Voisiko sanoa, että ollaan löydetty hyvä
ravintola, jos käytiin eilen siellä neljättä iltaa peräkkäin syömässä kolme
ruokalajia? Tietenkin kyse voi olla myös edellisen pitkän merimatkan
aiheuttamasta pakonomaisesta tarpeesta nauttia illallinen veneen ulkopuolella.
Tiedä sitten, mutta ruoka on hyvää.
Hortan kylä on tullut muutamien päivien aikana
tutuksi. Ja kyllä tekee hyvää olla Euroopassa! Ennen kaikkea lompakkoa
lämmittää pitkästä aikaa edullinen hintataso. Pitää näin jälkikäteen myöntää,
että kyllä tuolla Karibialla ja niillä huudeilla on kallista. Täällä kaksi
ihmistä syö hyvän koko ravintolaillallisen juomineen samaan hintaan kuin
Bermudalta sai haalean pakastepizzan mikrossa lämmitettynä. Laituripaikkakin maksaa täällä alle 20e yö,
kun Bermudalla se oli halvimmillaan n. 85 USD ja jenkeissä jopa 140 USD per yö.
Se hintatasosta, mutta nautittu on – siitäkin.
Päivät ovat kuluneet muun ohella veneen
huoltamiseen ja taas uuteen pitkään legiin valmistautumiseen. Ollaan tsekattu
taas kerran riki, kansi ja kaikenlaiset vempaimet mitä nyt sattuu olemaan aika
kasa mukana. Antti kävi jopa sukeltamassa pohjan ja tsekkaamassa, että
potkurissakin on kaikki pultit tallella. Tänään käytiin opettamassa uutta
miehistöä, miten käydään kaupassa kun edessä on reilu 10 päivää pelkkää aavaa
merta.
Viime legillä hallitsevassa osassa ollut
merivesi oli päättänyt tehdä muutaman mielenkiintoisen sähköongelman, mutta
pienellä pähkäilyllä ja säätämisellä nekin saatiin fiksatttua, vaikka
paikallinen venetarvikeliike on kehityksestä muutaman vuosikymmenen perässä.
Jotain viime legistä kertoo tapa, jolla liesituulettimemme hajosi; vakuutuksen
vahinkoilmoituksessa tarina menisi jotenkin näin: ”Tuli yllättäen ja pyytämättä
iso aalto ja se syöksyi merivesisuojauksista huolimatta liesituulettimen putkea
pitkin suoraan keittiöön hellan päälle. Liedellä ollut ruoka muuttui
syömäkelvottomaksi. Putkessa ollut liesituulettimen sähkömoottori kärähti
merivedestä.”
Matkasta tänne Azoreille riittää kerrottavaa,
mutta jaetaan tässä yhteydessä valikoitu linkki uutiseen meidän reitille
osuneesta myrskystä. Uutinen on surullista luettavaa ja osoittaa sen, että
valtameri on valtameri ja siihen pitää suhtautua sillä vakavuudella. Kyseinen
myrsky iski juuri puoleen väliin matkaamme Bermudalta Azoreille, ja sitä ei
näkynyt missään sääkartoissa lähtiessämme Bermudalta.
Kun myrskyn kehittyminen alkoi sääkartoissa
näkyä, teimme heti ison väistöliikkeen tällä kertaa pohjoiseen (sääkarttojen
perusteella tuulet olivat heikoimmat siellä) ja pysäytimme etenemisemme lähes
kahdeksi päiväksi, jotta myrskyn pahin osuus ehtii edestämme pois. Tällä
taktiikalla onnistuimme hienosti välttämään pahimman osuuden myrskystä, ja ns.
hengailimme passissa sen ei-vaarallisella puolella. Meidän sijainnilla myrsky
oli käytännössä vain kovaa tuulta ja tavallista isompia aaltoja, mutta ilman tehtyä
väistöliikettä olisimme olleet lähes keskellä myräkkää. Videolla näkyvä vene on
norjalaisen kaveriveneemme tuttuja.
Tässä linkki:
Kun linkkien jakamisessa päästiin alkuun, niin
heti perään seuraava. Defyrin blogissa oli huikea kuvaus yöpurjehduksesta.
Välillä sitä on vaikea kuvailla maihin, millaista on seilata yöllä
valtamerellä. Pilke silmäkulmassa kannattaa hakea vastausta siihen täältä:
Näin sunnuntain ohjelmassa täällä on kiertää
tehokkaasti vuokra-autolla tämä saari ja tsekkailla kaikkia sen luonnon
ihmeitä. Illansuussa Dyssel ottaa sitten irti ja suuntaa kokkansa kohti
kotimannerta.
Lähdemme nyt purjehtimaan Azoreilta koilliseen
ja päivittyvän sääennusteen perusteella päätämme, mihin rantaudumme.
Vaihtoehtoina pöydällä on tällä hetkellä: a) La Coruna, Espanja, b) Brest,
Ranska, tai c) Falmouth, Englanti. Melkein voisi järjestää lukijaäänestyksen
seuraavasta kohteesta, mutta aikataulupaine Suomeen laittanee meidät ajamaan
sinne, minne tuulet parhaiten kuljettavat. Itse ehkä mieluiten äänestäisimme
täällä vaihtoehtoa C. Se kuljettaisi meidät melkeinpä lähimmäksi kotireittiä.
Nyt alkava merimatka pitäisi olla viimeisin
valtameripätkä meidän seikkailulla. Purjehdittava matka ns. linnuntietä on n.
1000-1200 mpk (riippuen rantautumispaikasta), ja ennustelemme n. 10-11 päivän
ylitystä, sillä ennustetut tuulet ovat tällä kertaa heikkoja. Dieseliä on
varattu mukaan jopa tavallista enemmän, sillä luvassa on usean päivän koneella
ajo ulos Azorien korkeapaineesta, joka on sopivasti nyt parkkeerannut tähän
meidän kohdalle aiheuttaen laajan lähes tyynen alueen.
Vene ja miehistö pitäisi olla täällä siis
valmiita viimeiseen valtamerikoitokseen. Kohta ollaan toivottavasti jo
manner-Euroopassa.
Perinteiseen tapaan satelliittipaikannus
seuraa Dysselin liikkeitä seuraavankin legin ajan.
// Arimo
Tsemppiä viimeiselle isolle legille! Ja vältetään niitä myrskyjä... Kuulin tuosta Azorien myräkästä vasta kun tulimme Bermudalle ja laskin että te olette olleet hyvin lähellä. Sitten avaan ekan uutislinkin, jonka kansikuvituksena oli Swan. Kyllä piti kelata nopeasti uutista alaspäin! Mutta onneksi teillä kaikki kunnossa (paitsi se liesituuletin).
VastaaPoistaDefyrillä on huomenna lähtö ARC:n mukana Azoreille. Säät näyttää yllättävänkin rauhallisilta. Mutta kaikkeen varaudutaan! :)