa melkoisen väsymättömältä taistelijalta. Siellä se pyörii ja
pyörii. Tuuligeneraattorimme pysäyttäminen on muuten jossain määrin säätämistä,
johon olemme pyrkineet kehittämään jonkinnäköistä toimintasuunnitelmaa.
Tuuligeneraattorissamme on sähköinen jarru, joka jarruttaa pyörimistä silloin
kun tuulee liikaa. Joka tapauksessa kovemmassa tuulessa generaattori olisi hyvä
saada sidottua kokonaan. Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, että kyseinen vehje
on yli neljän metrin korkeudessa. Olemme laittaneet tuuligeneraattorin viereen
koukun, jossa on kuminauha millä generaattorin lavan saa kalastettua ja
sidottua kiinni. Tällöinkin generaattorin pitää pystyä pyörimään 360 astetta
taikka lavat taittuvat ikävästi. Kalastamisen helpottamiseksi laitoimme
generaattorin päähän vielä apunarun, josta saa siirrettyä generaattoria pois
tuulesta jolloin se myös pysähtyy. Edelleen pysäyttämisoperaatio taitaa vaatia
kiipeämistä tolppaan.
Muilta osin tutkatolppamme ja siihen tekemät modifikaatiot
ovat osoittautuneet tähän mennessä onnistuneeksi. Aikaa kyseisen tolpan kanssa
meni Inkoossa ehkäpä jotain +100 työtuntia, joten ihan hyvä että toimii.. Dysselin
tutkatolpassa on kaikennäköistä vekotinta. Ensinnäkin tolpassa on mainitsema
tuuligeneraattori, joka tuottaa tuulessa periaatteessa jopa 300W teholla
sähköä. Tämän lisäksi sieltä löytyy B&G:n laajakaistatutka tutkakeinulla.
Tutkakeinu pitää tutkan koko ajan paikoillaan suhteessa mereen, vaikka vene
miten kallistuisi eikä tutka tutkaile lintuja vaan muita veneitä niin kuin sen
pitääkin. Tutkan lisäksi tolpassa on tehokas LED-kansivalo sekä EBIRB
hätäpoiju. EBIRB toimii siten, että jos veneemme uppoaisi, EBIRB lähettää
automaattisesti veteen jouduttuaan hätäsanoman ja paikkatietomme
pelastusviranomaisille. Näiden lisäksi tolpassa on vielä kasa antenneja (toinen
VHF antenni, AIS antenni, NAVTEX sääfaksiantenni). Koko hoito painaa muuten yli
sata kiloa! Tämän vuoksi tolpan pystytykseen tarvittiin mastonosturi. Suuren
kokonaisuuden pitää pystyssä pari järeää sivutukea, jotka ovat myös osoittautuneet
hyviksi hankinnoiksi - tolppa ei heilu lainkaan ja on hyvin tukevasti kiinni
kannessa.
Matkalla kohti Haagia tuuli tyyntyi jossain vaiheessa ja
nostimme jälleen lisää lakanaa, mutta tällä kertaa +200m2 purjetta ei vienyt
meitä mihinkään ja ajelimme hetken koneella. Huomasimme tässä vaiheessa sen,
että saapuisimme Haagiin keskellä yötä. Yöllä vieraaseen satamaan saapuminen
voi olla melko hasardia touhua, joten päädyimme jatkamaan matkaa eteenpäin.
Jatkoimme matkaa yhteen Euroopan suurista konttisatamista – Zeeburgiin. Satama
ei näyttänyt ihan täysin Strömsöltä, mutta jäätävän kokoiset nosturit ja
konttilaivat tekivät kyllä vaikutuksen. Kävimme Royal Belgian Yacht Clubin
klubitalolla maistamassa belgialaista olutta. Tästä jatkoimme aamulla matkaa
Oostendeen, joka on noin 70 000 asukkaan keskikokoinen kaupunki Belgian
rannikolla. Belgian jalkapallomaajoukkue oli myös hoodeilla saapuessamme
satamaan.
Oostenden kaupunki on tähän mennessä ehkä hienoin käymämme
paikka. Yli neljän metrin vuorovesivaihtelun vuoksi satamassa on sulku, jotta
vesi ei lähtisi pois satama-altaasta. Tämän lisäksi matkalla oli pari
nostosiltaa ennen alueelle pääsemistä. Kaiken kaikkiaan satamaoperaatiot
toimivat niin hyvin, että meillä meni alle puoli tuntia päästä mukavaan
aisapaikkaan. Koko satama on aivan täysin kaupungin keskustassa, sillä
rautatieasemalle on veneemme keulasta ainoastaan 50 m. Kaupungilla on myös
mukava biitsi. Kävimme muutenkin tutustumassa kaupungiin ensimmäistä kertaa
vähän pidemmän kaavan kautta. Täältä on kuulemma suora nopea junayhteys
Brysseliin. Meillä ei ole toistaiseksi asiaa Brysseliin, vaikka EU –lippu mastossamme
liehuukin Belgian aluevesillä liikkuessamme.
Matkalla Oostendiin optimoimme erinäköisiä laitteita.
Ensinnäkin saimme säädettyä akkujen lataussäätimen hienosäädön paremmin
kohdilleen. Tämä auttaa siihen, että koneen laturi pystyy lataamaan akut aivan
täyteen. Lataussäätimen lisäksi muutimme vesigeneraattorin asentoa hieman
paremmaksi. Nyt vesigeneraattori on hieman yli 90 asteen kulmassa veteen.
Periaatteessa 90 astetta pitäisi riittää, mutta veneen perässä oleva virtaus
vie generaattoria muutaman asteen ylöspäin eikä generaattorin oma
säätömekanismi oikein jaksa pitää sitä paikoillaan. Vesigeneraattoria alhaalla
pitävä naru napsahtikin poikki, jolloin generaattori nousi veden pintaan.
Katsoimme ohjekirjasta, että siihen voi tulla jopa 300kg veto, joten vaihdoimme
narun ohueen dyneemanaruun. Kyseisen nartsan pitäisi kestää yli 600 kiloa,
vaikka se näyttääkin tavalliselta siniseltä narulta. Periaatteessa voisi
kuvitella, että sopiva narunpätkä tulisi tällaisen hankinnan mukana. Vesigeneraattori
vaikuttaa melkoiselta hifistelijältä. Seuraamme sen toimintaa.
Merkityksellisesti suurin huoltotoimenpide syntyi siitä, kun
koneemme ei startannut. Ongelma paikantui nopeasti – koneakku oli jostakin
syystä tyhjentynyt. Starttasimme koneen varalla olevalla koneakulla ja
laitoimme varsinaisen starttiakkumme lataukseen. Emme ole vaihtaneet koneakkua
talven huoltoseteissä, joten se saattaa olla jo tiensä päässä muutenkin. Tämän
lisäksi konsultoituamme ulkopuolista asiantuntijaa, ja ilmeni, että Itämeren
hyökytys on saattanut heiluttaa vanhaa akkua liikaa. Tämä on saattanut johtaa
akun nesteiden ja systeemien sekoittumiseen. Testailimme kuitenkin akkua ja se
näytti vastaanottavan latausta eikä mitään näkyviä ongelmia ilmennyt. Seuraamme
myös koneakun jännitettä nyt hieman tarkemmin. Onneksi käynnistyskaapelit ovat
säädetty siten, että starttaaminen toisellakin akulla on nopea toimenpide.
Käyttö –ja muut akkumme perustuvat eri teknologiaan, joten ne eivät käsittääkseni
ole moksiskaan heilutuksesta.
Ensimmäisen tuhannen merimailin rajapyykki rikkoutui muuten
edellisellä legillä. Aurinko tuntuu paistavan ehkäpä jo hieman lämpimämmin.
Useamman vuorokauden matkustus sumussa on jossain määrin rasittavaa. Mitään ei
näe, mutta toisaalta ei tunnu että itse olisi sumun keskellä. AIS ja tutka
ilmoittelevat vierestä menevistä 300m pitkistä tankkereista, mutta niitäkään ei
näe vaikka ne menevät alle mailin päästä.
Seuraavaksi taidamme lähteä Englantiin. Jos säät suosivat, sinne voisi lähteä periaatteessa jo huomenna. Siirrymme kohta myös läntiselle pallonpuoliskolle.
-ossi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti